LogotypyLogo FSO – jak zmieniało się logo polskiej marki?

Logo FSO – jak zmieniało się logo polskiej marki?

Tradycja polskiej motoryzacji nie jest zbyt obszerna, dlatego też warto pielęgnować pamięć o FSO. Jak zmieniało się logo tej polskiej marki?

Krótka historia marki FSO

Początki polskiego przemysłu motoryzacyjnego sięgają 1919, ale II Wojna Światowa zdecydowanie pogrzebała szansę na jego rozwój. Po zakończeniu wojny rząd polski zdecydował się na odbudowę tej gałęzi przemysłu i w lipcu 1948 roku rozpoczęto budowę Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu. W tym samym czasie nawiązane zostały kontakty z przedwojennym partnerem – Fiatem. Doszło nawet do podpisania umowy licencyjnej, na mocy której na Żeraniu miał być produkowany zmodyfikowany model Fiata 508, a następnie 1100. Niestety zaraz potem okres tzw. „zimnej wojny” i zamrożenie wszelkich aktywności z krajami „nieprzyjaznymi” pokrzyżowały plany. Szczęście w nieszczęściu, rząd postanowił kontynuować budowę fabryki – zamiast Fiatów, z taśm montażowych 6 listopada 1951 roku zaczęła zjeżdżać Warszawa M-20.

Jak zmieniało się logo marki FSO?

Pierwsze logo FSO powstało w 1951 roku. Wtedy to z fabryki na Żeraniu zaczęła wyjeżdżać Warszawa M-20. Początkowo powstawała na bazie podzespołów radzieckich, by po kilku latach, dokładnie od 1956 roku, stała się w całości polskim autem na elementach z FSO. Logo było proste, mocne i czytelne. W trapezie o czerwonym tle i srebrnej ramie wpisano logotyp „FSO”. Nie było ono jednak używane na autach.

W tym samym czasie, gdy pierwsze auta wyjeżdżały z polskiej fabryki, umieszczano na nich koło o wąskiej ramie, podzielone na pół, z wąskimi literami „F” na górze i „S” na dole. Logo było wykonane w srebrnym kolorze z polerowanym wykończeniem.

Logo FSO (1951 – 1973)

W 1973 roku pojawiła się odświeżona wersja logo. Litery „F” oraz „S” stały się zdecydowanie skromniejsze, niemal nieczytelne, bardziej symboliczne. Pozioma poprzeczka nadal widniała na emblemacie.

Logo FSO (1973 – 1986)

W 1981 roku pojawiło się nowe logo, choć było one w pewnym sensie nieoficjalne. Miało pojawić się na modelu FSO Polonez Coupe, ale niestety nigdy nie doszło do fabrycznej produkcji tego auta. Zachował się jednak projekt emblematu, z którego zniknęła pozioma poprzeczka. Pozostał po niej tylko fragment w środku litery „f”, która teraz była symbolicznie zapisana w wersji małej. Litera „S” z kolei była widoczna w zarysie konturu litery „f”.

Koncepcyjne logo FSO (1981 – dla wersji Coupe)

W 1986 roku pojawiła się kolejna wersja logo, tym razem już oficjalna. Kontury emblematu stały się grubsze, wyraźniejsze. Pojawiła się również krótka poprzeczka pozioma litery „f”. Litera „S” z kolei miała wyraźniejsze zagięcia w dolnej i górnej części.

Logo FSO (1986 – 1991)

W 1991 roku logo zostało delikatnie odświeżone, kontury stały się jeszcze bardziej wyraźne i solidne, choć projekt całości nie uległ zmianie. Oprócz tego w materiałach reklamowych, katalogach itp. stosowano logotyp po prawej stronie emblematu w postaci zaokrąglonego prostokąta z literami „FSO” wewnątrz. Była to ostatnia wersja logo przed rokiem 1995, w którym rozpoczęto współpracę z koncernem Daewoo. Potem nadal stosowano to logo m.in. dla FSO Polonez.

Logo FSO (1991 – 2011)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji