Ford Otosan

Gdy w 1928 roku powstawał pierwszy oddział dealerski Forda w Turcji, nikt nawet nie myślał o tym, że to początek bardzo długiej współpracy.

Wszystko zaczęło się dokładnie 31 marca 1926 roku, kiedy to Vehbi Koc zarejestrował swoją firmę w Izbie Handlowej w Ankarze jako „Koczade Ahmet Vehbi Business Establishment”. Później został wybrany na szefa zarządu, a w 1928 roku zaczął sprzedawać samochody w pierwszym salonie Forda.

Początki nie zwiastowały, że Ford Otosan stanie się światową potęgą

Gdy w 1926 roku Vehbi Koc zarejestrował swoją firmę i dwa lata później zaczął sprzedawać samochody, raczej nie spodziewał się, że przyszłość przyniesie aż tyle sukcesów, a niewielka firma stanie się lokalnym gigantem. W 1956 roku założyciel został zaproszony do Stanów Zjednoczonych po tym, jak dealer Forda w Ankarze wygrał zorganizowany przez Forda konkurs, w którym wzięły udział aż 34 przedstawicielstwa na Bliskim Wschodzie. Do USA Vehbi Koc zabrał ze sobą projekt montowni i list poparcia od premiera Adnana Menderesa. Okazało się, że ta podróż była kluczowa i otworzyła drzwi do szybkiego i spektakularnego rozwoju. Założyciel pierwszego salonu sprzedaży Forda w Turcji uzyskał jako pierwszy na świecie prawo do założenia fabryki montażowej jako Dealer Assembler. Umowa obejmowała wszystkie przedstawicielstwa handlowe w Turcji i umożliwiała sprzedaż 85% towarów produkowanych w fabryce przez Grupę Koc.

Ford Otosan Fabryka

Już w 1959 roku została otwarta pierwsza fabryka montażowa założona przez spółkę Otosan-Ford, a w 1960 roku w fabryce w Stambule rozpoczęto montaż i produkcję samochodu Ford Consul oraz ciężarówki Ford Thames. Rok później z linii produkcyjnej zjechał pierwszy minibus – Ford Thames 800 (T-800). Był to pierwszy minibus firmy Otosan, swego rodzaju ojciec kultowego i wciąż oferowanego Transita. W 1965 roku rozpoczęto produkcję ciężarówki D1210 i kontynuowano ją nieprzerwanie przez 17 lat! Do 1983 roku wyprodukowano łącznie 56 124 egzemplarze D1210. W 1966 roku rozpoczęto produkcję pierwszego lokalnego samochodu w Turcji – Forda Anadol. To był pierwszy, w pełni zaprojektowany i stworzony przez zakłady Otosan-Ford samochód, opracowany na potrzeby lokalnego rynku. Pierwszy Anadol opuścił fabrykę w 1966 roku, a do 1984 roku udało się wyprodukować aż 93 188 egzemplarzy. W 1967 roku rozpoczęto montaż modelu Transit i był to rok, który okazał się przełomowy dla marki.

Ford Otosan dziś i w najbliższej przyszłości

Obecnie Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi A.Ş.) jest spółką giełdową (18%), w której równe udziały mają Ford Motor Company (41%) i Koç Holding A.Ş. (41%). Koç Holding A.Ş. jest największym konglomeratem przemysłowym w Turcji i jedyną firmą w kraju, która od 2016 roku jest notowana na liście Fortune Global 500. Wartość sprzedaży netto Ford Otosan to 8,8 mld dolarów, natomiast zysk (PBT) opiewa na kwotę 774 mln dolarów. Na przestrzeni ostatnich 25-ciu lat firma dziesięciokrotnie zwiększyła zdolności produkcyjne, dziewięciokrotnie zwiększyła obroty, a także czterokrotnie zwiększyła zatrudnienie. Wartość eksportu wzrosła do 6,2 mld USD.

Ford Otosan

Ford Otosan, działa w Turcji w 3 głównych ośrodkach. Pierwszym jest fabryka w Gölcük w Kocaeli, gdzie produkowany jest m.in. 2-tonowy Ford Transit i całkowicie elektryczny E-Transit oraz gdzie znajduje się centrum testowe pojazdów i zespołów napędowych. Tu też będą produkowane elektryczne E-Transit Custom i E-Tourneo Custom. Co ciekawe zakład pozyskuje 100% niezbędnej energii ze źródeł odnawialnych. Drugi ośrodek zlokalizowany jest w Yeniköy, to właśnie tu produkowany jest 1-tonowy Ford Transit Custom. Pierwszy i jedyny tor testowy w Turcji znajduje się w Eskişehir, tam też umiejscowiono centrum testowe zespołów napędowych oraz samochodów ciężarowych. Łącznie Ford Otosan zatrudnia w około 20 000 osób (wliczając w to zatrudnienie w rumuńskiej fabryce w Krajowie) i posiada największą i najbardziej wydajną organizację badawczo-rozwojową krajowego przemysłu motoryzacyjnego, zatrudniającą 1 389 osób.

Centrum badawczo-rozwojowe Ford Otosan jest w pełni zintegrowane z globalną siecią badawczo-rozwojową Forda, dzięki czemu może uczestniczyć w pracach projektowych na każdym etapie opracowywania nowych produktów. Tu działania skupione są przede wszystkim na samochodach ciężarowych i związanych z nimi układach napędowych, a także lekkich pojazdach użytkowych i inżynierii układów napędowych z silnikami wysokoprężnymi.

Ford Otosan

Inwestycje w przyszłość marki Ford of Europe

W marcu 2021 roku, Ford Otosan, ogłosił wejście w główną fazę nowej inwestycji o wartości 2 mld euro przewidzianej dla zakładów w Kocaeli. To największe centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe. Inwestycja, która będzie realizowana przez 6 kolejnych lat, przewiduje między innymi powstanie zintegrowanego centrum produkcyjnego montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Ponadto zdolność produkcyjna zakładów Ford Otosan w Turcji wzrośnie do 650 tys. sztuk samochodów rocznie. Obecnie zdolność produkcyjna wynosi około 455 tys. sztuk samochodów użytkowych rocznie, na którą składa się produkcja około 385 tys. egzemplarzy modeli Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transita Couriera. Ale to nie wszystko.

Ford podjął również decyzję o zainwestowaniu 300 milionów dolarów w produkcję nowego lekkiego samochodu dostawczego w swojej rumuńskiej fabryce w Krajowie, która rozpocznie się w 2023 r. Całkowicie elektryczna wersja tego pojazdu użytkowego zadebiutuje rok później. W 2024 roku w tej fabryce rozpocznie się także produkcja elektrycznej wersji Forda Pumy. Dzięki tej inwestycji Krajowa będzie trzecią lokalizacją Forda w Europie, gdzie z linii produkcyjnej będą zjeżdżały w pełni elektryczne samochody – obok Kolonii w Niemczech i Kocaeli w Turcji.

Ford Otosan

Od 2021 roku Ford Otosan produkuje 74% pojazdów użytkowych i 88% całej gamy modelowej Transita, sprzedawanej w Europie przez Forda. Co ważne, ubiegły rok był dla modelu Transit siódmym z rzędu na pozycji lidera sprzedaży na europejskim rynku, co zdecydowanie podkreśla jego niesamowitą popularność i uznanie na rynku samochodów użytkowych.

Także dział Ford Trucks produkujący i sprzedający samochody ciężarowe marki Ford osiąga coraz lepsze wyniki w Europie, zaś w Polsce niedawno wydano 1 000 egzemplarz. Plany na przyszłość są bardzo ambitne i oczywiście obejmują elektryfikację. Pierwszym krokiem jest opracowany przez Ford Otosan i zaprezentowany na tegorocznych targach IAA w Hanowerze całkowicie elektryczny samochód ciężarowy Ford F-MAX. Celem Ford Trucks jest osiągnięcie sprzedaży pojazdów o zerowej emisji na poziomie 50% do 2030 roku oraz sprzedaż wyłącznie zeroemisyjnych samochodów ciężarowych do 2040 roku.

Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, co przyczyni się do realizacji globalnego celu, jakim jest osiągnięcie w tym samym czasie rocznej produkcji ponad 2 milionów pojazdów elektrycznych na całym świecie.