25387-SKODA_FABIA_RALLY_2

Premiera Skody Fabii Rally2 nowej generacji zbliża się wielkimi krokami. Rajdowy wariant przechodzi właśnie ostatnią fazę testów. Wykorzystanie platformy MQB-A0 pozwoliło inżynierom Skoda Motorsport m.in. na dalszą poprawę poziomu bezpieczeństwa konstrukcji samochodu.

Najnowsza Fabia Rally2 zastąpi niezwykle cenioną, nagrodzoną wieloma tytułami rajdówkę Skody z kategorii Rally2. Auto, podobnie jak wersja seryjna, powstanie z wykorzystaniem z nowej platformy MQB-A0.

NASZ SKLEP

Platforma nowej Fabii została wykonana z wysokowytrzymałej i ultrawysokowytrzymałej stali w zastosowanej strefach krytycznych dla bezpieczeństwa podróżujących. Okazało się to przydatne także dla rozwoju nowej generacji Skody Fabii Rally2. Przekłada się to na dalszą poprawę wytrzymałości konstrukcji podłogi na skręcanie i lepszą trwałość nadwozia samochodu rajdowego – wyjaśnia Tomáš Karniš, inżynier Skoda Motorsport ds. bezpieczeństwa.

Już od chwili debiutu w 2015 r. Skoda Fabia Rally2 udowodniła swoją wytrzymałość w wypadkach na odcinkach specjalnych. – Analiza tych wypadków dostarczyła nam istotnych danych, które pozwolą jeszcze bardziej podnieść standardy bezpieczeństwa nowej generacji Fabii Rally2. Zdobyte dane połączyliśmy z pozostałymi doświadczeniami związanymi z obecnym samochodem rajdowym, a następnie przedefiniowaliśmy przypadki obciążeń nadwozia nowej generacji Fabii Rally2 – kontynuuje Tomáš Karniš.

Zespół inżynierów wykonał kilka pętli symulacji komputerowych przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES). Podejście to, mówiąc w uproszczeniu, pozwala symulować zachowanie złożonych systemów poprzez dekompozycję na wiele prostych elementów o znanych właściwościach. Ich relacje są sterowane równaniami. – Po obliczeniach przeprowadzono szeroko zakrojone testy na drogach asfaltowych i szutrowych, aby potwierdzić wynik symulacji – dodaje Karniš.

25388-SKODA_FABIA_RALLY3
Skoda Fabia Rally2 (2022) podczas przedprodukcyjnych testów.

Absolutną podstawę strategii bezpieczeństwa załogi na pokładzie nowej generacji Fabii Rally2 stanowi klatka bezpieczeństwa. Jej wymiary i materiał są określone w regulaminie FIA. Co istotne, klatka nowej Fabii Rally2 w niektórych obszarach przekracza wymagania FIA. Przykładowo, kliny istotne w przypadku zderzenia bocznego zostały w porównaniu z przepisami FIA znacząco zwiększone.

Klatka bezpieczeństwa w rajdowej wersji Fabii składa się z ponad 35 metrów (!) wysoko wytrzymałych rur chromowo-molibdenowych.Nasi technicy stosują niestandardowy sposób budowy tej części samochodu: klatka bezpieczeństwa jest ręcznie spawana przez certyfikowanych ekspertów na nieosłoniętej podczas budowy platformie – zanim zostaną dodane części boczne i dach. Ta metoda gwarantuje większą dokładność, a także lepsze połączenia rur i kopiowanie kształtu ciała – opisuje Tomáš Karniš.

Chociaż ulepszono praktycznie wszystkie aspekty konstrukcji bezpieczeństwa nowej generacji rajdowej Fabii, głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa w przypadku zderzenia bocznego. Aby go osiągnąć, inżynierowie Skoda Motorsport pracowali nad trzema obszarami: mocowaniami siedzeń, panelami drzwi oraz częścią klatki stanowiącą poprzeczkę przy drzwiach. Lewą i prawą stronę nowej Fabii Rally2 łączy konstrukcja uchwytów foteli oraz dodatkowa szyna. Tym sposobem siły uderzenia bocznego są znacznie lepiej przenoszone z jednej strony samochodu na drugą. – Ogranicza to deformację nadwozia i klatki bezpieczeństwa. Przewyższamy wymagania FIA również w tym obszarze – komentuje Karniš.

Dodatkowo, nowa Skoda Fabia Rally2 otrzymała masywne wzmocnienia w obszarze drzwi, stanowiące element klatki bezpieczeństwa. Poszycia drzwi samochodu Rally2 muszą być wypełnione pianką pochłaniającą energię. – W przypadku nowej Fabii Rally2 wyściółka nowej również przekracza wielkość narzuconą przez FIA – mówi Tomáš Karniš. Dodatkowo sześć warstw włókna węglowego i kevlaru uszczelnia piankę w kierunku kokpitu, chroniąc załogę przed ostrymi odłamkami.

Poprawiono również system mocowania pasów bezpieczeństwa. Dodano dodatkową rurę klatki bezpieczeństwa z każdej strony samochodu, tak aby jeszcze bardziej zwiększyć wytrzymałość i sztywność punktów mocowania pasów barkowych. Ponadto kierowca i pilot na pokładzie mogą liczyć na sprawdzony system gaśniczy, który łączy ręczne gaśnice oraz automatyczną jednostkę z rozpylaczami piany w kokpicie i w komorze silnika.

Do pozytywnych aspektów poprawy konstrukcji bezpieczeństwa jest zwiększona trwałość nadwozia – a to przekłada się na niższe koszty eksploatacji samochodu dla klientów Skoda Motorsport.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj