PoradyPoradyBenzyna do diesla, czyli... rządowa wyszukiwarka pełna błędów. Możesz zepsuć silnik!

Benzyna do diesla, czyli… rządowa wyszukiwarka pełna błędów. Możesz zepsuć silnik!

W przyszłym roku na stacjach pojawi się paliwo E10, czyli benzyna Pb95 z 10-procentowym dodatkiem bioetanolu. Wlanie jej do nieprzystosowanego auta może spowodować jego uszkodzenie. Rząd postanowił przygotować wyszukiwarkę do sprawdzania kompatybilności aut i… zrobił w niej masę potężnych błędów.

Skład benzyny ewoluuje. Kiedyś na stacjach było dostępne paliwo z dodatkiem ołowiu, które zastąpiła benzyna bezołowiowa. Kolejnym krokiem było wprowadzenie biokomponentu, czyli etanolu. Na start w postaci 5% dodatku, czyli paliwa E5. Uznano jednak, że można pójść krok dalej i stworzyć paliwo E10. Sprawdza się ono dobrze, ale tylko pod warunkiem, że auto jest do niego przystosowane. W przeciwnym razie w grę może wchodzić m.in. korozja elementów układu zasilania czy uszkodzenie uszczelnień.

Informacja o kompatybilności auta z paliwem znajduje się zwykle w instrukcji jego obsługi. Niestety kierowca nie każdy taką posiada. Wiedzy można też zasięgnąć w salonie lub u importera. Aby ułatwić życie kierowcom, Ministerstwo Środowiska i Klimatu postanowiło stworzyć system do sprawdzania kompatybilności aut z paliwem E10 – wyszukiwarka jest dostępna pod adresem e10.klimat.gov.pl. Założenie jest jak najbardziej słuszne. Niestety nie można powiedzieć tego o sposobie działania systemu i wiarygodności danych. Jest – delikatnie mówiąc – źle…

Wyszukiwarka E10Jako przykład wystarczy wspomnieć chociażby o informacji, że Golf V z silnikiem 1.9 SDI, a więc… dieslem, może być tankowany E10. W najlepszym przypadku oznacza to unieruchomienie pojazdu i konieczność spuszczenia paliwa, w najgorszym – uszkodzenie pompy wtryskowej. Pozostając w obrębie Volkswagena nie sposób przeoczyć niespójności w zakresie silników FSI, a więc z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Według wyszukiwarki do niektórych ma być możliwe tankowanie E10, a do innych – nie. Tymczasem według zaleceń producenta te motory w ogóle nie powinny jeździć na E10.

Wyszukiwarka aut E10Z informacji na stronie e10.klimat.gov.pl wynika też, że E10 można tankować do Renault Zoe czy Smarta Forfour EQ. Zapewne można, tyle że do kanistrów w bagażniku, bo to auta elektryczne… Losowo otwierając kolejne marki i modele trafialiśmy na kolejne rodzynki. Chociażby informacje o Toyocie Avensis. Wyszukiwarka twierdzi, że użytkownicy takich aut z silnikami 2.2 D-4D oraz 2.2 D-CAT mogą tankować E10. Niewtajemniczonym śpieszymy dodać, że w obu przypadkach mowa o dieslach…

Co ciekawe, na stronie można też znaleźć adnotację o następującej treści: Ministerstwo Klimatu i Środowiska dochowało należytej staranności w zebraniu danych zamieszczonych w wyszukiwarce, a dane te pochodzą od opracowań publicznie/ogólnie dostępnych. Tuż za nią przeczytamy jednak, że twórcy nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne błędy informacji zawartych w wyszukiwarce oraz za konsekwencje tych błędów, a w razie wątpliwości kierowca powinien zasięgnąć informacji w serwisie.

Nim system zostanie poprawiony, polecamy kierowcom skorzystanie z opublikowanej przez nas, w oparciu o informacje z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów listy pojazdów mogących jeździć na E10 oraz tych, które z tym paliwie nie są kompatybilne – jest ona dostępna tutaj.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji