Sprawdziliśmy, jakie są najtańsze nowe samochody elektryczne na polskim rynku. Oto lista 10 modeli, które kosztują poniżej 170 000 zł.
Według „Licznika elektromobilności” po polskich drogach przemieszcza się już blisko 30 tysięcy aut z napędem elektrycznych. Choć w statystykach wyraźnie widać, że z miesiąca na miesiąc przybywa „elektryków” w naszym kraju, to jednak ich całkowita liczba nadal nie jest zbyt imponująca. Przyczyny takiego stanu rzeczy są przede wszystkim dwie. Po pierwsze – dostępność punktów ładowania. Jazda samochodem elektrycznym wciąż wymaga nieco dokładniejszego planowania niż podróż zwykłym autem spalinowym. Ponadto wielu potencjalnych użytkowników ze względów formalnych czy infrastrukturalnych nie ma możliwości ładowania „elektryka” w miejscu zamieszkania.
Po drugie – ceny. Pomimo prostszej konstrukcji auta elektryczne wymagają zastosowania drogich komponentów, przez co podobnie wyposażony „elektryk” może być nawet dwa razy droższy od swojego spalinowego odpowiednika. Przykład: elektryczny Opel Corsa-e w wersji Edition został wyceniony na 156 000 zł, podczas gdy model z benzynowym silnikiem 1.2 Turbo w tej samej odmianie kosztuje 80 000 zł. Sytuację nieco ratuje rządowy program „Mój Elektryk”, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie do zakupu auta elektrycznego – 18 750 zł dla osób fizycznych i przedsiębiorców oraz 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny i przedsiębiorców deklarujących roczny przebieg powyżej 15 000 km.
Poniżej przygotowaliśmy zestawienie 10 najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na polski rynku. Podane przez nas ceny nie uwzględniają wspomnianych wyżej dopłat w ramach programu „Mój Elektryk” ani dodatkowych rabatów.
Top 10 najtańsze nowe auta elektryczne na polskim rynku w 2023 roku
10. Citroen e-C4 – od 167 400 zł
Citroen C4 w najnowszym wydaniu został przedstawiony w 2020 roku i występuje z napędem: benzynowym, wysokoprężnym oraz elektrycznym. Ten ostatni wariant ma pod maską 136-konny silnik, który zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 9,5 s. Akumulator o pojemności 50 kWh pozwala przejechać do 357 km na pełnym ładowaniu. Bazowa wersja Live Pack za 167 400 zł jest wyposażona m.in. w 16-calowe felgi strukturalne z kołpakami Steel&Style, zawieszenie z amortyzatorami Progressive Hydraulic Cushions, automatyczną klimatyzację dwustrefową, pompę ciepła, cyfrowe zegary z 5,5-calowym wyświetlaczem TFT oraz multimedia z 10-calowym ekranem dotykowym.
Citroen e-C4 – opis wersji i cennik
9. Kia e-Soul – od 165 990 zł
Kia e-Soul w obecnym wcieleniu zadebiutowała na rynku w 2019 roku. Auto w podstawowej wersji M za 165 990 zł napędza 136-konny silnik elektryczny (0-100 km/h w 9,9 s), a dzięki baterii o pojemności 39,2 kWh oferuje 276 km zasięgu. Standardowa specyfikacja e-Soul zawiera m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, aktywny tempomat, dostęp bezkluczykowy Smart Key, światła LED, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektryczne sterowane szyby z przodu i z tyłu, oraz system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym.
Kia e-Soul – opis wersji i cennik
8. Mini Electric – od 159 900 zł
Elektryczne Mini Cooper SE zostało oficjalnie zaprezentowane w 2019 roku i jest dostępne tylko w jednej wersji silnikowej. Pod maskę tego modelu trafiła 184-konna jednostka napędowa, która pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 7,3 s, a dzięki baterii o użytecznej pojemności 28,9 kWh może przejechać do 234 km na jednym ładowaniu. Za 159 900 zł otrzymujemy auto wyposażone m.in. w 16-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, regulator prędkości z funkcją hamowania, cyfrowy zestaw wskaźników oraz radio MINI Visual Boost z 8,8-calowym ekranem dotykowym.
Mini Cooper SE – opis wersji i cennik
7. Mazda MX-30 – od 157 900 zł
Mazda MX-30 zadebiutowała na polskim rynku w 2020 roku. Za 157 900 zł otrzymujemy samochód z silnikiem elektrycznym o mocy 145 KM (0-100 km/h w 9,7 s) oraz baterią o pojemności 35,5 kWh, która zapewnia 200 km zasięgu. Podstawowa wersja wyposażenia Prime-Line oferuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, system monitorowania martwego pola, aktywny tempomat, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, reflektory LED, tylne światła LED, wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem oraz system multimedialny Mazda Connect z 8,8-calowym ekranem dotykowym.
Mazda MX-30 – opis wersji i cennik
6. Peugeot e-208 – od 156 600 zł
Peugeot 208 drugiej generacji zadebiutował w salonach sprzedaży w 2019 roku i po raz pierwszy jest dostępny także z napędem elektrycznym. Auto z silnikiem o mocy 136 KM i akumulatorem o pojemności 50 kWh może przejechać 362 km na jednym ładowaniu, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,1 s. Podstawowa wersja Active została wyceniona na 156 600 zł, a na jej wyposażeniu znajdziemy m.in. 16-calowe felgi stalowe z kołpakami, klimatyzację automatyczną, tempomat z ogranicznikiem prędkości, bezkluczykowe uruchamianie, Peugeot i-Cockpit z wyświetlaczem TFT oraz 7-calowy Multimedialny Ekran Dotykowy z Mirror Screen.
Peugeot e-208 – opis wersji i cennik
5. Opel Corsa-e – od 156 000 zł
Opel Corsa 6. generacji został oficjalnie pokazany w 2019 roku i jest oferowany z trzema rodzajami napędu: benzynowym, wysokoprężnym oraz elektrycznym. Jednostka napędowa o mocy 136 KM pozwala osiągnąć 100 km/h w 8,1 s od startu, a bateria 50 kWh zapewnia do 337 km zasięgu. Podstawowa wersja Edition 156 000 zł ma na wyposażeniu m.in. 16-calowe stalowe obręcze kół, zawieszenie o sportowej charakterystyce, automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem oraz system Multimedia z 7-calowym ekranem dotykowym.
Opel Corsa-e – opis wersji i cennik
4. Nissan Leaf – od 155 900 zł
Nissan Leaf 2. generacji pojawił się na rynku w 2017 roku. Samochód w najtańszej wersji Acenta za 155 900 zł jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 150 KM (0-100 km/h w 7,9 s) oraz baterię 39 kWh netto, która zapewnia do 270 km zasięgu. Bazowa konfiguracja tego modelu obejmuje także m.in. 16-calowe felgi ze stopów lekkich, automatyczną klimatyzację, system ostrzegania o pojeździe w martwym polu, inteligentny tempomat, system inteligentnego kluczyka I-Key, światła dzienne LED, podgrzewana kierownica, podgrzewane fotele przednie i skrajne miejsca na tylnej kanapie oraz system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym.
Nissan Leaf – opis wersji i cennik
3. Fiat 500e – od 122 000 zł
Nowy, elektryczny Fiat 500 został przedstawiony w 2020 roku. Wyceniony na 122 000 zł samochód ma pod maską silnik o mocy 95 KM (0-100 km/h w 9,5 s), a bateria o pojemności 21,3 kWh netto zapewnia do 190 km zasięgu w cyklu mieszanym. Lista wyposażenia podstawowej wersji Action obejmuje m.in. 15-calowe felgi stalowe, klimatyzację manualną, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Autohold, system Keyless Go, światła do jazdy dziennej LED, tylne światła LED, elektrycznie sterowane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz cyfrowe zegary z 7-calowym wyświetlaczem TFT.
Fiat 500e – opis wersji i cennik
2. Smart EQ Fortwo – od 100 896 zł
Elektryczny Smart w aktualnym wydaniu zadebiutował podczas targów we Frankfurcie w 2019 roku, a do sprzedaży na polskim rynku trafił na początku 2020 roku. Umieszczona przy tylnej osi, 82-konna jednostka napędowa zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 s, natomiast akumulator o skromnej pojemności 17,6 kWh umożliwia przejechanie do 135 km na pełnym ładowaniu. Na liście wyposażenia bazowego modelu za 100 896 zł znajdziemy m.in. 15-calowe felgi stalowe, automatyczną klimatyzację, klamki drzwi i obudowy lusterek w kolorze czarnym i materiałową tapicerkę.
Smart EQ – opis wersji i cennik
1. Dacia Spring – od 95 400 zł
Tytuł najtańszego samochodu elektrycznego w Polsce należy do Dacii Spring, która zadebiutowała na rynku w zeszłym roku. Silnik elektryczny o mocy 45 KM nie porywa osiągami (0-100 km/h w 19,1 s), ale dzięki baterii 26,8 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu do 230 km w cyklu mieszanym. Za 95 400 zł otrzymujemy auto wyposażone m.in. w 14-calowe felgi stalowe typu Flexwheel, manualną klimatyzację, centralny zamek sterowany z kluczyka, elektrycznie regulowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz radio DAB z Bluetooth, USB i 2 głośnikami.
Dacia spring to jakaś porażka,autko z daleka wygląda całkiem przyzwoicie,lecz im bliżej to robi się gorzej.mijsca w środku max dla 2 osób i to jeszcze nie zbyt wysokich.ale co mnie najbardziej rozbawiło to fakt , że zamontowanie są tylko 2 głośniki w desce rozdzielczej i grają gorzej niż „słuchawki”
Izera rozwala Dacię na łopatki. Zasięg 1000km ,a ładowanie 10 groszy mozna z Power banku albo małego solara na dachu ładować i jechać. Jak jeszcze cała bedzie pokryta lakierem Perowskitem to i dom ogrzeja zimą:) Tylko warunek kup Obrazek Święty albo Medalik osobiście poświęcony przez szefa sekty toruńskiej
Przesadzasz z tym zasięgiem. Moja Izera sport nawet 500 km nie robi. 475 latem na A4 wykręciła.
jesteś tak samo fanatyczny jak ci których krytykujesz- tylko z drugiej strony
To auto jest niebezpieczne, lepiej nie wyjeżdżać tym na obwodnicę, no chyba że ktoś lubi być wyprzedzanym przez TIRy. 19 sekund do setki, moja kosiarka ma więcej mocy.
fiacik 500 za 120tysi xd, za tyle to fajny merc jest
Czyli takimi pseudo autami na narty w Alpy to minimum 2 doby trzeba jechać.
To są jakieś gównoauta.
Dacia spring nie najleprzyj wybor;