Toyota bZ4X Concept - przód

Pod nietypową nazwą kryje się pierwszy model z nowej gamy aut elektrycznych Toyoty. Prototypowy bZ4X jest bliski wersji produkcyjnej. Sprawdź szczegóły.

Koncepcyjna Toyota bZ4X to kolejna z nowości przedstawionych podczas trwającego właśnie salonu samochodowego w Szanghaju. Litery „bZ” w nazwie to skrót od „beyond Zero”, czyli strategii, w myśl której do 2025 r. japoński producent zamierza wprowadzić na rynek 15 modeli z napędem elektrycznym, w tym 7 z linii bZ.

Toyota bZ4X Concept - tył

Toyota bZ4X Concept powstała na całkowicie nowej platformie e-TNGA, stworzonej specjalnie dla aut elektrycznych. Warto dodać, że w prace nad tym modelem zaangażowani są również eksperci z Subaru, którym powierzono opracowanie systemu napędu na cztery koła.

Toyota bZ4X Concept- bok

Prototypowa Toyota bZ4X to średniej wielkości SUV o wymiarach zbliżonych do RAV4. Jednak (co typowe dla współczesnych samochodów na prąd) za sprawą dużego rozstawu osi i krótkich zwisów prezentowany „elektryk” ma oferować jeszcze bardziej przestronną kabinę niż Ravka. Samo wnętrze także mocno różni się od tego, do czego przez lata przyzwyczaił nas japoński producent.

Tradycyjną kierownicę zastąpił wolant (podobny do rozwiązania, które niedawno zaproponowała Tesla), a zestaw wskaźników został umieszczony wyżej, bezpośrednio pod przednią szybem, co z kolei do tej pory kojarzyło się głównie z Peugeotami. Do tego dochodzi jeszcze „wisząca” konsola środkowa, pod którą wygospodarowano miejsce na spory schowek.

Taki układ kokpitu to element koncepcji „drive module”, której głównym założeniem jest zapewnienie kierowcy poczucia bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Z tego samego powodu oryginalny wolant nie ma mechanicznego połączenia z kołami. Dzięki zaawansowanemu systemowi steer-by-wire możliwe jest wyeliminowanie drgań przenoszonych na kierownicę np. podczas jazdy po nierównościach czy hamowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here