NowościAktualnościNowa Skoda Fabia Rally2 – rajdówka z naciskiem na bezpieczeństwo

Nowa Skoda Fabia Rally2 – rajdówka z naciskiem na bezpieczeństwo

Premiera Skody Fabii Rally2 nowej generacji zbliża się wielkimi krokami. Rajdowy wariant przechodzi właśnie ostatnią fazę testów. Wykorzystanie platformy MQB-A0 pozwoliło inżynierom Skoda Motorsport m.in. na dalszą poprawę poziomu bezpieczeństwa konstrukcji samochodu.

Najnowsza Fabia Rally2 zastąpi niezwykle cenioną, nagrodzoną wieloma tytułami rajdówkę Skody z kategorii Rally2. Auto, podobnie jak wersja seryjna, powstanie z wykorzystaniem z nowej platformy MQB-A0.

Platforma nowej Fabii została wykonana z wysokowytrzymałej i ultrawysokowytrzymałej stali w zastosowanej strefach krytycznych dla bezpieczeństwa podróżujących. Okazało się to przydatne także dla rozwoju nowej generacji Skody Fabii Rally2. Przekłada się to na dalszą poprawę wytrzymałości konstrukcji podłogi na skręcanie i lepszą trwałość nadwozia samochodu rajdowego – wyjaśnia Tomáš Karniš, inżynier Skoda Motorsport ds. bezpieczeństwa.

Już od chwili debiutu w 2015 r. Skoda Fabia Rally2 udowodniła swoją wytrzymałość w wypadkach na odcinkach specjalnych. – Analiza tych wypadków dostarczyła nam istotnych danych, które pozwolą jeszcze bardziej podnieść standardy bezpieczeństwa nowej generacji Fabii Rally2. Zdobyte dane połączyliśmy z pozostałymi doświadczeniami związanymi z obecnym samochodem rajdowym, a następnie przedefiniowaliśmy przypadki obciążeń nadwozia nowej generacji Fabii Rally2 – kontynuuje Tomáš Karniš.

Zespół inżynierów wykonał kilka pętli symulacji komputerowych przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES). Podejście to, mówiąc w uproszczeniu, pozwala symulować zachowanie złożonych systemów poprzez dekompozycję na wiele prostych elementów o znanych właściwościach. Ich relacje są sterowane równaniami. – Po obliczeniach przeprowadzono szeroko zakrojone testy na drogach asfaltowych i szutrowych, aby potwierdzić wynik symulacji – dodaje Karniš.

25388-SKODA_FABIA_RALLY3
Skoda Fabia Rally2 (2022) podczas przedprodukcyjnych testów.

Absolutną podstawę strategii bezpieczeństwa załogi na pokładzie nowej generacji Fabii Rally2 stanowi klatka bezpieczeństwa. Jej wymiary i materiał są określone w regulaminie FIA. Co istotne, klatka nowej Fabii Rally2 w niektórych obszarach przekracza wymagania FIA. Przykładowo, kliny istotne w przypadku zderzenia bocznego zostały w porównaniu z przepisami FIA znacząco zwiększone.

Klatka bezpieczeństwa w rajdowej wersji Fabii składa się z ponad 35 metrów (!) wysoko wytrzymałych rur chromowo-molibdenowych.Nasi technicy stosują niestandardowy sposób budowy tej części samochodu: klatka bezpieczeństwa jest ręcznie spawana przez certyfikowanych ekspertów na nieosłoniętej podczas budowy platformie – zanim zostaną dodane części boczne i dach. Ta metoda gwarantuje większą dokładność, a także lepsze połączenia rur i kopiowanie kształtu ciała – opisuje Tomáš Karniš.

Chociaż ulepszono praktycznie wszystkie aspekty konstrukcji bezpieczeństwa nowej generacji rajdowej Fabii, głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa w przypadku zderzenia bocznego. Aby go osiągnąć, inżynierowie Skoda Motorsport pracowali nad trzema obszarami: mocowaniami siedzeń, panelami drzwi oraz częścią klatki stanowiącą poprzeczkę przy drzwiach. Lewą i prawą stronę nowej Fabii Rally2 łączy konstrukcja uchwytów foteli oraz dodatkowa szyna. Tym sposobem siły uderzenia bocznego są znacznie lepiej przenoszone z jednej strony samochodu na drugą. – Ogranicza to deformację nadwozia i klatki bezpieczeństwa. Przewyższamy wymagania FIA również w tym obszarze – komentuje Karniš.

Dodatkowo, nowa Skoda Fabia Rally2 otrzymała masywne wzmocnienia w obszarze drzwi, stanowiące element klatki bezpieczeństwa. Poszycia drzwi samochodu Rally2 muszą być wypełnione pianką pochłaniającą energię. – W przypadku nowej Fabii Rally2 wyściółka nowej również przekracza wielkość narzuconą przez FIA – mówi Tomáš Karniš. Dodatkowo sześć warstw włókna węglowego i kevlaru uszczelnia piankę w kierunku kokpitu, chroniąc załogę przed ostrymi odłamkami.

Poprawiono również system mocowania pasów bezpieczeństwa. Dodano dodatkową rurę klatki bezpieczeństwa z każdej strony samochodu, tak aby jeszcze bardziej zwiększyć wytrzymałość i sztywność punktów mocowania pasów barkowych. Ponadto kierowca i pilot na pokładzie mogą liczyć na sprawdzony system gaśniczy, który łączy ręczne gaśnice oraz automatyczną jednostkę z rozpylaczami piany w kokpicie i w komorze silnika.

Do pozytywnych aspektów poprawy konstrukcji bezpieczeństwa jest zwiększona trwałość nadwozia – a to przekłada się na niższe koszty eksploatacji samochodu dla klientów Skoda Motorsport.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji