fiat_500e_3+1_renault_zoe_test_2021

Dwa miejskie samochody nowej epoki. Spalinowy Fiat 500 nie schodzi z list przebojów i zdążył zyskać status ikony designu. Teraz jest też dostępny jako „elektryk” i to w wersji 3+1 – z dodatkowymi drzwiami. W naszym porównaniu elektryczny Fiat 500e 3+1 mierzy się z Renault Zoe, które należy do najpopularniejszych małych aut na prąd.

Zoe należy już do kategorii samochodowych weteranów – jego premiera odbyła się ponad 9 lat temu, w marcu 2012 r. Od tamtej pory model przechodził jednak regularne liftingi i wciąż cieszy się dużym wzięciem. Rzut oka na parametry pierwszej i aktualnej wersji dowodzi zresztą, jak bardzo zmieniają się (i dojrzewają) samochody elektryczne. Zoe z 2012 r. miało akumulator o pojemności zaledwie 22 kWh i ok. 150 km zasięgu, podczas gdy obecne dysponuje już baterią 52 kWh oraz 390 km zasięgu.

Przez lata Zoe było jedynym „sensownym” niewielkim autem na prąd w swojej kategorii cenowej, ale właśnie zyskało groźnego rywala – Fiata 500e, który obok wersji 3d i kabriolet jest dostępny z nadwoziem 3+1. Poza parą przednich drzwi wariant ten ma dodatkowe tylne drzwiczki otwierane „pod wiatr” (z prawej strony karoserii). A ponieważ Włosi sprytnie wkomponowali je w bryłę samochodu, elektryczna „pięćsetka” nie straciła nic ze swojego uroku.

fiat_500e_3+1_renault_zoe_test_2021

W naszym teście porównujemy bogato wyposażone wersje obu modeli:

  • Fiat 500e 3+1 (118 KM, pojemność akumulatora 37,3 kWh netto) La Prima, cena od 160 100 zł
  • Renault Zoe R135 (136 KM, pojemność baterii 52 kWh netto) Intens, cena od 151 200 zł

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: nadwozie, przestronność wnętrza

Na długość oba modele dzieli aż 46 cm różnicy: 500e mierzy 363 cm, a Zoe – 409 cm. Fiat jest też nieco węższy (168 wobec 173 cm) i niższy (153 wobec 156 cm). Ma to oczywiście przełożenie na zwrotność. Włoskiego mieszczucha łatwiej zaparkować – można „wcisnąć się” nim w mniejsze luki, mniejsza jest też średnica zawracania (9,7 w porównaniu z 10,6 m w przypadku Renault).

W zamian Zoe oferuje podróżującym większą kabinę. Różnice nie są jednak aż tak spektakularne, jak mogłoby wydawać się po porównaniu wymiarów zewnętrznych. Z przodu 500e zapewnia bowiem zaskakująco dużo przestrzeni, a jego wnętrze w pierwszym rzędzie siedzeń jest nawet szersze niż francuskiego rywala. To zresztą lepsza propozycja dla wysokich kierowców: fotel w Fiacie odsuwa się znacznie dalej niż ten w Renault.

Pod względem przestronności z tyłu górą jest Zoe, które – z uwagi na parę drzwi – zapewnia lepszy dostęp na kanapę oraz nieco więcej miejsca na nogi i nad głowami. Przy siedzeniu odsuniętym o 1 m do tyłu od pedałów (wartość dla kierowcy średniego wzrostu) na nogi, do oparcia kanapy, pozostaje tu ok. 65 cm wobec ok. 62 cm w 500e. Wadą Renault jest ograniczona ilość miejsca na stopy pod fotelami oraz kanapa z krótkim siedziskiem, która nie zapewnia dobrego podparcia ud.

W Fiacie, z uwagi na obniżoną podsufitkę, która kryje zawiasy tylnej pokrywy, z tyłu wygodnie będzie osobom mierzącym do ok. 175 cm. Żeby otworzyć tylne drzwi, najpierw trzeba otworzyć przednie, przez co wsiada się tu trudniej. Auta miejskie zazwyczaj służą jednak do jazdy w 1-2 osoby, więc takie rozwiązanie okazuje się wystarczająco praktyczne, gdy trzeba przewieźć dodatkowych pasażerów lub ulokować dziecko w foteliku. Tylne drzwiczki otwierają się bardzo szeroko (83°), a dzięki temu, że są niewielkie, do ich otwarcia nie potrzeba znacznej ilości miejsca z boku.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: pojemność bagażnika

Najwięcej korzyści z przewagi Renault pod względem długości „kryje się” w bagażniku francuskiego auta, który ma typową dla miejskich aut pojemność 338 l z możliwością powiększenia do 1225 l. Plus za haki na torby. Fiat oferuje skromne 185 l, choć przestrzeń jest na tyle foremna, że zmieści się tu większa walizka podróżna, a po złożeniu oparć do dyspozycji jest 550 l. Oba modele nie pozostawiają nic do życzenia pod względem ładowności (475 kg w 500e, 486 kg w Zoe).

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: wnętrze, miejsce kierowcy (kokpit/deska rozdzielcza)

Nie trzeba wsiadać za kierownicę Zoe i 500e, by dostrzec różnicę w jakości wykonania obu modeli. O ile Fiat ma wysokojakościowe aspiracje, które z zewnątrz podkreśla więcej wysmakowanych detali czy elektrycznie zwalniane klamki drzwi, o tyle Renault bliżej do… Dacii. Ograniczniki drzwi nie są stopniowane, przez co trudno kontrolować ich otwieranie, przy wsiadaniu lub wysiadaniu nietrudno zahaczyć o spiczaste narożniki ram drzwi i tylnej klapy, a po zajrzeniu do wnętrza w oczy rzucają się płaskie fotele z tapicerką, która przypomina ceratę.

RENAULT Zoe I FL 52kWh R135 Intens 135KM 1AT E-Shifter FWD WE241YJ 11-2021
Renault stara się, by wnętrze było przytulne, ale jakość materiałów i dopracowania szczegółów to poziom Dacii. Plus za przejrzystą obsługę funkcji auta i systemu multimedialnego.

Renault nadrabia jednak swoje braki estetycznym wykończeniem deski rozdzielczej – z miękkimi wstawkami – oraz jej ergonomicznym rozkładem i intuicyjną obsługą. Koncepcja z niewielką dźwignią zmiany przełożeń i fizycznymi instrumentami do sterowania podstawowymi funkcjami (m.in. wentylacją) okazuje się bardzo przyjazna. Pokrętła i przełączniki można obsługiwać nawet w rękawiczkach. Także cyfrowe interfejsy są bardzo czytelne – dotyczy to zarówno zegarów, które mogą prezentować fragmentaryczną mapę nawigacji, jak i systemu multimedialnego. Ten ostatni należy do najbardziej przejrzystych w segmencie: menu nie jest rozbudowane, a panele na ekranie są odpowiednio duże. Brakuje tylko pokrętła głośności (są dotykowe przyciski na wyświetlaczu).

FIAT 500 III BEV La Prima 3+1 42kWh 118KM 1AT FWD SB106CE 11-2021
Estetycznie wykończona i porządnie zmontowana deska rozdzielcza łączy czytelne cyfrowe interfejsy z analogowymi instrumentami obsługi. Dużo schowków.

Pod względem łatwości obsługi 500e wypada podobnie do Zoe – i tu najważniejszymi funkcjami zawiaduje się za pomocą klasycznych przycisków i przełączników. Włoskich maluch wyprzedza jednak rywala w kategorii jakości materiałów i wykończenia oraz dopracowania detali, dzięki którym jeździ się nim po prostu wygodniej. Fotele zapewniają tu lepsze podparcie ciała, a kierowca i pasażer mają do dyspozycji regulowany podłokietnik. Przewaga Fiata wynika także z jego nowszej konstrukcji: cyfrowe wskaźniki i system operacyjny oferują większe możliwości personalizacji wskazań, obsługa głosowa reaguje na swobodnie wypowiadane komendy, zaś lista wyposażenia obejmuje elementy niedostępne w Zoe, takie jak adaptacyjnym tempomat z centrowaniem auta na pasie.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: osiągi i zużycie prądu/energii

Swoją nowoczesność 500e demonstruje także w kluczowej dla aut elektrycznych kategorii – wydajności oraz efektywności napędu. Jego silnik generuje nieco mniejszą moc i moment obrotowy niż ten w Zoe (118 KM i 220 Nm kontra 136 KM i 245 Nm), ale za sprawą mniejszej masy własnej samochodu (1320 wobec 1502 kg) zapewnia odczuwalnie lepsze osiągi. Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli o 0,8 s szybciej niż Renault, i odznacza się znacznie „żywszą” reakcją na wciśnięcie pedału gazu – dotyczy to zwłaszcza jazdy z prędkością powyżej 100 km/h, gdy francuskie auto wyczuwalnie słabnie, a włoskie dalej chętnie przyspiesza.

To wszystko przy oszczędniejszym obchodzeniu się z energią. W porównywalnych warunkach, do których oba te auta zostały stworzone – czyli w jeździe po dość zatłoczonym mieście w temperaturze ok. 2-7°C – 500e zużywa 17-19 kWh/100 km, podczas gdy Zoe potrzebuje 23-25 kWh/100 km. W rezultacie oba modele zapewniają wtedy zbliżony zasięg, wynoszący ok. 220 km.

fiat_500e_3+1_renault_zoe_test_2021
Mniejszą pojemność baterii Fiat „odrabia” oszczędnością. W rezultacie w późnojesiennych temperaturach w mieście oba modele zapewniają zbliżony zasięg.

Wyniki te potwierdzają nasze wcześniejsze pomiary 500e oraz Zoe, które przeprowadzaliśmy w letniej aurze. Przy niewielkim ruchu miejskim zapotrzebowanie na energię obu aut wynosiło wtedy, odpowiednio, ok. 13 oraz 15,5 kWh/100 km (czyli ok. 300 i 330 km zasięgu).

Także w trasie Fiat jest nieco oszczędniejszy, aczkolwiek tu różnice nie są już tak znaczne: przy spokojnej jeździe z prędkością 90 km/h 500e potrzebuje ok. 17,5 kWh/100 km, a Zoe – ok. 18,5 kWh/100 km (latem: 17,0 i 17,5 kWh/100 km).

W obniżeniu zużycia energii w mieście kierowcy 500e pomaga wydajna rekuperacja. W dwóch z trzech dostępnych trybów jazdy dostępna jest funkcja jazdy „jednym pedałem” – rekuperacja jest wówczas tak silna, że kierowca nie musi korzystać z hamulca. W przypadku Zoe musi wystarczyć tryb B, w którym samochód mocniej wytraca prędkość, ale klasyczne hamowanie i tak jest niezbędne.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: ładowanie

Nowocześniejszy Fiat oferuje lepsze parametry szybkiego ładowania. Obok istotnej z punktu widzenia ładowania w domu trójfazowej ładowarki prądu zmiennego (AC) o mocy 11 kW oferuje możliwość ładowania prądem stałym (DC) z mocą 85 kW. W rezultacie jego baterię, o pojemności 37,3 kWh netto, od 0 do 80% można „nabić” w ciągu 35 min.

Zoe kontruje ładowarką AC o mocy aż 22 kW, ale za szybkie ładowanie DC z mocą do 50 kW, z którego można korzystać podczas zakupów lub dalszych wypraw, trzeba tu dopłacić 4300 zł.

Porównanie faktycznej mocy ładowania DC w funkcji stopnia napełnienia baterii pokazuje, że na odpowiedniej 500e można naładować dużo szybciej:

W przypadku Zoe trzeba też zwrócić uwagę na wyjątkowo mało wydajne ładowanie. Badania niemieckiego automobilklubu ADAC wykazały, że straty podczas tego procesu sięgają w Renault ponad 20%. Innymi słowy, naładowanie akumulatora 52 kWh wymaga ponad 64 kWh. W przypadku Fiata straty są znacznie mniejsze: do naładowania baterii 37,3 kWh potrzeba 42,9 kWh energii.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: prowadzenie, komfort jazdy

Pod względem zachowania na drodze oba modele różnią się tak samo jak pod względem wyglądu. Mniejszy Fiat okazuje się dużo zwinniejszy i bardziej zwarty, ale za cenę sztywniejszego resorowania nierówności. Jego prowadzenie potrafi dostarczyć dużo przyjemności – trakcja przedniej osi jest więcej niż dobra, ESP nie ma nadwrażliwych zachowań, a odpuszczenie gazu powoduje lekkie zacieśnienie łuku jazdy, co spodoba się ofensywnie nastawionym kierowcom.

FIAT 500 III BEV La Prima 3+1 42kWh 118KM 1AT FWD SB106CE 11-2021
„Jędrne” zawieszenie sprawia, że Fiat jest bardzo stabilny i zwinny, ale częściej „wstrząsa” podróżującymi.

Pojedyncze dziury 500e tłumi bardzo kulturalnie, ale na poprzecznych nierównościach do jego wnętrza trafiają już lekkie wstrząsy spowodowane dużymi obręczami (17″) i ciężkim akumulatorem w podwoziu. Na komfort jazdy pozytywnie wpływa za to lepsze niż w Renault wygłuszenie, zwłaszcza przy miejskich prędkościach.

Zoe jest bardziej leniwe w reakcjach od rywala, nie zapewnia takiego wyczucia przednich kół i bardziej przechyla się podczas agresywnych manewrów. I tu ESP płynnie chroni jednak przed podsterownością bez nadmiernego ograniczania momentu obrotowego, a w podbramkowych sytuacjach zachowanie samochodu jest w pełni bezpieczne.

RENAULT Zoe I FL 52kWh R135 Intens 135KM 1AT E-Shifter FWD WE241YJ 11-2021
Zawieszenie Zoe skuteczniej filtruje dziury, ale w zamian za większe przechyły i mniejszą precyzję prowadzenia.

W zamian za mniej angażujące prowadzenie Renault oferuje swoim podróżującym bardziej komfortowe tłumienie – na postępujących po sobie nierównościach przenosi do wnętrza mniej wstrząsów niż Fiat.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe: cena, wyposażenie

Fiat 500e 3+1 jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia: tańszej Icon (cena od 137 800 zł) oraz droższej La Prima (160 100 zł). Ta druga jest bardzo bogato wyposażona i nie wymaga dokupowania praktycznie żadnych opcji poza pakietem z podgrzewanymi fotelami (2000 zł), asystentem jazdy w korku (1500 zł) oraz lakierem metalizowanym (2800 zł). Jej seryjna specyfikacja obejmuje m.in. zestaw kamer ułatwiających parkowanie z widokiem 360 stopni, inteligentny tempomat, asystenta martwego pola, dostęp bezkluczykowy, audio z 6 głośnikami, 17-calowe alufelgi oraz przewody do ładowania Typu 2 i 3. Ponadto Fiat oferuje atrakcyjnie wycenione pakiety gwarancyjne, pozwalające przedłużyć ochronę gwarancyjną nawet do 5 lat lub 200 000 km, oraz pakiety przeglądów.

Ceny Renault Zoe R135 zaczynają się od 147 400 zł za wersję Zen. Testowana, topowa odmiana Intens kosztuje 151 200 zł, ale na tle rywala wymaga doposażenia – m.in. w większy ekran systemu multimedialnego i dodatkowe głośniki (łącznie 6; cena 3000 zł), 17-calowe alufelgi (2000 zł), przewód do ładowania w domu (2000 zł) oraz w funkcję szybkiego ładowania DC z mocą do 50 kW (4300 zł). Po doliczeniu tych opcji cena Zoe wzrasta do 162 500 zł, a więc nieco powyżej ceny 500e. Także Renault oferuje dla swojego miejskiego elektryka korzystnie wycenione pakiety gwarancyjne i serwisowe.

Wiadomość z ostatniej chwili: aktualne Renault Zoe otrzymało ocenę 0 gwiazdek Euro NCAP za słaby poziom ochrony podróżujących. Fiatowi 500e organizacja przyznała 4 gwiazdki.

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe – test, porównanie: PODSUMOWANIE

Mimo swoich mniejszych wymiarów Fiat 500e 3+1 wygrywa. To nowocześniejszy samochód, zwinniejszy w prowadzeniu, z punktu widzenia kierowcy bardziej ergonomiczny, lepiej wykończony, a przede wszystkim oszczędniejszy. Nie bez znaczenia są też lepsze parametry szybkiego ładowania. Małe tylne drzwi wersji 3+1 sprawdzą się w przypadku okazjonalnego przewożenia dodatkowych pasażerów lub korzystania z fotelika dla dziecka.

Renault Zoe ma swoje mocne strony, m.in. bardziej funkcjonalne nadwozie z dwiema parami drzwi i większy bagażnik oraz duży akumulator. Jego deska rozdzielcza jest nieskomplikowana w obsłudze, a zawieszenie zapewnia wysoki komfort tłumienia. Niestety, na tle włoskiego rywala czuć już tu upływ czasu – zarówno pod kątem dostępności wyposażenia, prowadzenia, jak i efektywności napędu oraz ładowania. Także wykończenie, jak na cenę oscylującą wokół 150 tys. zł, pozostawia nieco do życzenia.

fiat_500e_3+1_renault_zoe_test_2021

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe – dane techniczne, osiągi, zużycie energii, cena

Fiat 500e 3+1, Renault Zoe – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNEFiat 500e 3+1Renault Zoe R135
Silnikelektrycznyelektryczny
Moc maksymalna118 KM136 KM
Maksymalny moment obrotowy220 Nm245 Nm
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/1-biegowaautomatyczna/1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość3,63/1,68/1,53 m4,08/1,73/1,56 m
Rozstaw osi2,32 m2,59 m
Średnica zawracania9,7 m10,6 m
Masa/ładowność1320/475 kg1502/386 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)185/550 l338/1225 l
Poj. akumulatora (netto)37,3 kWh52 kWh
Maks. moc ładowania AC/DC11 kW/85 kW22 kW/50 kW
Opony205/45 R17195/55 R16
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna150 km/h230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,0 s9,5 s
Średnie zużycie energii14,6 kWh/100 km17,4 kWh/100 km
Zasięg305 km395 km
DANE TESTOWE
0-100 km/h9,2 s10,0 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe)36,8/36,4 m38,9/38,5 m
Hałas przy 50/100 km/h58,6/63,6 dB62,1/64,8 dB
Liczba obrotów kierownicą2,82,6
Zużycie energii w teście (miasto/trasa/średnie)18,0/17,5/17,8 kWh/100 km23,5/18,5/21,0 kWh/100 km
Zasięg na podstawie średniego zużycia210 km248 km
CENA
WersjaFiat 500e 3+1Renault Zoe R135
Cenaod 137 800 zł (wersja Icon)
160 100 zł (testowana wersja La Prima)
od 147 400 zł (wersja Zen)
162 500 zł (testowana wersja Intens + opcje)
Renault Zoe: test, porównanie – punktacja (maks. ocena cząstkowa to 5 punktów)
WYBÓR KIEROWCÓWFiatRenault
Przestronność/bagażnik3,04,0
Ergonomia/obsługa4,54,0
Jakość wykończenia4,53,5
Osiągi/responsywność napędu4,54,0
Zużycie energii/zasięg4,03,5
Prowadzenie4,53,5
Komfort4,04,5
Wyposażenie i dostępność opcji4,03,5
Cena zakupu (po zrównaniu wyposażenia)4,04,0
ŚREDNIA4,13,8
MIEJSCE1.2.

Fiat 500e 3+1 (2021) – ZDJĘCIA

Renault Zoe (2021) – ZDJĘCIA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here