Opona wcale nie musi być dziurawa, żeby schodziło z niej powietrze. Sprawdź, gdzie szukać nieszczelności, gdy z opony ucieka powietrze.

Konieczność regularnego dopompowywania tego samego koła powinna skłonić użytkownika auta do poszukania przyczyny nieszczelności. Niestety, wielu kierowców ignoruje powolne uchodzenie powietrza z opony, zapominając że jazda ze zbyt niskim ciśnieniem przyspiesza zużycie ogumienia i pogarsza prowadzenie, co znacząco obniża bezpieczeństwo podróżowania.

Najprościej zacząć od wizualnej oceny stanu opony i felgi, a jeśli to nie wystarczy, skorzystać np. z wody z mydłem, która pomoże w namierzeniu nieszczelności. Niektórych uszkodzeń nie da się jednak wykryć domowymi sposobami – wówczas należy od razu udać się do wulkanizatora.

Najczęstsze przyczyny uchodzenia powietrza z kół

Przebicie opony

To oczywiście najczęstsze źródło nieszczelności. Metalowe przedmioty (np. gwoździe) zazwyczaj wbijają się w czoło bieżnika. Lepiej jednak nie wyciągać ich samodzielnie – paradoksalnie, dopóki tkwią w dziurze, to uszczelniają oponę i spowalniają uciekanie powietrza.

Łączenie opony z felgą

Gromadzące się na rancie felgi zabrudzenia czy pozostałości starej pasty montażowej także mogą być powodem uchodzenia powietrza. Dlatego właśnie miejsce styku obręczy z oponą powinno być czyszczone przy każdej wymianie ogumienia.

Sparciały wentyl

Korpusy wentyli są wykonane z gumy, która z czasem parcieje i przez to traci szczelność. Przyjmuje się, że wentyle należy wymieniać co 3-4 lata.

Skręcany wentyl

Zazwyczaj jest to jeden element, ale czasem zdarzają się wentyle dwuczęściowe, metalowe. W tym przypadku przyczyną nieszczelności mogą być sparciałe uszczelki znajdujące się po obu stronach otworu montażowego w feldze.

Uszkodzony zawór wentyla

To w zasadzie jedyna usterka, którą można usunąć samodzielnie, bez wizyty w warsztacie. Jeśli wkręcany w korpus wentyla zawór jest nieszczelny, to wystarczy spryskać go wspomnianą wodą z mydłem – pojawienie się pęcherzyków powietrza będzie jednoznacznym dowodem, że ten element wymaga wymiany.

Osadzenie wentyla

Otwór montażowy w feldze ma być czysty i pozbawiony korozji – nieregularna powierzchnia sprzyja powstawaniu nieszczelności. Miejsce osadzenia wentyli powinno być oczyszczone i posmarowane pastą przy każdej ich wymianie.

Czujnik ciśnienia

Wentyle zintegrowane z czujnikami ciśnienia też mogą przyczyniać się do powolnego ubywania powietrza z kół. Za nieszczelność najczęściej odpowiadają gumowe uszczelki.

Pęknięcie felgi

Pęknięcie felgi nie zawsze jest widoczne gołym okiem (często „ukrywa się” pod lakierem) i z tego względu może być trudne do wykrycia. Należy pamiętać, że nie wszystkie uszkodzenia da się naprawić.

Uszczelka skręcanych obręczy

Niektórzy właściciele klasycznych samochodów montują do swoich aut stylowe, skręcane obręcze kół, takie jak widoczne na zdjęciu szprychowe BBS-y. W przypadku tego rodzaju felg nieszczelność może pojawić się na połączeniu obu części .

Skrajna korozja felgi

Głęboka korozja również może być źródłem nieszczelności. Jeśli felga skorodowała na wylot, to nadaje się już tylko do wymiany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here