PoradyPoradyNadsterowność i podsterowność. Czym się różnią?

Nadsterowność i podsterowność. Czym się różnią?

W kontekście prowadzenia samochodu przewijają się terminy „nadsterowność” i „podsterowność”. Co one znaczą i czym się od siebie różnią?

Nadsterowność i podsterowność to pojęcia związane z zachowaniem samochodu w trakcie pokonywania zakrętu. Określają one, jak reaguje pojazd na ruchy kierownicy i jak utrzymuje przyczepność kół do nawierzchni. Znajomość tych zjawisk jest ważna dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ponieważ pozwala na odpowiednie dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków drogowych.

Zacznijmy jednak od podstaw, czyli definicji i pojęć opisujących poślizg nadsterowny i podsterowny. Czym jest nadsterowność i podsterowność?

Nadsterowność i podsterowność – co to znaczy?

  • Nadsterowność występuje, gdy tylna oś samochodu traci przyczepność i ucieka na zewnątrz zakrętu. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do obrotu pojazdu wokół własnej osi. Nadsterowność jest charakterystyczna dla samochodów z napędem na tył lub z napędem na cztery koła, zwłaszcza gdy są mocno przyspieszane lub gwałtownie hamowane w zakręcie. Nadsterowność może być również spowodowana przez nierównomierny rozkład masy pojazdu, zbyt niskie ciśnienie w tylnych oponach, zbyt szybkie wchodzenie w zakręt lub zbyt mocne skręcanie kierownicą.
  • Podsterowność natomiast zachodzi, gdy przednia oś samochodu traci przyczepność i wypycha przód pojazdu na zewnątrz zakrętu. W efekcie samochód skręca mniej, niż chciałby tego kierowca. Podsterowność jest typowa dla samochodów z napędem na przód, ponieważ większa masa spoczywa na przedniej osi, a napęd dodatkowo zmniejsza przyczepność kół przednich. Podsterowność może być również wywołana przez zbyt wysokie ciśnienie w przednich oponach, zbyt wolne wchodzenie w zakręt lub zbyt małe skręcanie kierownicą.

Czym się różni nadsterowność od podsterowności?

Nadsterowność i podsterowność różnią się osią, na której występuje poślizg, a także sposobem postępowania. W przypadku nadsterowności dochodzi do poślizgu kół tylnych, natomiast podsterowności – kół przednich. Innymi słowy, nadsterowność oznacza, że większą przyczepność wykazuje oś przednia, a podsterowność wiąże się z wyższą przyczepnością osi tylnej.

Nadsterowność podsterowność 01
Zarówno nadsterowność, jak i podsterowność mogą się okazać zjawiskami trudnymi do opanowania przez mniej doświadczonych kierowców.

Poślizg podsterowny jest łatwiejszy i bardziej intuicyjny do opanowania, a w razie niepowodzenia zderzenie czołowe z jadącym przeciwnym pasem ruchu będzie mniej tragiczne w skutkach, ponieważ auto uderzy przodem, a przed takimi zderzeniami jesteśmy najlepiej chronieni dzięki konstrukcji samochodu (strefy zgniotu, pasy, poduszki). Poślizg nadsterowny jest natomiast trudniejszy i wymaga większej wprawy, a w przypadku utraty kontroli nad pojazdem może dojść do dachowania lub uderzenia bokiem w przeszkodę, co może być bardzo niebezpieczne.

Nadsterowność i podsterowność. Jakie są sposoby na opanowanie poślizgu?

Aby uniknąć lub zminimalizować nadsterowność i podsterowność, należy przede wszystkim dostosować prędkość do warunków drogowych i kształtu drogi. Zaleca się, aby wchodzić w zakręt z umiarkowaną prędkością i stopniowo ją zwiększać, gdy pojazd opuszcza zakręt. Należy również unikać gwałtownych ruchów kierownicą, hamowania lub przyspieszania w trakcie zakrętu. Ponadto należy dbać o stan techniczny pojazdu, zwłaszcza o ciśnienie i bieżnik opon, zawieszenie i układ hamulcowy.

Jeśli jednak dojdzie do poślizgu nadsterownego lub podsterownego, należy zachować spokój i odpowiednio zareagować. W przypadku nadsterowności, należy umiejętnie odpuścić gaz (ale nie zdejmować gwałtownie nogi z pedału przyspieszenia), lekko hamować silnikiem i skontrować kierownicą w kierunku, w którym ucieka tył pojazdu. Należy unikać hamowania i gwałtownego operowania gazem, ponieważ może to pogłębić poślizg. W przypadku podsterowności, należy odpuścić gaz lub lekko hamować, aby dociążyć przednią oś i zwiększyć przyczepność kół przednich. Należy również zmniejszyć kąt skrętu kierownicą, aby nie zwiększać siły odśrodkowej. Wydaje się to nielogiczne i trudno wypracować w sobie taki odruch, ale zacieśnianie skrętu w poślizgu podsterownym jedynie pogarsza sytuację.

Nadsterowność podsterowność 04
W przypadku nadsterowności i podsterowności obowiązują odrębne metody wyprowadzania samochodu z poślizgu.

Nadsterowność i podsterowność – podsumowanie

Znając różnice między nadsterownością i podsterownością, można lepiej kontrolować samochód i zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Należy jednak pamiętać, że każdy pojazd ma swoją indywidualną charakterystykę prowadzenia i reaguje inaczej na różne czynniki. Dlatego warto poznać swój samochód i jego zachowanie w różnych warunkach, aby móc cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą.

Polecamy również:

Jak idealnie pokonać autem zakręt?

Jak jeździć samochodem zimą?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji