Dwa miejskie auta nowej epoki. Fiat 500 nie schodzi z list przebojów i zdążył zyskać status ikony designu. Teraz jest też dostępny jako „elektryk” i to w wersji 3+1 – z dodatkowymi drzwiami. W naszym porównaniu elektryczny Fiat 500 3+1 mierzy się z Renault Zoe.
Renault Zoe ma już swoje lata – od chwili jego premiery, w marcu 2012 r., minęła ponad dekada. Model przechodził jednak regularne liftingi. Rzut oka na parametry pierwszej i aktualnej wersji dowodzi zresztą, jak bardzo zmieniają się (i dojrzewają) samochody elektryczne. Zoe z 2012 r. miało akumulator o pojemności zaledwie 22 kWh i ok. 150 km zasięgu, podczas gdy obecne dysponuje już baterią 52 kWh oraz 390 km zasięgu WLTP.
Przez lata Renault Zoe było jedynym sensownym niewielkim autem na prąd w swojej kategorii cenowej. Szczyt popularności osiągnęło w 2020 r., gdy znalazło w Europie blisko 100 tys. nabywców. Później jego wyniki zaczęły jednak diametralnie spadać: w 2021 r. nabywcy na Starym Kontynencie kupili 69 tys. sztuk, a w 2022 r. już niewiele ponad 30 tys. egzemplarzy.
Z jednej strony to wina starzejącego się produktu, co obnażyły wyniki testów bezpieczeństwa Euro NCAP z końca 2021 r. Zoe dostało w nich 0 gwiazdek (!), po części z powodu braków na liście systemów wspomagających. Z drugiej strony oferta „elektryków” jest coraz bardziej zróżnicowana. W 2020 r. w segmencie miejskich aut na prąd Renault przybył groźny rywal w postaci Fiata 500, który obok wersji 3d i kabriolet jest dostępny z nietypowym nadwoziem 3+1. Poza parą przednich drzwi wariant ten ma dodatkowe tylne drzwiczki otwierane „pod wiatr” (z prawej strony karoserii). A ponieważ Włosi sprytnie wkomponowali je w bryłę samochodu, jego design nie stracił nic ze swojego uroku.
Gwoli ścisłości warto dodać, że elektryczny Fiat 500 w testach Euro NCAP zdobył mocną 4-gwiazdkową ocenę. Model spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem klientów i obecnie należy do ścisłej czołówki najchętniej wybieranych „elektryków” na Starym Kontynencie, ustępując jedynie modelom Tesli. Jego udział w sprzedaży wszystkich wersji „pięćsetki” sięga od około 30 do nawet 70%, zależnie od miesiąca.
W naszym teście porównujemy bogato wyposażone wersje obu modeli:
- Fiat 500 3+1 118 KM (118 KM, pojemność akumulatora 37,3 kWh netto) La Prima by Bocelli, cena od 174 400 zł
- Renault Zoe E-Tech electric R135 (136 KM, pojemność baterii 52 kWh netto) iconic, cena od 180 500 zł
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: nadwozie, przestronność wnętrza
Na długość oba modele dzieli aż 46 cm różnicy: 500 mierzy 363 cm, a Zoe – 409 cm. Fiat jest też nieco węższy (168 wobec 173 cm) i niższy (153 wobec 156 cm). Ma to oczywiście przełożenie na zwrotność. Włoskiego mieszczucha łatwiej zaparkować – można „wcisnąć się” nim w mniejsze luki, mniejsza jest też średnica zawracania (9,7 w porównaniu z 10,6 m w przypadku Renault).
W zamian Zoe oferuje podróżującym większą kabinę. Różnice nie są jednak aż tak spektakularne, jak mogłoby wydawać się po porównaniu wymiarów zewnętrznych. Z przodu 500 zapewnia bowiem zaskakująco dużo przestrzeni, a jego wnętrze w pierwszym rzędzie siedzeń jest nawet szersze niż francuskiego rywala. To zresztą lepsza propozycja dla wysokich kierowców: fotel w Fiacie odsuwa się znacznie dalej niż ten w Renault.
Pod względem przestronności z tyłu górą jest Zoe, które – z uwagi na parę drzwi – zapewnia lepszy dostęp na kanapę oraz nieco więcej miejsca na nogi i nad głowami. Przy siedzeniu odsuniętym o 1 m do tyłu od pedałów (wartość dla kierowcy średniego wzrostu) na nogi, do oparcia kanapy, pozostaje tu ok. 65 cm wobec ok. 62 cm w Fiacie. Wadą Renault jest ograniczona ilość miejsca na stopy pod fotelami oraz kanapa z krótkim siedziskiem, która nie zapewnia dobrego podparcia ud.
W Fiacie, z uwagi na obniżoną podsufitkę, która kryje zawiasy tylnej pokrywy, z tyłu wygodnie będzie osobom mierzącym do ok. 175 cm. Żeby otworzyć tylne drzwi, najpierw trzeba otworzyć przednie, przez co wsiada się tu trudniej. Auta miejskie zazwyczaj służą jednak do jazdy w 1-2 osoby, więc takie rozwiązanie okazuje się wystarczająco praktyczne, gdy trzeba przewieźć dodatkowych pasażerów lub ulokować dziecko w foteliku. Tylne drzwiczki otwierają się bardzo szeroko (83°), a ponieważ są niewielkie, do ich otwarcia nie potrzeba znacznej ilości miejsca z boku.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: pojemność bagażnika
Najwięcej korzyści z przewagi Renault pod względem długości „kryje się” w bagażniku francuskiego auta, który ma typową dla miejskich aut pojemność 338 l z możliwością powiększenia do 1225 l. Plus za haki na torby.
Fiat oferuje skromne 185 l, choć przestrzeń okazuje się na tyle foremna, że zmieści się tu większa walizka podróżna, a po złożeniu oparć do dyspozycji jest 550 l. Oba modele nie pozostawiają nic do życzenia pod względem ładowności (475 kg w 500, 486 kg w Zoe).
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: wnętrze, miejsce kierowcy (kokpit/deska rozdzielcza)
Nie trzeba wsiadać za kierownicę 500 oraz Zoe, by dostrzec różnicę w jakości wykonania obu modeli. O ile Fiat ma wysokojakościowe aspiracje, które z zewnątrz podkreśla szereg wysmakowanych detali, takich jak elektrycznie zwalniane klamki drzwi, o tyle Renault bliżej do… Dacii. Ograniczniki drzwi nie są tu stopniowane, przez co trudno kontrolować ich otwieranie, przy wsiadaniu lub wysiadaniu nietrudno zahaczyć o spiczaste narożniki ram drzwi i tylnej klapy, a po zajrzeniu do wnętrza w oczy rzucają się płaskie fotele z tapicerką, która przypomina ceratę.
Renault nadrabia jednak swoje braki miękkim wykończeniem deski rozdzielczej oraz jej ergonomicznym rozkładem i intuicyjną obsługą. Koncepcja z niewielką dźwignią zmiany przełożeń i fizycznymi instrumentami do sterowania podstawowymi funkcjami (m.in. wentylacją) okazuje się bardzo przyjazna. Pokrętła i przełączniki można obsługiwać nawet w rękawiczkach. Także cyfrowe interfejsy są czytelne – dotyczy to zarówno zegarów, które mogą prezentować fragmentaryczną mapę nawigacji, jak i systemu multimedialnego. Ten ostatni należy do najbardziej przejrzystych w segmencie: menu nie jest rozbudowane, a panele na ekranie są odpowiednio duże. Brakuje tylko pokrętła głośności (są dotykowe przyciski na wyświetlaczu).
Pod względem łatwości obsługi 500 wypada podobnie do Zoe – tu również najważniejszymi funkcjami zawiaduje się za pomocą klasycznych przycisków i przełączników. Włoskich maluch wyprzedza jednak rywala w kategorii jakości materiałów i wykończenia oraz dopracowania detali, dzięki którym jeździ się nim po prostu wygodniej. Jego fotele zapewniają lepsze podparcie ciała, a kierowca i pasażer mają do dyspozycji regulowany podłokietnik.
Przewaga Fiata wynika także z jego nowszej konstrukcji: cyfrowe wskaźniki i system operacyjny oferują większe możliwości personalizacji wskazań, obsługa głosowa reaguje na swobodnie wypowiadane komendy (np. wypowiedzenie frazy „zimno mi” spowoduje zwiększenie temperatury wentylacji), zaś lista wyposażenia obejmuje elementy niedostępne w Zoe, takie jak adaptacyjnym tempomat z centrowaniem auta na pasie. Wzorem aut premium kierownicę zaopatrzono w czujniki pojemnościowe, które sprawdzają, czy kierowca trzyma dłonie na wieńcu. Dzięki temu samochód nie emituje niepotrzebnych, irytujących powiadomień podczas jazdy na wprost. To nie wszystko: w przeciwieństwie do konkurenta 500 oferuje zdalne aktualizacje oprogramowania, które w przyszłości mogą pozwolić usprawnić samochód.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: osiągi i zużycie prądu/energii
Swoją nowoczesność 500 demonstruje także w kluczowej dla aut elektrycznych kategorii – efektywności napędu. Jego silnik generuje nieco mniejszą moc i moment obrotowy niż ten w Zoe (118 KM i 220 Nm kontra 136 KM i 245 Nm), ale za sprawą znacznie mniejszej masy własnej samochodu (1320 wobec 1502 kg) zapewnia odczuwalnie lepsze osiągi. Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli o 0,8 s szybciej niż Renault, i odznacza się zdecydowanie żwawszą reakcją na wciśnięcie pedału gazu. Dotyczy to zwłaszcza jazdy z prędkością powyżej 100 km/h, gdy francuskie auto wyczuwalnie słabnie, a włoskie dalej chętnie przyspiesza.
To wszystko przy oszczędniejszym obchodzeniu się z energią. W porównywalnych warunkach, do których oba te auta zostały stworzone – czyli w jeździe po dość zatłoczonym mieście – 500 zużywa 17-19 kWh/100 km, podczas gdy Zoe potrzebuje 23-25 kWh/100 km (temperatura otoczenia ok. 2-7°C). „Spalanie” Renault jest przy tym podatne na większe wahania w zależności od obciążenia.
W rezultacie w zimowych miesiącach oba modele zapewniają zbliżony zasięg, wynoszący ok. 220 km.
Wyniki te potwierdzają nasze wcześniejsze pomiary 500 oraz Zoe, które przeprowadzaliśmy w letniej aurze. Przy niewielkim ruchu miejskim zapotrzebowanie na energię obu aut wynosiło wtedy, odpowiednio, ok. 13 oraz 15,5 kWh/100 km (czyli ok. 300 i 330 km zasięgu).
Także w trasie Fiat jest nieco oszczędniejszy, aczkolwiek tu różnice nie są już tak znaczne: zimą przy spokojnej jeździe z prędkością 90 km/h 500 potrzebuje ok. 17,5 kWh/100 km, a Zoe – ok. 18,5 kWh/100 km (latem: 17,0 i 17,5 kWh/100 km).
![Fiat 500 3+1 elektryczny Renault Zoe 2023 test ładowanie Fiat 500 3+1 elektryczny Renault Zoe 2023 test ładowanie](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/11/Fiat-500-31-elektryczny-Renault-Zoe-2023-test-ladowanie.jpg)
W obniżeniu zużycia energii w mieście kierowcy 500 pomaga wydajna rekuperacja. W dwóch z trzech dostępnych trybów jazdy dostępna jest funkcja jazdy „jednym pedałem” – rekuperacja jest wówczas tak silna, że kierowca nie musi korzystać z nożnego hamulca. Zoe ma jedynie tryb B, w którym samochód mocniej wytraca prędkość, ale klasyczne hamowanie i tak jest niezbędne.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: ładowanie
Nowocześniejszy Fiat oferuje lepsze parametry szybkiego ładowania. Obok istotnej z punktu widzenia ładowania w domu trójfazowej ładowarki prądu zmiennego (AC) o mocy 11 kW umożliwia ładowania prądem stałym (DC) z mocą 85 kW. W rezultacie jego baterię, o pojemności 37,3 kWh netto, od 0 do 80% da się „nabić” w ciągu 35 min.
Zoe kontruje ładowarką AC o mocy 22 kW, ale ładowanie DC może odbywać się tu z mocą jedynie do 50 kW. Co więcej, porównanie faktycznej mocy ładowania DC w funkcji stopnia napełnienia baterii pokazuje, że na odpowiedniej ładowarce Fiata 500 można naładować dużo szybciej:
W przypadku Zoe trzeba też zwrócić uwagę na wyjątkowo mało wydajne ładowanie. Badania niemieckiego automobilklubu ADAC wykazały, że straty podczas tego procesu sięgają w Renault ponad 20%. Innymi słowy, naładowanie akumulatora 52 kWh wymaga ponad 64 kWh. W przypadku Fiata straty są znacznie mniejsze: do naładowania baterii 37,3 kWh potrzeba 42,9 kWh energii.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: prowadzenie, komfort jazdy
Pod względem zachowania na drodze oba modele różnią się tak samo jak pod względem wyglądu. Mniejszy Fiat okazuje się dużo zwinniejszy i bardziej zwarty, ale za cenę sztywniejszego resorowania nierówności. Jego prowadzenie potrafi dostarczyć dużo przyjemności – trakcja przedniej osi jest więcej niż dobra, ESP nie ma nadwrażliwych zachowań, a odpuszczenie gazu powoduje lekkie zacieśnienie łuku jazdy, co spodoba się ofensywnie nastawionym kierowcom.
![FIAT 500 III BEV La Prima 3+1 42kWh 118KM 1AT FWD SB106CE 11-2021 FIAT 500 III BEV La Prima 3+1 42kWh 118KM 1AT FWD SB106CE 11-2021](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/12/Fiat-500e-31-test-2021-03.jpg)
Pojedyncze dziury 500 tłumi bardzo kulturalnie, ale na poprzecznych nierównościach do jego wnętrza trafiają już lekkie wstrząsy spowodowane dużymi obręczami (17″) i umieszczonym w podwoziu akumulatorem. Na komfort jazdy pozytywnie wpływa za to lepsze niż w Renault wygłuszenie, zwłaszcza przy miejskich prędkościach.
Zoe jest bardziej leniwe w reakcjach od rywala, nie zapewnia takiego wyczucia przednich kół i bardziej przechyla się podczas agresywnych manewrów. I tu ESP płynnie chroni jednak przed podsterownością, a w podbramkowych sytuacjach zachowanie samochodu jest bezpieczne.
![RENAULT Zoe I FL 52kWh R135 Intens 135KM 1AT E-Shifter FWD WE241YJ 11-2021 RENAULT Zoe I FL 52kWh R135 Intens 135KM 1AT E-Shifter FWD WE241YJ 11-2021](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2021/12/Renault-Zoe-2021-test-jazda-1.jpg)
W zamian za mniej angażujące prowadzenie Renault oferuje swoim podróżującym bardziej komfortowe tłumienie – na postępujących po sobie nierównościach przenosi do wnętrza mniej wstrząsów niż Fiat.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe: cena, wyposażenie
Fiat 500 3+1 jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia: tańszej Icon (cena od 154 700 zł) oraz droższej La Prima by Bocelli (174 400 zł). Ta druga jest bogato wyposażona i seryjnie oferuje m.in. reflektory LED, czujniki cofania, czujniki deszczu i zmierzchu, klimatyzację automatyczną, wykrywanie zmęczenia, asystenta świateł drogowych, dostęp bezkluczykowy, ładowarkę indukcyjną oraz 17-calowe alufelgi. Lista opcji obejmuje m.in. pakiet z podgrzewanymi fotelami (2000 zł) oraz z aktywnym tempomatem, monitorowaniem martwego pola i zestawem kamer 360 stopni (5000 zł). Ponadto Fiat oferuje atrakcyjnie wycenione pakiety gwarancyjne, pozwalające przedłużyć ochronę gwarancyjną nawet do 5 lat lub 200 000 km, oraz pakiety przeglądów.
Ceny Renault Zoe E-Tech electric R135 zaczynają się od 180 500 zł. Tutaj już standardowa specyfikacja obejmuje m.in. bezkluczykowy dostęp, automatyczną klimatyzację, monitorowanie martwego pola oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Dopłacić trzeba za podgrzewane fotele i kierownicę (1500 zł), podłokietnik (815 zł), a także za ładowanie DC z mocą do 50 kW (4500 zł). Renault również oferuje dla swojego miejskiego „elektryka” korzystnie wycenione pakiety gwarancyjne i serwisowe.
Po możliwym zrównaniu wyposażenia cena Fiata 500 rośnie do 179 400 zł (ale ma on niedostępny u rywala aktywny tempomat), a cena Renault Zoe – do 185 815 zł.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe – test, porównanie: PODSUMOWANIE
Mimo swoich mniejszych wymiarów Fiat 500 3+1 wygrywa. To nowocześniejszy samochód, zwinniejszy w prowadzeniu, bardziej ergonomiczny, lepiej wykończony, a przede wszystkim oszczędniejszy. Nie bez znaczenia są też lepsze parametry szybkiego ładowania. Małe tylne drzwi wersji 3+1 sprawdzą się w przypadku okazjonalnego przewożenia dodatkowych pasażerów lub korzystania z fotelika dla dziecka. A na deser – 500 wygląda jak modny, wysokiej jakości gadżet, który pozytywnie wyróżnia się w tłumie innych aut.
Renault Zoe ma swoje mocne strony, m.in. bardziej funkcjonalne nadwozie z dwiema parami drzwi i większy bagażnik. Jego deska rozdzielcza jest nieskomplikowana w obsłudze, a zawieszenie zapewnia wysoki komfort tłumienia. Niestety, na tle włoskiego rywala czuć już tutaj znaczny upływ czasu – zarówno pod kątem dostępności wyposażenia, prowadzenia, jak i efektywności napędu oraz możliwości ładowania. Także wykończenie, jak na cenę oscylującą wokół 180 tys. zł, pozostawia nieco do życzenia.
Fiat 500 3+1, Renault Zoe – dane techniczne, osiągi, zużycie energii, cena
DANE TECHNICZNE | Fiat 500 3+1 | Renault Zoe R135 |
---|---|---|
Silnik | elektryczny | elektryczny |
Moc maksymalna | 118 KM | 136 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 220 Nm | 245 Nm |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna/1-biegowa | automatyczna/1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 3,63/1,68/1,53 m | 4,09/1,73/1,56 m |
Rozstaw osi | 2,32 m | 2,59 m |
Średnica zawracania | 9,7 m | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1320/475 kg | 1502/386 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 185/550 l | 338/1225 l |
Poj. akumulatora (netto) | 37,3 kWh | 52 kWh |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11 kW/85 kW | 22 kW/50 kW |
Opony | 205/45 R17 | 215/45 R17 (przód); 205/45 R17 (tył) |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | ||
Prędkość maksymalna | 150 km/h | 140 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 9,5 s |
Średnie zużycie energii | 14,5-14,7 kWh/100 km | 17,7 kWh/100 km |
Zasięg | 304-308 km | 386 km |
DANE TESTOWE | ||
0-100 km/h | 9,2 s | 10,0 s |
100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 36,8/36,4 m | 38,9/38,5 m |
Hałas przy 50/100 km/h | 58,6/63,6 dB | 62,1/64,8 dB |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 | 2,6 |
Zużycie energii w teście (miasto/trasa/średnie) | 18,0/17,5/17,8 kWh/100 km | 23,5/18,5/21,0 kWh/100 km |
Zasięg na podstawie średniego zużycia | 210 km | 248 km |
CENA | ||
Wersja | Fiat 500 3+1 | Renault Zoe E-Tech electric R135 |
Cena | od 154 700 zł (wersja Icon) 174 400 zł (testowana wersja La Prima by Bocelli) |
od 180 500 zł (wersja iconic) |
WYBÓR KIEROWCÓW | Fiat | Renault |
---|---|---|
Przestronność/bagażnik | 3,0 | 4,0 |
Ergonomia/obsługa | 4,5 | 4,0 |
Jakość wykończenia | 4,5 | 3,5 |
Osiągi/responsywność napędu | 4,5 | 4,0 |
Zużycie energii/zasięg | 4,0 | 3,5 |
Prowadzenie | 4,5 | 3,5 |
Komfort | 4,0 | 4,5 |
Wyposażenie i dostępność opcji | 4,0 | 3,5 |
Cena zakupu (po zrównaniu wyposażenia) | 4,0 | 4,0 |
ŚREDNIA | 4,1 | 3,8 |
MIEJSCE | 1. | 2. |