NowościAktualnościIle Skoda zarabia na jednym samochodzie? Nie tak dużo

Ile Skoda zarabia na jednym samochodzie? Nie tak dużo

Elektromobilność, zrównoważony rozwój, internacjonalizacja – podczas dorocznej konferencji prasowej Skoda ujawniła swoje plany na przyszłość, a przy okazji opublikowała wyniki finansowe za ubiegły rok.

Rok 2022 był dla branży motoryzacyjnej bardzo wymagający. Oprócz ciągłych trudności związanych z łańcuchami dostaw, szczególnie w sektorze półprzewodników, sytuację skomplikowała rosyjska inwazja na Ukrainę. Pomimo tych problemów w zeszłym roku Skoda dostarczyła klientom ponad 731 300 samochodów (z czego ponad 42 000 w Polsce), przy czym popyt był zauważalnie wyższy niż możliwości producenta, jeśli chodzi o realizację zamówień. Najlepiej sprzedającym się modelem marki pozostała Octavia (141 100 egzemplarzy), dobrze radziły sobie także SUV-y: Kamiq (96 300 sztuk) i Kodiaq (94 500 sztuk). Zanotowano wysoki popyt na samochody z rodzin Fabia oraz Enyaq iV.

Przedstawiciele marki z optymizmem patrzą w przyszłość, która ma opierać się na kilku filarach, m.in.: elektromobilności, zrównoważonym rozwoju oraz internacjonalizacji.

W 2023 roku wprowadzony zostanie także nowy język projektowania i tożsamość korporacyjna Skoda (czytaj więcej: pierwsza jazda prototypem Vision 7S).

Wyniki finansowe – ile zarabia Skoda?

W 2022 roku Skoda zwiększyła swoje przychody r/r o 18,5%, do 21 mld euro (2021: 17,7 mld euro). Dzięki skutecznym środkom zaradczym, pomimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej, producentowi udało się osiągnąć dodatni zysk operacyjny w wysokości 628 mln euro (2021: 1,083 mld euro; -42%). Pomimo obecnych wyzwań Skoda nadal jest w dobrej kondycji finansowej i nadal intensywnie inwestuje w elektromobilność oraz cyfryzację.

Istotnym wskaźnikiem jest zwrot ze sprzedaży, czyli marża zysku netto, która w przypadku Skody w ubiegłym roku wyniosła 3% – tyle średnio producent zarabia na jednym aucie. Dla porównania w przypadku marki Volkswagen było to 3,6%.

Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto
Klaus Zellmer, dyrektor generalny Škoda Auto, podczas dorocznej konferencji prasowej producenta w Mladej Boleslavi.

Elektromobilność i zrównoważony rozwój

Jednym z filarów przyszłości Skody jest rosnący nacisk na elektromobilność. W maju ubiegłego roku firma uruchomiła w Mladej Boleslavi produkcję akumulatorów do pojazdów opartych na platformach MEB, a w tym roku zwiększy swoje moce produkcyjne do 1500 modułów akumulatorowych dziennie.

Do 2026 roku Skoda wprowadzi na rynek kolejne w pełni elektryczne samochody, które powiększą portfolio w różnych segmentach, od małych i kompaktowych, po model siedmiomiejscowy.

Firma nadal kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój i to nie tylko w kraju macierzystym. Przykładem może być nowo oddana do użytku instalacja fotowoltaiczna w zakładzie w Pune w Indiach, która pokryje do 30% zużycia energii.

Internacjonalizacja

Skoda konsekwentnie rozwija swoją strategię internacjonalizacji. Marka koncentruje się na poszerzaniu swojej obecności na rynkach międzynarodowych w ramach strategii Next Level – Skoda 2030. W Indiach w ubiegłym roku zwiększyła dostawy pojazdów ponad dwukrotnie (wzrost o 127,7% rok do roku). Teraz producent chce wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Azją Południowo-Wschodnią. W tym roku Skoda wkracza na strategicznie ważny rynek wietnamski, który ma utorować drogę do wzrostu na innych rynkach ASEAN. Kolejnym regionem, w którym Skoda widzi potencjał wzrostu, jest Bliski Wschód.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji