Artykuł partneraBył pick-upem, SUV-em i… limuzyną. Niezwykła historia Forda Rangera

Był pick-upem, SUV-em i… limuzyną. Niezwykła historia Forda Rangera

Forda Rangera wszyscy kojarzą jako dzielnego pick-upa. Dawniej ta nazwa trafiała jednak na nieco inne modele. Oto najciekawsze fakty z historii Forda Rangera.

Ford Ranger od ośmiu lat lat jest liderem sprzedaży pośród samochodów typu pick-up w Europie. Szczególnie doceniają go klienci z Polski i innych krajów Starego Kontynentu, m.in. Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii i Turcji. Trudno nie uznać tego wyniku za godny uznania z uwagi na fakt, że ten model pierwotnie walczył o klientów ze Stanów Zjednoczonych. W Europie pojawił się z opóźnieniem, bo w 1998 roku, lecz zrobił to z przysłowiowym „przytupem”. Odbiorcy docenili wysoką trwałość i wytrzymałość Rangera. Obecnie atrakcyjność pick-upa Forda zdecydowanie podnoszą liczne wersje specjalne, przystosowane do eksploatacji w trudnych warunkach (m.in. Ranger Raptor i Wildtrak).

Ford Ranger – historia modelu. Na początku nie był pick-upem…

Choć Ford Ranger w znanej nam odsłonie (czyli jako klasyczny pick-up) zadebiutował w latach 80., historia tego modelu sięga znacznie dalej i wcale nie tyczy się wyłącznie samochodów terenowych. Dość powiedzieć, że Ranger nie był pierwszym tego typu pojazdem marki. Model ze skrzynią ładunkową, nastawiony na eksploatację poza asfaltem, pojawił się w 1917 roku, czyli ponad 100 lat temu – konkretnie Ford TT, który potrafił przewieźć tonę ładunku. Prekursor Rangera stał się rynkowym hitem, sprzedając się w liczbie 1,3 miliona sztuk. Już wtedy stało się jasne, że Ford odnalazł nową grupę docelową i zaproponował produkt godny polecenia.

Na właściwego Rangera trzeba było czekać aż do 1949 roku. Wtedy zadebiutował Ford F-1 Ranger, który w zasadzie był pojazdem osobowo-towarowym, wyposażonym w napęd na 4 koła. Zważywszy jednak na zamkniętą, przeszkloną karoserię, dzisiaj bardziej zaliczyłby się do grona… dużych SUV-ów. Ten samochód wytwarzano ręcznie w wymiarze małoseryjnym: światło dzienne ujrzały 54 sztuki.

Ford F-1 4x4
Ford F-1 Ranger otrzymał przesuwane boczne szyby i przedział pasażerski wykończony drewnem.

Kolejny epizod z nazwą „Ranger” zaliczył pojazd, którego trudno posądzać o zdolności terenowe. Ford jednak nie stosował jej u siebie, a w ramach swojej luksusowej marki Edsel. Tak powstał Edsel Ranger, oferowany jako 2-drzwiowe coupe i 4-drzwiowy sedan. Auto w ciągu zaledwie dwóch lat produkcji doczekało się dwóch generacji. Dziś zachwyca fanów amerykańskiej motoryzacji z lat 50. i 60., przykuwając oko licznymi chromowanymi detalami.

Edsel Ranger
Edsela Rangera produkowano w latach 1958-1960. Pierwszą generację (do 1959 r.) wyróżnia owalna atrapa chłodnicy (charakterystyczna dla marki Edsel).

Określenie „Ranger” po raz pierwszy trafiło na pick-upa Forda w 1967 roku – konkretnie na bogato wyposażone modele F-100/F-150. Wyodrębnienie Rangera jako osobnego modelu w gamie nastąpiło w 1983 roku. Dziesięć lat później zadebiutowała druga generacja, która zdobyła tytuł „Pick-up of the Year” na rok 1993.

Ford Ranger
Znakiem rozpoznawczym Rangera I jest kanciaste nadwozie. Samochód otrzymał niezależne przednie zawieszenie, 15-calowe koła i prześwit zbliżony do swojego większego brata – modelu F-150.

Trzecie wcielenie ujrzało światło dzienne w 1997 roku i już rok później trafiło do oficjalnej sprzedaży w Europie. Producent podjął wiele działań, by samochód spodobał się na Starym Kontynencie – zaproponował aż trzy wersje kabiny, dwa warianty rozstawu osi oraz dwie odmiany silnikowe. Wtedy też do odbiorców trafiła wersja elektryczna, która pozostała w ofercie modelu aż do 2022 roku. Początkowo rozwijała 60 KM i mogła przejechać na jednym ładowaniu około 175 kilometrów.

Ford Ranger
Debiutujący w 1997 roku Ranger III doczekał się wielu wersji nadwoziowych i silnikowych przeznaczonych dla klientów z Europy.

Aktualnie Ford z powodzeniem sprzedaje szóstą generację Rangera. Szybsze bicie serca wśród chętnych na ten model wywołują dopracowane odmiany Wildtrak, bogato wyposażone Limited oraz ekstremalne Raptor. Tą ostatnią, opracowaną przez Ford Performance, napędza silnik 3.0 V6 o mocy aż 292 KM.

Ford Ranger Wildtrak

Polecamy także:

Więcej na temat Forda Rangera Raptora

Więcej na temat Forda Bronco – nowego terenowego modelu na rynek polski

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji