PoradyPoradyOd 2024 r. starsze auta muszą jeździć na benzynie Pb98. Dlaczego paliwo...

Od 2024 r. starsze auta muszą jeździć na benzynie Pb98. Dlaczego paliwo E10 im szkodzi?

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw spotkamy benzynę E10. Zastąpiła ona paliwo E5. Ma więcej bioetanolu, który nie jest kompatybilny ze starszymi autami. Warto to sprawdzić i w razie potrzeby tankować do samochodu droższą benzynę E5 Pb98.

Motoryzacja ma wkład w kryzys klimatyczny, więc na świecie pracuje się nad rozwiązaniami mającymi uczynić transport choć trochę mniej uciążliwym dla środowiska. Jednym z rozwiązań jest mieszanie benzyn z biokomponentem. W przypadku benzyn rozwiązaniem jest mieszanie ich z etanolem, co podnosi liczbę oktanową oraz obniża emisję szkodliwych gazów. Zmiana ma również sprzyjać ekologii poprzez poprawę całkowitego bilansu emisji CO2. Wprowadzenie E10 było potrzebne, by spełnić Narodowy Cel Wskaźnikowy. Jest też niestety druga i strona medalu – produkcja biokomponentu zwiększa popyt na zboża, a sam biokomponent powoduje lekki wzrost zużycia paliwa. Nowa mieszanka benzyny i alkoholu nie może być tankowana do starszych pojazdów – także najpopularniejszych marek samochodów.

E10 – lista kompatybilnych samochodów osobowych

Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach w Polsce ruszył proces wprowadzenia paliwa E10, czyli 95-oktanowej benzyny z większą zawartością etanolu – E10 zawiera do 10 proc. tego alkoholu. W Europie nie jest to nowe rozwiązanie. Takie paliwo jest sukcesywnie wprowadzane w kolejnych krajach Europy. Z punktu widzenia kierowcy jazda na nowej benzynie E10 nie różni się istotnie od podróżowania na E5. Zmniejszona kaloryczność paliwa może sprawić, że zużycie paliwa wzrośnie do 1,5%, co w praktyce jest nieodczuwalne.

Kto jeździ starszym autem albo motocyklem, powinien mieć się jednak na baczności. Jeżeli układ paliwowy pojazdu nie jest dostosowany do pracy na benzynie E10, jego używanie może zakończyć się problemami – korozją czy uszkodzeniem przewodów oraz uszczelnień. Dobra wiadomość jest taka, że defekt raczej nie nastąpi nagle i samochód powinien przetrwać, gdy inne paliwo nie będzie dostępne i będziemy musieli zatankować benzynę E10. W miarę możliwości i możliwie szybko do baku będzie trzeba jednak wlać E5. Rodzaj paliwa dopuszczanego przez producenta można znaleźć w instrukcji obsługi. Podpowiedź, czy można tankować E10 często znajduje się też na klapce wlewu paliwa. Dostępna jest też rządowa wyszukiwarka. Na stronie e10.klimat.gov.pl można sprawdzić, czy do naszego pojazdu można tankować nowe paliwo. Trzeba jednak uważać – lista pod adresem e10.klimat.gov.pl nie jest pozbawiona błędów. Początkowo można było znaleźć na niej nawet diesle, a E10 w żadnym wypadku nie jest zamiennikiem oleju napędowego! Swoje Dystrybutory i pistolety podające to E10 na stacjach paliw w Polsce są zresztą zielone, a nie czarne. Swoje auto można więc sprawdzić w wyszukiwarce, ale nie należy do wyników podchodzić bezkrytycznie. Oficjalna lista aut wykazujących kompatybilność z E10 lub jej brak została opublikowana na naszej stronie.

Redakcja poleca: Sprawdź, czy Twój samochód jest kompatybilny z benzyną E10

Zwykle można jeździć na E10, bo w skali Europy benzyna E10 jest już szeroko stosowana od lat, a do jej wprowadzenia przygotowywano się z wyprzedzeniem. W rezultacie do benzyny z 10-procentowym dodatkiem alkoholu jest przystosowanych wiele aut z przełomu wieku. Istnieją jednak wyjątki, do których należą m.in. Volkswageny z wolnossącymi silnikami 1.4/1.6/2.0 FSI. ADAC twierdzi, że zatankować paliwo E10 można do wszystkich samochodów produkowanych od listopada 2010 roku. Informacji na temat możliwości jazdy na E10 najlepiej szukać w instrukcji obsługi pojazdu lub ustalić w ASO, na podstawie numeru VIN.

Nie tylko właściciele starszych pojazdów powinni unikać benzyny E10

Jeżeli dany samochód nie jest przygotowany do jeździe na E10, pozostanie tankowanie benzyny E5. W Polsce na stacjach benzynowych jako benzyna 98-oktanowa jest oferowane paliwo E5. Kto chciałby ograniczyć koszty, może próbować rozcieńczać etanol w baku – wystarczy benzynę o liczbie oktanowej 95 mieszać z benzyną Pb98 E5. Oba dostępne na stacjach benzynowych paliwa są w pełni mieszalne – dotyczy to też zawartych w nich biododatków.

Warto wiedzieć: Paliwa E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Co mówią oznaczenia na stacjach benzynowych?

Tankowanie Pb95 E5 będzie wskazane w jeszcze jednym przypadku. Deklarowany okres trwałości E10 jest o połowę krótszy niż w przypadku E5. Oznacza to, że już po trzech miesiącach postoju tego typu paliwo może się rozwarstwiać, a gęstsze frakcje bliżej dna zbiornika potencjalnie mogą sprzyjać zatkaniu się wtryskiwaczy czy wywoływać nierówną pracę silnika. Kto rzadko używa samochodu, powinien więc użyć benzyny E5. Tym bardziej, że alkohol jest higroskopijny, a więc chłonie wodę z otoczenia, co pogarsza jakość paliwa i sprzyja rozwojowi korozji. Często nie można też tankować nowej benzyny do motocykli, narzędzi spalinowych czy silników dwusuwowych lub możliwie szybko je wypalać – tutaj wiążące są zalecenia producenta i instrukcji.

Krok ku ekologii stworzył więc nowe wyzwania dla kierowców i całej gospodarki. Potencjalnie dotyka każdego kierowcy, ale na szczęście benzyna E10 nie jest taka straszna, jak ją malują. Wręcz przeciwnie. Na zachodzie samochody od lat jeżdżą na paliwie z 10-procentową domieszką etanolu (zachętą do jego kupowania są niższe ceny), a wiele z nich sprowadzono później do Polski i są użytkowane dalej. Jak wspomnieliśmy, od lat silniki są fabrycznie przystosowane do pracy na E10. Co równie istotne, wystarczy raz sprawdzić, czy mogę tankować benzynę E10, by móc definitywnie zapomnieć o temacie.

Warto też wiedzieć, że na zachodzie Europy można spotkać także paliwo E85, które w 85% składa się z etanolu (w 2011 r. Orlen pilotażowo wprowadził je na jednej z warszawskich stacji). W przeciwieństwie do E10, E85 należy tankować jedynie do specjalnie przygotowanych do tego samochodów. Część marek miała je w ofercie – np. Ford i Volvo oznaczały je jako Flexi Fuel, a Saab – Biopower. Istnieją też zestawy do adaptacji zwykłych aut do jeździe na E85 – cenione przez pasjonatów tuningu, bo E85 ma aż 111 oktanów, co może mieć duży wpływ na parametry modyfikowanego silnika.

Data aktualizacji: 12 stycznia 2024 roku

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji