PoradyPoradyDlaczego z opony uchodzi powietrze? Oto możliwe przyczyny

Dlaczego z opony uchodzi powietrze? Oto możliwe przyczyny

Opona wcale nie musi być dziurawa, żeby schodziło z niej powietrze. Podpowiadamy, jakie mogą być powody spadku ciśnienia i gdzie szukać nieszczelności.

Konieczność regularnego dopompowywania tego samego koła powinna skłonić użytkownika auta do poszukania przyczyny nieszczelności. Niestety, wielu kierowców ignoruje powolne uchodzenie powietrza z opony, zapominając że jazda ze zbyt niskim ciśnieniem przyspiesza zużycie ogumienia i pogarsza prowadzenie, co znacząco obniża bezpieczeństwo podróżowania.

Najprościej zacząć od wizualnej oceny stanu opony i felgi, a jeśli to nie wystarczy, skorzystać np. z wody z mydłem, która pomoże w namierzeniu nieszczelności. Niektórych uszkodzeń nie da się jednak wykryć domowymi sposobami – wówczas należy od razu udać się do wulkanizatora.

Najczęstsze przyczyny uchodzenia powietrza z kół

1 Przebita opona

To oczywiście najczęstsze źródło nieszczelności. Metalowe przedmioty (np. gwoździe) zazwyczaj wbijają się w czoło bieżnika. Lepiej jednak nie wyciągać ich samodzielnie, ponieważ dopóki tkwią w dziurze, to uszczelniają oponę i spowalniają uciekanie powietrza.

Opona - przyczyny nieszczelności

2 Połączenie opony z felgą

Zabrudzenia gromadzące się na rancie felgi czy pozostałości starej pasty montażowej również mogą stanowić powód uciekania powietrza. Dlatego właśnie miejsce styku obręczy z oponą powinno być czyszczone przy każdej wymianie ogumienia.

Opona - przyczyny nieszczelności

3 Sparciały wentyl

Korpusy wentyli są wykonane z gumy, która z czasem parcieje i przez to traci szczelność. Przyjmuje się, że wentyle należy wymieniać co 3-4 lata.

Opona - przyczyny nieszczelności

4 Skręcany wentyl

Zazwyczaj jest to jeden element, ale czasem zdarzają się wentyle dwuczęściowe, metalowe. W tym przypadku przyczyną nieszczelności mogą być sparciałe uszczelki znajdujące się po obu stronach otworu montażowego w feldze.

Opona - przyczyny nieszczelności

5 Uszkodzony zawór wentyla

To w zasadzie jedyna usterka, którą można usunąć samodzielnie, bez wizyty w warsztacie. Jeśli wkręcany w korpus wentyla zawór jest nieszczelny, to wystarczy spryskać go wodą z mydłem. Pojawienie się pęcherzyków powietrza będzie jednoznacznym dowodem, że ten element wymaga wymiany.

Opona - przyczyny nieszczelności

6 Osadzenie wentyla

Otwór montażowy w feldze musi być czysty i pozbawiony korozji, bowiem nieregularna powierzchnia sprzyja powstawaniu nieszczelności. Miejsce osadzenia wentyli powinno być oczyszczone i posmarowane pastą przy każdej ich wymianie.

Opona - przyczyny nieszczelności

7 Czujnik ciśnienia

Wentyle zintegrowane z czujnikami ciśnienia także mogą przyczyniać się do powolnego ubywania powietrza z kół. Za nieszczelność najczęściej odpowiadają gumowe uszczelki.

Opona - przyczyny nieszczelności

8 Pęknięta felga

Pęknięcie felgi nie w każdym przypadku jest widoczne gołym okiem (czasami „ukrywa się” pod lakierem) i z tego względu może być trudne do wykrycia. Należy pamiętać, że niektórych uszkodzeń nie da się naprawić.

Opona - przyczyny nieszczelności

9 Uszczelka skręcanych obręczy

Niektórzy właściciele klasycznych samochodów montują do swoich aut stylowe, skręcane obręcze kół, takie jak widoczne na zdjęciu szprychowe BBS-y. W przypadku tego rodzaju felg nieszczelność może pojawić się na połączeniu obu części obręczy.

Opona - przyczyny nieszczelności

10 Skrajna korozja felgi

Głęboka korozja również może być źródłem nieszczelności. Jeśli felga przerdzewiała na wylot, to nadaje się już tylko do wymiany.

Opona - przyczyny nieszczelności

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji