Dobrze dobrane felgi mogą znacząco poprawić wygląd auta. Skoda zdradziła, jak przebiega proces projektowania obręczy kół. Dowiedz się więcej na ten temat.

Przeglądając katalogi czy korzystając z konfiguratora na stronie producenta, można dojść do wniosku, że te same wzory felg powtarzają się w różnych modelach. Otóż nie! Nawet jeśli niektóre obręcze kół wyglądają podobnie, to każdy projekt został opracowany na nowo dla danego auta. Przynajmniej tak jest w przypadku Skody – każdy model tej marki posiada dedykowany, zaprojektowany specjalnie dla niego zestaw felg. Przykładowo, dla bestsellerowej Octavii przewidziano aż 20 różnych wzorów obręczy.

Projektowaniem felg zajmuje się dział designu zewnętrznego, który dba o to, aby były one idealnie dopasowane do samochodu i razem z nim tworzyły spójną całość. Jednak podczas tworzenia nowego wzoru obręczy kół trzeba uwzględnić więcej kryteriów niż same walory estetyczne. Felgi muszą być solidne i odporne na wstrząsy, jak również zoptymalizowane pod kątem oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie – pozwalające obniżyć zużycie paliwa czy energii elektrycznej. Ważną kwestią jest także ekonomia produkcji.

„Wyzwaniem dla projektantów jest stworzenie pojazdu, który spełnia najwyższe standardy pod względem estetyki i funkcjonalności. Dlatego zespół Skoda Design współpracuje bezpośrednio z działem rozwoju technicznego. Zamiast otwartych, wytłoczonych, głębokich kół projektujemy je lżejsze, pełniejsze, bardziej zamknięte i płaskie, tak aby zwiększały aerodynamikę pojazdu” – komentuje Antti Mikael Savio, członek zespołu Skoda Design.

Etapy projektowania felg samochodowych

Gdy projekt jest już gotowy, szkic nowego wzoru felg zostaje przeniesiony na model 3D. W kolejnym etapie za pomocą techniki frezowania lub druku 3D powstaje prototyp. Następnie zatwierdzone modele projektowe są przesyłane są do działu Klasy A, który odpowiada za prawidłowe i bezbłędne renderowanie modeli wszystkich powierzchni widocznych na aucie.

Zadaniem działu montażu jest uzupełnienie wymagań technologicznych specyficznych dla każdego projektu. W następnym kroku są one dopasowywane i integrowane, tak aby odpowiadały zatwierdzonemu szkicowi. Na tym etapie niezbędna jest współpraca wszystkich projektantów, działu Klasy A i działu montażu, których wspólnym celem jest uzyskanie perfekcyjnego efektu końcowego.

„Obecnie projektanci pracują ze wszystkimi rodzajami technologii, w tym z wirtualną rzeczywistością, dzięki czemu mogą obejrzeć samochód z różnych perspektyw i projektować go w ruchu. To ważne, aby widzieć jak poszczególne elementy kół wyglądają zarówno podczas obrotu, jak i w momencie postoju” – dodaje Jiri Hadascok, koordynator ds. designu zewnętrznego pojazdu.

Zobacz również:

Dlaczego auta seryjne nie wyglądają jak prototypy?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here