PoradyPoradyMandat na raty. Jak rozłożyć płatność mandatu na raty?

Mandat na raty. Jak rozłożyć płatność mandatu na raty?

Stawki grzywien w Polsce osiągnęły europejski poziom. Za wiele wykroczeń można otrzymać mandat w wysokości kilku tysięcy złotych. To na tyle duża kwota, że wiele osób zastanawia się, czy można rozłożyć mandat na raty.

Kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych mandatu może oznaczać potężną wyrwę w domowym budżecie. A mandat na taką kwotę można zapłacić m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości, nieprawidłowe wyprzedzanie czy spowodowanie stłuczki.

Jeżeli interwencja policjantów czy innych przedstawicieli prawa zakończy się nałożeniem na nas mandatu kredytowanego, a my go przyjmiemy, mamy 7 dni na opłacenie mandatu. Gdy nie opłacimy mandatu na czas, ściągnięciem stosowanych należności zajmuje się Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu, który odpowiada za obsługę formalności związanych z mandatami.

Czy można rozłożyć mandat na raty?

Prawo od zawsze przewidywało możliwość rozłożenia mandatu na raty. Decyzji o podzieleniu płatności nie można jednak podjąć samodzielnie i opłacać mandatu w mniejszych transzach. Teoretycznie jest to możliwe, ale w międzyczasie może ruszyć postępowanie, które ma na celu ściągnięcie należności. Dodatkowo kwota mandatu powinna być powiększona o odsetki.

Jak rozłożyć mandat na raty?

Ubieganie się o rozłożenie mandatu na raty jest proste. Wystarczy wpłacić 10 zł na rachunek Urzędu Miasta Opola, a dowód wpłaty dołączyć do wniosku, w którym zaproponujemy terminy kolejnych spłat rat mandatu oraz ich wysokość, a także uzasadnimy taką potrzebę – istotne z punktu widzenia pozytywnego rozpatrzenia sprawy jest przedstawienie sytuacji finansowej czy zdrowotnej.

Dokumenty potrzebne do rozłożenia mandatu na raty

Aby urzędnicy mogli uruchomić procedurę rozkładania mandatu na raty, muszą otrzymać komplet dokumentów. Są nimi:

  • wniosek o rozłożenie na raty
  • dowód zapłaty opłaty skarbowej w kwocie 10 zł od decyzji o rozłożeniu na raty, albo aktualne zaświadczenie, że korzystasz z pomocy społecznej z tytułu ubóstwa,
  • oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli korzystasz z pełnomocnika wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł,
  • orzeczenie sądu o ustanowieniu kuratora albo opiekuna, jeżeli reprezentujesz osobę, która jest ubezwłasnowolniona całkowicie lub częściowo,
  • oświadczenie o stanie majątkowym
  • kopie dokumentów, które potwierdzają sytuację zdrowotną (np. orzeczenie o niepełnosprawności), pozycję na rynku pracy (np. umowa o pracę, zaświadczenie o statusie bezrobotnego, legitymacja emeryta lub rencisty) oraz inne dochody i wydatki (np. faktury lub paragony zakupu leków, usług telefonicznych, Internetu),
  • kopię odcinka C mandatu, który otrzymałeś.

Niezbędne do wypełnienia wnioski, adresy oraz numery kont znajdują się na stronie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. Warto z nich korzystać, bo mamy pewność, że będą aktualne. Na tej samej stronie znajdują się wnioski dla osób chcących ubiegać się o odroczenie terminu zapłaty mandatu (https://www.opolskie.kas.gov.pl).

Rozłożenie mandatu na raty dla osób prowadzących działalność gospodarczą

Warto podkreślić, że osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą ubiegać się o rozłożenie mandatu według nieco innej innej procedury.

Do wniosku muszą dołączyć następujące dokumenty:

  • oświadczenie o stanie majątkowym osoby ubiegającej się o ulgę w spłacie należności z tytułu grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego;
  • kserokopię mandatu karnego;
  • dokumenty potwierdzające wysokość uzyskiwanych dochodów, ponoszonych wydatków, inne wskazujące sytuację zobowiązanego;
  • oświadczenie o przeznaczeniu środków uzyskanych w ramach wnioskowanej ulgi w spłacie należności z tytułu grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego.

Wzory dokumentów niezbędnych do załączenia znajdują się tutaj.

Każdy z wymienionych wyżej wniosków o rozłożenie mandatu na raty lub odroczenie mandatu można złożyć w każdym czasie, osobiście lub przez pośrednika, drogą elektroniczną lub w urzędzie w Opolu. Procedura listowa jest przewidziana jedynie dla osób indywidualnych, przy czym wniosek należy kierować nie do Opola, tylko adresować na Centrum Mandatowe w Nysie, ul. Stanisława Moniuszki 9-10, 48-300 Nysa.

Mandat odroczony lub na raty to nie anulowanie

Warto podkreślić, że we wniosku o umorzenie lub anulowanie mandatu nie należy wyjaśniać okoliczności nałożenia mandatu czy jego zasadności. Pracownicy Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nie mają uprawnień i kompetencji do badania słuszności nałożenia mandatu, uchylenia go czy zmniejszenia liczby punktów karnych. Nie mogą też zmienić wysokości grzywny ani za zamienić tej kwoty na prace społeczne. Kluczowa dla przebiegu jest jedynie nasza sytuacja finansowa. Urzędnicy będą oceniali czy kierowca będzie w stanie spłacić mandat w zaproponowanej przez siebie liczbie i wysokości rat.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji