NowościAktualnościIle Skoda zarabia na jednym samochodzie? Nie tak dużo

Ile Skoda zarabia na jednym samochodzie? Nie tak dużo

Elektromobilność, zrównoważony rozwój, internacjonalizacja – podczas dorocznej konferencji prasowej Skoda ujawniła swoje plany na przyszłość, a przy okazji opublikowała wyniki finansowe za ubiegły rok.

Rok 2022 był dla branży motoryzacyjnej bardzo wymagający. Oprócz ciągłych trudności związanych z łańcuchami dostaw, szczególnie w sektorze półprzewodników, sytuację skomplikowała rosyjska inwazja na Ukrainę. Pomimo tych problemów w zeszłym roku Skoda dostarczyła klientom ponad 731 300 samochodów (z czego ponad 42 000 w Polsce), przy czym popyt był zauważalnie wyższy niż możliwości producenta, jeśli chodzi o realizację zamówień. Najlepiej sprzedającym się modelem marki pozostała Octavia (141 100 egzemplarzy), dobrze radziły sobie także SUV-y: Kamiq (96 300 sztuk) i Kodiaq (94 500 sztuk). Zanotowano wysoki popyt na samochody z rodzin Fabia oraz Enyaq iV.

Przedstawiciele marki z optymizmem patrzą w przyszłość, która ma opierać się na kilku filarach, m.in.: elektromobilności, zrównoważonym rozwoju oraz internacjonalizacji.

W 2023 roku wprowadzony zostanie także nowy język projektowania i tożsamość korporacyjna Skoda (czytaj więcej: pierwsza jazda prototypem Vision 7S).

Wyniki finansowe – ile zarabia Skoda?

W 2022 roku Skoda zwiększyła swoje przychody r/r o 18,5%, do 21 mld euro (2021: 17,7 mld euro). Dzięki skutecznym środkom zaradczym, pomimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej, producentowi udało się osiągnąć dodatni zysk operacyjny w wysokości 628 mln euro (2021: 1,083 mld euro; -42%). Pomimo obecnych wyzwań Skoda nadal jest w dobrej kondycji finansowej i nadal intensywnie inwestuje w elektromobilność oraz cyfryzację.

Istotnym wskaźnikiem jest zwrot ze sprzedaży, czyli marża zysku netto, która w przypadku Skody w ubiegłym roku wyniosła 3% – tyle średnio producent zarabia na jednym aucie. Dla porównania w przypadku marki Volkswagen było to 3,6%.

Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto
Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto, podczas dorocznej konferencji prasowej producenta w Mladej Boleslavi.

Elektromobilność i zrównoważony rozwój

Jednym z filarów przyszłości Skody jest rosnący nacisk na elektromobilność. W maju ubiegłego roku firma uruchomiła w Mladej Boleslavi produkcję akumulatorów do pojazdów opartych na platformach MEB, a w tym roku zwiększy swoje moce produkcyjne do 1500 modułów akumulatorowych dziennie.

Do 2026 roku Skoda wprowadzi na rynek kolejne w pełni elektryczne samochody, które powiększą portfolio w różnych segmentach, od małych i kompaktowych, po model siedmiomiejscowy.

Firma nadal kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój i to nie tylko w kraju macierzystym. Przykładem może być nowo oddana do użytku instalacja fotowoltaiczna w zakładzie w Pune w Indiach, która pokryje do 30% zużycia energii.

Internacjonalizacja

Skoda konsekwentnie rozwija swoją strategię internacjonalizacji. Marka koncentruje się na poszerzaniu swojej obecności na rynkach międzynarodowych w ramach strategii Next Level – Skoda 2030. W Indiach w ubiegłym roku zwiększyła dostawy pojazdów ponad dwukrotnie (wzrost o 127,7% rok do roku). Teraz producent chce wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Azją Południowo-Wschodnią. W tym roku Skoda wkracza na strategicznie ważny rynek wietnamski, który ma utorować drogę do wzrostu na innych rynkach ASEAN. Kolejnym regionem, w którym Skoda widzi potencjał wzrostu, jest Bliski Wschód.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji