LogotypyLogo Skoda – co przedstawia logo czeskiego producenta?

Logo Skoda – co przedstawia logo czeskiego producenta?

Logo Skoda ma bardzo ciekawą i barwną historię. Warto wiedzieć, co przedstawia i jak zmieniało się na przestrzeni lat.

Krótka historia marki Skoda

Škoda ma bardzo długą i bogatą historię jako firma, a ewolucja jej identyfikacji wizualnej jest doskonałym odzwierciedleniem wszystkich kamieni milowych marki. Škoda została założona w 1895 roku przez dwóch rowerzystów – Vaclava Laurina i Vaclava Klementa. W pierwszych latach firma Slavia produkowała rowery, następnie dodała do swojego portfolio silniki. W 1899 roku firma przemianowana na Laurin & Klement i rozpoczęła produkcję motocykli. Firma zaczęła próbować swoich sił również w produkcji samochodów i w 1925 roku połączyła się z Pizen Skodovka Co, stając się firmą Škoda, która produkowała pojazdy, silniki i maszyny rolnicze.

Jak zmieniało się logo Skoda?

Pierwszym logo firmy było jej pierwotna nazwa – Slavia. W ówczesnym emblemacie wszystkie wielkie litery zostały wykonane eleganckim drobnym krojem pisma i umieszczone po przekątnej wewnątrz koła. Krąg koła został obramowany liśćmi limonki, które symbolizują narody słowiańskie. Logo z 1895 roku zawierało również nazwiska założycieli firmy.

Logo Skoda (1895 – 1900)

W 1900 roku powstała nowa elegancka i jasna wersja logo. Był to zdobiony herb z gładkimi zaokrąglonymi konturami i białymi krzywiznami na grubej złotej ramie. Środkowa część miała solidne szkarłatno-czerwone tło i wielki bezszeryfowy napis wygięty w łuk na dwóch poziomach i zarysowany cienką czernią.

Logo Skoda (1900 – 1905)

Logo z 1905 roku składało się z inicjałów założycieli zamkniętych w kręgu z liśćmi laurowymi wokół jego obwodu. Paleta kolorów była bordowa i złota, co było symbolem luksusu, elegancji i zwycięstwa. Logo było częścią identyfikacji wizualnej marki do 1925 roku, następnie zostało zastąpione przez dwie opcje zaprezentowane w tym samym roku.

Logo Skoda (1905 – 1925)

Po tym, jak firma otrzymała nową nazwę, Škoda, jedna z opcji nowego logo została oparta na poprzednim projekcie. Był to ciemnoniebieski owal ze złotym laurowym obramowaniem i złotym znakiem słownym w eleganckim odręcznym kroju pisma.

Logo Skoda (1925 – 1933)

Bardziej znaczący projekt powstał w tym samym roku i w niemal niezmienionej formie zachował się do dziś. To charakterystyczna strzała w niebieskim kolorze, umieszczona wewnątrz niebieskiego koła. Została zaprojektowana przez Tomasa Maglica. Logo było stylizowanym rysunkiem indyjskiego kapelusza z piór i strzały. Ideą Tomasa Maglica było odzwierciedlenie spojrzenia firmy w przyszłość i jej ciągłego ruchu.

Po przejęciu Škody przez Volkswagena logo marki zostało przeprojektowane, ale koncepcja uskrzydlonej strzały pozostała w użyciu. Główna zmiana dotknęła palety kolorów, która została zmieniona z niebieskiego na zielony, aby uczcić życie, energię i moc. Sam okrąg został powiększony, aby zrobić wystarczająco dużo miejsca na nowy znak słowny „Škoda Auto”.

Logo Skoda (1993 – 1999)

W 1999 roku logo Škody stało się jaśniejsze i mocniejsze dzięki zastosowaniu srebrnego koloru. Kontrast czerni z zielenią i srebrem sprawił, że logo wyróżniało się i nabrało dynamiki. Czarny kolor jest symbolem tradycji i dziedzictwa marki, a zielony jest reprezentacją nowego życia i podejścia Škody skoncentrowanego na środowisku.

Logo Skoda (1999 – 2011)

W 2011 r. logo Skody przeprojektowano – stało się uproszczone i bardziej stylowe. Składało się z okręgu o cienkim srebrnym konturze, z zielonym ikonicznym symbolem umieszczonym wewnątrz na białym tle. Znak słowny znajduje się nad okręgiem i zawiera czarny pogrubiony napis.

Logo Skoda (2011 – 2016)

Modyfikacja logo Škody odbyła się w 2016 roku. Dzięki temu emblemat stał się bardziej trójwymiarowy i elegancki. Napis jest teraz umieszczony pod głównym logo.

Logo Skoda (2016 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji