PoradyPoradyZaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Jak je uzyskać?

Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Jak je uzyskać?

Istnieje kilka sposobów na uzyskanie zaświadczenia o prowadzeniu działalności. Jak wygląda wzór wniosku o wydanie tego dokumentu? Dowiedz się więcej na ten temat.

Jeśli dana osoba jest podatnikiem podatku dochodowego i potrzebuje zaświadczenia o prowadzonej firmie, musi wystąpić o wyrobienie stosownego oświadczenia. Wydawaniem zaświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej zajmują się urzędy skarbowe, stąd chęć pozyskania tego dokumentu wiąże się z wizytą w placówce właściwej dla swojego miejsca zamieszkania. Aby go uzyskać, trzeba złożyć odpowiedni wniosek o wydanie zaświadczenia dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej. Wzorzec tego pisma dostępny jest na stronie podatki.gov.pl.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o prowadzeniu działalności – jak złożyć?

Podobnie jak inne dokumenty, także omawiany wniosek można złożyć nie tylko osobiście, ale i przez pełnomocnika. Wiąże się to z koniecznością udzielenia pełnomocnictwa. Może to być pełnomocnictwo szczególne, które upoważnia do działania w konkretnej sprawie podatkowej, lub pełnomocnictwo ogólne – takowe jest ważne we wszystkich sprawach podatkowych i innych leżących w kwestii organów podatkowych oraz kontroli skarbowej. Uwaga: pełnomocnictwo ogólne można złożyć wyłącznie online, logując się do konta na Portalu Podatkowym. Z kolei pełnomocnictwa szczegółowego udziela wypełnione pismo PPS-1. Niezależnie od rodzaju, za udzielenie pełnomocnictwa trzeba uiścić opłatę w wysokości 17 zł. Potwierdzenie zapłaty musi zostać dołączone do wniosku o wydanie zaświadczenia o prowadzeniu działalności. Wniosek można przynieść osobiście do urzędu lub wysłać pocztą. „Papierowe” formalności wiążą się z kolejną opłatą (17 zł).

Wniosek o wydanie zaświadczenia o prowadzeniu działalności – jak złożyć online?

Istnieje możliwość złożenia tego wniosku drogą elektroniczną. Można go przesłać jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym albo za pośrednictwem platformy e-PUAP. Jeśli chcemy załatwić sprawę poprzez e-Urząd Skarbowy, trzeba kliknąć w zakładkę Złóż dokument, a następnie Pismo ogólne. Tam należy wypełnić treść pisma ogólnego, załączyć wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia i go wysłać. Gdy pismo będzie gotowe, otrzymamy powiadomienie (SMS-em lub e-mailem). Będzie można je znaleźć w sekcji Dokumenty otrzymane w zakładce Dokumenty. Skorzystanie z tej opcji jest bezpłatne, natomiast uzyskanie zaświadczenia przez e-PUAP również kosztuje 17 zł.

Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej – ile trzeba czekać?

Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej powinno być gotowe w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Urząd skarbowy może jednak odmówić wydania zaświadczenia. W takim wypadku należy się odwołać (złożyć zażalenie) do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej za pośrednictwem organu, który podjął decyzję od niewydaniu oświadczenia. Odwołanie powinno zawierać m.in. istotę i zakres żądania, dowody na poparcie swoich racji oraz zarzuty podważające decyzję w postanowieniu. Zainteresowany ma na to 7 dni od otrzymania odmowy.

Polecamy również:

Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach. Co musi zawierać?

Zaświadczenie o zameldowaniu – wzór wniosku. Czy można złożyć online?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji