OponyOpony samochodowe z butelek? Ten producent idzie z duchem czasu

Opony samochodowe z butelek? Ten producent idzie z duchem czasu

Przetworzone butelki PET to zaskakujący składnik obecnie produkowanego ogumienia samochodowego. Jak wykorzystywane są zużyte opakowania plastikowe w przemyśle oponiarskim?

Wiodące koncerny produkujące ogumienie stawiają sobie coraz ambitniejsze cele dotyczące zrównoważonego rozwoju. Aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla, fabryki opon wykorzystują coraz więcej zielonej energii, używają naturalnych składników i wprowadzają innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Ekologiczne składniki opon. Jest ich więcej, niż się wydaje

W branży samochodowej coraz częściej słyszy się o nieoczywistych składnikach używanych do produkcji współczesnych opon. Większość kierowców wie, że jednym ze składników gumy wykorzystywanej do wytwarzania ogumienia jest kauczuk naturalny, który pozyskuje się z mleczka drzew kauczukowca. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że obecnie do produkcji opon używane są składniki takie jak m.in. oleje roślinne, żywica sosnowa czy popiół z łusek ryżu. Jeszcze bardziej zaskakuje fakt dodawania do mieszanki gumowej olejku ze skórek pomarańczowych czy zastępowania kauczuku naturalnego substancją pochodzącą z korzeni mniszka lekarskiego. Jednak substancje pochodzenia naturalnego to niejedyne nowatorskie składniki opon.

Continental ContiReTex

Opony z butelek. To możliwe dzięki technologii ContiRe.Tex

Wśród firm produkujących opony jednym z pionierów i zarazem bardzo zaangażowanym w idee zrównoważonego rozwoju jest niemiecki koncern Continental. Obecnie wytwarzane przez tę firmę ogumienie w 20 procentach składa się z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Co więcej, koncern ma ambitne plany, by do 2050 roku osiągnąć całkowitą neutralność węglową. Aby tak się mogło stać, inżynierowie Continentala stale pracują nad innowacyjnymi technologiami wprowadzanymi do produkcji ogumienia. Jedną z nich jest ContiRe.Tex polegająca na wykorzystaniu butelek PET. Plastikowe butelki zamiast trafić do spalarni czy na wysypiska śmieci są przerabiane na granulat, z którego wytwarzana jest wysokiej jakości przędza poliestrowa. Zastępuje ona standardowy poliester używany do budowy opon. Co ciekawe, tekstylne kordy są tak samo wytrzymałe i trwałe, jak te produkowane w konwencjonalny sposób.

Ekologiczne opony Continental. Jak się nazywają?

W zależności od rozmiaru, do produkcji jednej opony samochodowej zużywa się od 9 do 15 butelek. Tylko Polsce sprzedano już ponad 5 tysięcy opon wyprodukowanych w technologii ContiRe.Tex, co oznacza, że dzięki temu powtórnie wykorzystano ponad 50 tysięcy butelek PET.

Continental ContiReTex
Logo „Contains recycled material” oznacza, że do produkcji opony użyto granulat pochodzący z 9 do 15 butelek PET.

Technologia ContiRe.Tex obecnie jest stosowana w oponach Continental PremiumContact 6, EcoContact 6 oraz AllSeasonContact. Opony, do których produkcji użyto granulatu ze zużytych butelek, mają na boku specjalne oznaczenie „zawiera materiał z recyklingu”.

Polecamy również:

Bezpieczna i ekologiczna. Nowa opona Continental wyznacza trendy

Test opon letnich 2023 – premium kontra klasa średnia. Które warto kupić?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji