Artykuł partneraCrossover czy SUV. Jakie auto jest lepszym wyborem?

Crossover czy SUV. Jakie auto jest lepszym wyborem?

Boom na uterenowione auta trwa w najlepsze. W odpowiedzi na potrzeby rynku koncerny motoryzacyjne powiększają gamę tego typu modeli. Dobrym przykładem jest Ford, który poza Kugą oferuje mniejsza o rozmiar Pumę.

Kupowanie nowego samochodu to zwykle długi proces. W jego trakcie kierowca stara się znaleźć odpowiedź na pytanie nie tylko jakiej marki model wybrać, ale również czy warto dopłacać do samochodu z większym nadwoziem, a także przeznaczyć większą kwotę na moc silnika bądź dodatkowe wyposażenie.

Ford Puma czy Kuga
Wiele koncernów motoryzacyjnych stara się ujednolicać stylistycznie swoje auta. W przypadku Pumy i Kugi można zauważyć wspólne rozwiązania designerskie, ale auta są na tyle różne, że nich ich nie pomyli nawet z daleka.

Podjęcie finalnej decyzji nie jest łatwe, bo współczesne samochody – bez względu na segment – są coraz bardziej atrakcyjne wizualnie, dobrze wykończone oraz wyposażone pod względem bezpieczeństwa i komfortu. Mało tego – postępujący proces unifikacji oznacza, że dzielą wiele kluczowych komponentów, z silnikami, elektroniką czy przełącznikami i pokrętłami włącznie.

Mimo tego są w stanie zachować odrębne charaktery, czego świetnym przykładem są uterenowione Fordy – Puma i Kuga, czyli crossover i SUV. Warto przy tym dodać, że granica między segmentami crossoverów i SUV-ów często okazuje się płynna. Zarówno koncerny motoryzacyjne, jak i media czy wreszcie kierowcy, używają tych pojęć zamiennie. Zwłaszcza w przypadku modeli małych lub średniej wielkości.

Ford Puma - fotele
Puma w topowej wersji ST X ma nie tylko mocny silnik, ale i korelujący z nim sportowy wystrój wnętrza z mocno wyprofilowanymi fotelami, czerwonymi przeszyciami oraz logotypami Ford Performance.

Kuga to kompaktowy SUV o ugruntowanej pozycji, który jest dobrze znany kierowcom. Model zadebiutował w 2008 roku, a obecnie jest dostępna jego trzecia generacja. Puma powróciła na rynek. W latach 1997-2001 było to małe coupe na bazie Fiesty. Oferowana od 2019 roku Puma także bazuje na Fieście, ale zgodnie z aktualną modą jest crossoverem, czy jak kto woli – miejską terenówką. Odwołanie do przeszłości wydaje się stosowne. Mimo że współczesna Puma należy do innego segmentu rynku od protoplasty, zachowała sportowe geny. Nie ograniczają się one do muskularnego nadwozia z wyraźnie zaznaczonymi błotnikami czy wysoko poprowadzoną linią okien. Pod maską Pumy nie zabrakło mocnych silników.

Wisienką na torcie są sportowe wersje ST X z pakietem stylistycznym, sztywnym zawieszeniem, mocno wyprofilowanymi fotelami oraz mocnymi silnikami – do wyboru 170-konnym 1.0 EcoBoost Hybrid z dwusprzęgłową skrzynią PowerShift lub 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM, który jest parowany z 6-biegową, manualną skrzynią. Kto nie potrzebuje aż tak mocnego crossovera, może zdecydować się na warianty 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM lub 1.0 EcoBoost Hybrid, który oferuje 155 KM. W obu przypadkach dostępne są skrzynie ręczne lub PowerShift. We wszystkich przypadkach siły napędowe płyną na przednią oś. Nabywcy „miejskich terenówek” zwykle nie są zainteresowani napędem na cztery koła.

Ford Kuga - fotele
Ford oferuje Kugę w różnych wersjach, które różnią się wystrojem wnętrza. Nawet usportowiona ST-Line nie ma tak sportowo zorientowanej kabiny, jak Puma ST X.

Dla Kugi Ford przewidział benzynowy silnik 1.5 EcoBoost (150 KM, napęd na przód), diesle 2.0 EcoBlue (120 KM z napędem na przód lub cztery koła) oraz hybrydy z benzynowym silnikiem 2.5. W przypadku benzynowo-elektrycznych odmian dostępne są aż trzy kombinacje napędu. Najmocniejsza o mocy 225 KM to hybryda plug-in, której akumulator można ładować prądem z sieci (nawet gniazda 230 V), by na dystansie nawet 88 km cieszyć się jazdą bez zużywania kropli paliwa. Jeżeli akumulator nie zostanie doładowany z zewnętrznego źródła prądu (bo np. samochód pokonuje bez postojów długą trasę), to napęd hybrydowy nie przestanie działać. Komputer sterujący pracą napędu będzie monitorował stopień naładowania akumulatora i w razie potrzeby doładuje ogniwa – korzystając z pracy silnika spalinowego lub odzyskując energię podczas hamowania. W taki sam sposób energię pozyskują 190-konne hybrydy (dostępne z napędem na przód lub obie osie). Od plug-ina różnią się całkowitą mocą napędu oraz pojemnością akumulatora trakcyjnego.

Ford Kuga - wnetrze
Ford Kuga łączy nowoczesne rozwiązania, czyli wielofunkcyjne ekrany czy wyświetlacz head-up z klasycznymi, ale wciąż świetnie sprawdzającymi się rozwiązaniami w postaci fizycznych przycisków czy pokręteł.

Kuga jest dłuższa od Pumy o 42,8 cm, co w oczywisty sposób wpływa na przestronność wnętrza. Mniejszej ilości miejsca doświadczą zwłaszcza osoby jadące z tyłu. Czy warto więc „na zapas”, czyli ewentualny przewóz dodatkowych osób z tyłu lub większego bagażu po złożeniu kanapy, kupować większy samochód? Naszym zdaniem nie. By w pełni cieszyć się autem, warto kupić takie, które bardziej się nam podoba. W większości samochodów przez większą część czasu ich eksploatacji jeździ tylko kierowca, czasem pasażer z przodu lub dzieci w fotelikach z tyłu. W takim trybie eksploatacji Puma sprawdzi się świetnie, a jej mniejsze nadwozie ułatwi parkowanie i manewrowanie w mieście.

Ford Puma - wnetrze
Unifikacja komponentów w świecie motoryzacji postępuje. Jak najłatwiej odróżnić wnętrze Pumy od kabiny większej o rozmiar Kugi? Jeżeli samochody mają automatyczne skrzynie, wystarczy spojrzeć na ich selektor – Puma na tradycyjny, a Kuga w postaci pokrętła.

Jeżeli zajdzie konieczność jazdy z dwiema osobami z tyłu, Puma wyjdzie z zadania obronną ręką, bo w drugim rzędzie zmieszczą się podróżni o wzroście 1,8 m (będą mieli więcej miejsca nad głowami w aucie bez panoramicznego dachu, który obniża nieco podsufitkę). Mniejsze i lżejsze auto to także ograniczone zużycie paliwa. Dość powiedzieć, że 200-konna Puma ST 1.5 EcoBoost zużywa średnio 6,8 l/100 km, czyli zaledwie 0,1-0,2 l/100 km więcej od słabszej aż o 50 KM Kugi 1.5 EcoBoost.

Ford Kuga - bagaznik
Wiele osób decyduje się na zakup SUV-a ze względu na pojemność ich bagażnika. Dodatkowym plusem ich kufrów są ustawność oraz rozmiary otworu załadunkowego.

Bagażnik Pumy z zestawem naprawczym ogumienia mieści 456 l. To imponująca wartość w tak małym aucie – wyraźnie większa Kuga oferuje 475 l, a w odmianie Plug-in Hybrid – 441 l. Wyróżnikiem kufra Pumy jest sposób wykończenia przestrzeni pod podwójną podłogą. Znajduje się tam wanna z tworzywa sztucznego z otwieranym korkiem na dnie. Zabrudzenia jej więc niestraszne. Nawet jeżeli wraz z butami czy innymi przedmiotami przeniesiemy tam błoto, wystarczy otworzyć odpływ i spłukać je wodą.

Ford Puma - bagaznik
Mniejsza o rozmiar Puma również ma bardzo pojemny bagażnik. Pod podłogą, która niweluje prób załadunkowy, kryje się bardzo duża wnęka z tworzywa – można w niej bez obaw przewozić brudne przedmioty.

Fordy słyną z bardzo dobrych właściwości jezdnych. Nie dotyczy to wyłącznie aut miejskich czy kompaktowych. Koncernowi udało się zaszczepić sportowe geny także do uterenowionych aut. W mniejszej Pumie wrażenia z jazdy są bardziej skondensowane. Wnętrze w większym stopniu otacza kierowcę, co wraz z niżej osadzonym i mocniej wyprofilowanym fotelem daje poczucie większego zespolenia z samochodem. Z kolei krótszy rozstaw osi dodaje zwinności. Puma wykazuje też przyjemną, znaną z Fiesty i Focusa, tendencję do zacieśniania toru jazdy po zdjęciu nogi z gazu na szybko pokonywanym zakręcie.

Ford Puma - silniki, bagaznik
Wznosząca się linia bocznych okien, zaznaczone progi i błotniki czy dyfuzor z wystającą rurą wydechową dodają Pumie ST sportowego charakteru.

Kuga również precyzyjnie podąża torem jazdy wyznaczonym przez kierowcę i daje wiele informacji zwrotnych na temat zapasu przyczepności czy stanu nawierzchni, ale czuć, że w przypadku tego modelu priorytet zestrojenia zawieszenia przesunięto z poziomu sportowych wrażeń na komfort, który docenia się zwłaszcza na długich trasach.

W ostatnich latach byliśmy świadkami wzrostu cen nowych samochodów i braku rabatów w salonach. Na szczęście trend w końcu został przełamany. Zainteresowani zakupem Pumy mogą wejść w jej posiadanie od 95 900 zł. Przy obecnie trwającej promocji gamę zamyka topowa wersja 1.5 EcoBoost ST X za 143 200 zł. Rozsądnie, jak na 200-konny samochód.

Ford Kuga - silniki, bagaznik
Projektantom Kugi zależało na połączeniu designu z funkcjonalnością – zwiększa ją chociażby szeroka i nisko schodząca klapa bagażnika. Jej otwarcie odsłania duży otwór załadunkowy.

Kto bierze pod uwagę Kugę, w ramach promocji może upolować ją za 134 710 zł – to rekomendowana cena wariantu 1.5 EcoBoost. Najwięcej, bo 217 490 zł, trzeba zapłacić za hybrydę plug-in w bogato wyposażonej wersji Graphite Tech Edition.

SUV czy crossover? Auto mniejsze czy większe? Model droższy, a może wyjściowo tańszy, ale lepiej doposażony? Dokonanie wyboru przy zakupie nowego auta nigdy nie było łatwe. Dlatego dobrym pomysłem jest udanie się do salonu i nie tylko przymierzenie się do samochodu, ale zapisanie na jazdę próbną, która będzie obejmowała zarówno miasto, jak i trasę oraz krętą drogę. Dzięki temu będziemy w stanie poznać różne oblicza danego samochodu i przekonać się, czy dokonujemy słusznego wyboru.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji