Sprawdziliśmy, jakie są najwolniejsze nowe auta na polskim rynku. Oto lista 10 modeli z najgorszym przyspieszeniem od 0 do 100 km/h.
Zazwyczaj podczas rozmów o motoryzacji najwięcej emocji budzą egzotyczne supersamochody o fenomenalnych osiągach – prawie każdego interesuje, ile do „setki” ma nowe Lamborghini, czy jakie jest najszybsze auto na świecie. My postanowiliśmy jednak podejść do tematu od drugiej strony i ustalić, jakie są najwolniejsze samochody dostępne w polskich salonach.
Po dokładnym przeanalizowaniu cenników udało nam się wytypować 10 modeli, które na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebują co najmniej 14,5 sekundy. Zgodnie z przewidywaniami, wśród najwolniejszych aut dominują te, które są również najtańszymi na rynku, choć nie zabrakło kilku zaskoczeń. Przekonajcie się sami, poniżej lista najwolniejszych nowych samochodów w Polsce.
Top 10 najwolniejsze nowe auta na polskim rynku w 2023 roku
10. Fiat Panda 1.2 LPG – 14,5 s
Fiat Panda trzeciej generacji jest obecny na rynku od 2011 roku. W gamie silnikowej tego włoskiego auta obok trzycylindrowej jednostki 1.0 z układem mild hybrid znajdziemy także czterocylindrowy motor 1.2 z instalacją LPG (69 KM i 102 Nm). Ten wolnossący silnik został sparowany z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Panda w tej wersji osiąga 100 km/h w 14,5 s od startu, a maksymalnie rozpędza się do 164 km/h.
Fiat Panda – opis wersji i cennik
9. Toyota Aygo X 1.0 VVT-i – 14,9 s
Toyota Aygo X miała swoją premierę w 2021 roku. Pod maską tego modelu znajdziemy wolnossący silnik 1.0 VVT-i (72 KM, 93 Nm), który może współpracować z 5-biegową skrzynią ręczną lub przekładnią bezstopniową Multidrive S. Samochód z manualem jest minimalnie wolniejszy – rozpędza się od 0 do 100 km/h w 14,9 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 158 km/h.
Toyota Aygo X – opis wersji i cennik
8. Dacia Duster ECO-G 100 – 15,1 s
Dacia Duster drugiej generacji została pokazana w 2017 roku, a w 2021 roku do sprzedaży trafił model po liftingu. W tym aucie najgorsze osiągi zapewnia jednostka 1.0 TCe z fabryczną instalacją LPG (100 KM i 170 Nm). Na gazie rumuński SUV osiąga „setkę” w 13,8 s od startu, ale po przełączeniu na benzynę ten czas wydłuża się aż do 15,1 s. Prędkość maksymalna to 168 km/h (LPG) lub 166 km/h (benzyna).
Dacia Duster – opis wersji i cennik
7. Seat Ibiza 1.0 MPI – 15,3 s
Seat Ibiza piątej generacji pojawił się na rynku w 2017 roku, a w 2021 roku został odświeżony. Rolę podstawowego silnika w tym modelu stanowi wolnossący motor 1.0 MPI (80 KM, 93 Nm) z 5-biegową skrzynią manualną. Najsłabsza Ibiza przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15,3 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 170 km/h.
Seat Ibiza – opis wersji i cennik
6. Skoda Fabia 1.0 MPI – 15,5 s
Przedstawiona w 2021 roku Skoda Fabia czwartej generacji w bazowej wersji silnikowej ma pod maską wolnossącą jednostkę 1.0 MPI o mocy 80 KM i momencie obrotowym 93 Nm. Ten trzycylindrowy motor jest połączony z 5-biegową, ręczną skrzynią i oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 15,5 s. Prędkość maksymalna tego auta wynosi 178 km/h.
Skoda Fabia – opis wersji i cennik
5. Volkswagen Up! 1.0 MPI – 15,6 s
Volkswagen Up! utrzymuje się na rynku od 2011 roku. Podstawowe źródło napędu w tym modelu stanowi wolnossący silnik 1.0 MPI (65 KM, 91 Nm), który współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną. Samochód w takiej specyfikacji rozpędza się od 0 do 100 km/h w 15,6 s i osiąga maksymalnie 163 km/h.
Używany Volkswagen Up! – opinie, typowe usterki
4. Kia Picanto 1.2 DPI – 15,7 s
Kia Picanto trzeciej generacji trafiła do sprzedaży w 2017 roku, a trzy lata później została odświeżona. W przypadku tego modelu najwolniejsza konfiguracja wcale nie jest tą najsłabszą – połączenie wolnossącego silnika 1.2 DPI (84 KM, 118 Nm) ze zautomatyzowaną skrzynią biegów zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 15,7 s oraz prędkość maksymalną wynoszącą 172 km/h.
Kia Picanto – opis wersji i cennik
3. Mitsubishi Space Star 1.2 – 15,8 s
Mitsubishi Space Star w aktualnym wydaniu zostało oficjalnie zaprezentowane w 2012 roku. Auto wyposażone w jedyny dostępny w tym modelu, benzynowy silnik 1.2 (71 KM, 102 Nm) i bezstopniową skrzynię CVT potrzebuje 15,8 s na osiągnięcie „setki”, a maksymalnie rozpędza się do 163 km/h.
Używane Mitsubishi Space Star – opinie, typowe usterki
2. Hyundai i10 1.0 MPI – 17,8 s
Hyundai i10 trzeciej generacji został zaprezentowany w 2019 roku. Koreański „maluch” z wolnossącym silnikiem 1.0 DPI (67 KM, 96 Nm) i zautomatyzowaną skrzynią biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 17,8 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 156 km/h. To najwolniejsza konfiguracja w całej gamie tego modelu – wersja z ręczną przekładnią jest aż o 3 s szybsza.
Hyundai i10 – opis wersji i cennik
1. Dacia Spring – 19,1 s
Wprowadzona na polski rynek w 2021 roku Dacia Spring jest bezapelacyjnym zwycięzcą naszego zestawienia. Ten „maluch” został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 45 KM i momencie obrotowym 125 Nm, który potrzebuje aż 19,1 s, aby rozpędzić to ważące 970 kg auto od 0 do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 125 km/h.