skoda_fabia_rally2_2022_przód

Zgodnie z przepisami nowa generacja Fabii Rally2 musi bazować na modelu seryjnym. Najlepszy klasie współczynnik oporu powietrza produkcyjnej Fabii pozwolił inżynierom Skoda Motorsport opracować rajdówkę, która odznacza się świetną aerodynamiką.

Właściwości aerodynamiczne to jeden z najważniejszych aspektów podczas opracowywania aut wyścigowych i rajdowych. Tymczasem regulacje techniczne kategorii Rally2 zawierają jasne wytyczne dla wszystkich obszarów rozwoju samochodu – warianty rajdowe muszą wywodzić się z modeli seryjnych. Inżynierowie stają więc przed zupełnie innymi wyzwaniami, niż ich koledzy, którzy projektują jednomiejscowe bolidy. Kiedy oddział Skoda Motorsport rozpoczął prace nad nową generacją Fabii Rally2, punktem wyjścia stał się analogiczny model seryjny. Głównym celem inżynierów było wykorzystanie świetnej aerodynamiki nowej Fabii (współczynnik oporu powietrza Cd = 0,28) w jej rajdowym odpowiedniku.

Elementy aerodynamiczne zastosowane w samochodzie drogowym doskonale sprawdziły się również w warunkach sportowej rywalizacji, dając doskonałą podstawę dla pakietu aerodynamicznego Fabii Rally2. Głównym celem rozwoju była wyższa siła docisku – powiedział Lukáš Vojík z działu rozwoju technicznego Skody.

Seryjna Fabia ma tzw. kurtyny powietrzne po obu stronach przedniego zderzaka. Kierują one strumień powietrza w kontrolowany sposób, przez nadkola. Inżynierowie Skoda Motorsport wybrali podobne rozwiązanie dla przedniego zderzaka nowej generacji Fabii Rally2. W samochodzie rajdowym kurtyny powietrzne współpracują z przednim splitterem (spojlerem u dołu zderzaka), zapewniając optymalne właściwości aerodynamiczne przedniej części auta.

Nowa Fabia Rally2 otrzymała m.in. masywne tylne skrzydło. Dzięki zabiegom inżynierów Skoda Motorsport jej nadwozie generuje dwukrotnie większą siłę docisku niż wariant seryjny.

Respektując przepisy Rally2 określone przez FIA, inżynierowie Skoda Motorsport oraz działu badań i rozwoju Skody musieli znaleźć nowe sposoby na zoptymalizowanie równowagi między siłą docisku a niskim oporem powietrza. Mając na uwadze oszczędność kosztów, przepisy Rally2 zakazują między innymi używania aktywnych elementów aerodynamicznych. W konsekwencji w nowej Fabii Rally zrezygnowano z regulowanych elektrycznie żaluzji, stosowanych w dolnej osłonie chłodnicy auta seryjnego.

Kluczowymi elementami aerodynamiki w tylnej części nadwozia są z kolei zupełnie nowe tylne skrzydło oraz ukierunkowanie przepływu powietrza nad obszarem dachu. – Zgodnie z przepisami Rally2, tylne skrzydło auta rajdowego nowej generacji jest znacznie większe od spojlera wykorzystanego w wariancie drogowym. W rezultacie Fabia Rally2 nowej generacji generuje dwukrotnie większą siłę docisku od obecnej generacji rajdówki – dodał Lukáš Vojík.

Przepływ powietrza nad autem optymalizuje zmodyfikowany kształt znajdującego się na dachu wlotu powietrza. W samochodach drogowych odpowiedni otwór wentylacyjny znajduje się zwykle na dole przedniej szyby. Na odcinkach specjalnych rajdów szutrowych ten obszar samochodu jest jednak bardzo podatny na zakurzenie lub wodę rozpryskującą się na masce.

skoda_fabia_rally2_2022
Nowa Skoda Fabia Rally2 przechodzi szeroko zakrojone testy, zarówno w wysokich temperaturach, jak i w warunkach zimowych.

Dział rozwoju Skoda Motorsport zweryfikował wyniki symulacji obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) z badaniami w tunelu aerodynamicznym, a następnie przeprowadził obszerne sesje testowe. W ostatnim czasie za kierownicą będącego w fazie testów samochodu zasiadło kilku kierowców rajdowych, aby na hiszpańskich drogach szutrowych i asfaltowych osobiście sprawdzić aerodynamikę pojazdu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj