W tym roku Seat świętuje swoje 70-lecie. Przypominamy najciekawsze sportowe modele w historii hiszpańskiego producenta.

70 lat temu rozpoczęła się historia marki Seat. Niemal od samego początku w ofercie hiszpańskiego producenta można było znaleźć modele zapewniające sportowe osiągi i przyspieszające bicie serca. W ostatnich latach, przez ponad dwie dekady, najmocniejsze Seaty otrzymywały przydomek Cupra.

Jednak dziś Cupra to osobna marka, więc przedstawienie jej osiągnięć zasługuje na odrębny wpis. Dlatego teraz skupimy się wyłącznie na najciekawszych usportowionych modelach sygnowanych przez Seata.

1 Seat 850 Coupé

W połowie lat 60. ubiegłego stulecia w Hiszpanii trwał boom motoryzacyjny. W 1966 r. do oferty Seata dołączył model 850, a rok później zadebiutował wariant 850 Coupé. Umieszczony z tyłu silnik napędzał tylne koła. Za sprawą podwójnego gaźnika i zwiększonego stopnia sprężania ta jednostka rozwijała 47 KM. W połączeniu z niską masą własną auta (720 kg) zapewniało to całkiem dobre osiągi – niewielki Seat 850 Coupé mógł rozpędzić się do 140 km/h. Po raz pierwszy w historii marki na przedniej osi zamontowano hamulce tarczowe, co istotnie poprawiło właściwości jezdne. Pomimo ceny wynoszącej ówcześnie 105 000 pesetas, czyli o 30% wyższej niż wersji sedan, model 850 Coupé cieszył się dużą popularnością.

2 Seat 1200 Sport

Przedstawiony w 1975 roku model 1200 Sport to pierwszy w całości autorski samochód stworzony w Centrum Technicznym Seata. Za projekt nadwozia odpowiadał Włoch Aldo Sessano, a reszta to efekt pracy inżynierów hiszpańskiej marki. Musieli oni zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, jak np. zastosowanie silnika z modelu 124. W oryginale jednostka napędowa była umieszczona wzdłużnie, a w 1200 Sport musiała zostać zamontowany poprzecznie, co wymagało przechylenia jej o 16 stopni. Tak powstało sportowe auto z silnikiem 1,2 litra o mocy 67 KM. Z zewnątrz Seat 1200 Sport zwracał uwagę innowacyjnym, poliuretanowym przodem w czarnym kolorze, któremu zawdzięcza swoją nazwę – „Bocanegra”. Produkcję tego modelu zakończono w 1979 roku.

3 Seat Fura Crono

W roku 1982 światło dzienne ujrzał Seat Fura Crono, którego można uznać za pierwszego hot hatcha w historii marki. Powstał na bazie produkowanego masowo modelu 127, co pozwoliło na obniżenie końcowej ceny auta i oferowanie go szerszej grupie odbiorców. Fura Crono nawiązywała stylistycznie do wcześniejszej „Bocanegry” – także otrzymała plastikowe elementy wykończeniowe w kolorze czarnym. Pod maskę tego ważącego 760 kg samochodu trafił silnik o pojemności 1438 cm3 i mocy 75 KM.

4 Seat Ibiza SXi

Wraz z prezentacją Ibizy marka Seat rozpoczęła nowy rozdział swojej historii. Nadwozie pierwszej generacji tego modelu zaprojektowało włoskie studio Giugiaro, a w opracowaniu gamy silnikowej brali udział konstruktorzy Porsche. Sportowa odmiana SXi została wprowadzona na rynek 4 lata po premierze „zwykłej” Ibizy. Napędzał ją motor o pojemności 1,5 l z elektronicznym wtryskiem paliwa. W porównaniu z gaźnikową wersją moc silnika wzrosła z 85 do 100 KM. Litera „i” w nazwie modelu oznacza właśnie wtrysk (ang. injection), natomiast „X” odnosi się do dwóch obwodów hamulcowych, które układały się w kształt tej litery. Seat Ibiza SXi wizualnie przypominał Furę Crono – wyposażono go w szerokie spoilery, listwy i tłoczenia boczne oraz zderzaki utrzymane w czarnym kolorze.

Seat Ibiza SXi

5 Seat Ibiza GTI

W 1993 r. w gamie Ibizy drugiej generacji pojawiła się wersja GTI. Za projekt ponownie odpowiadał Giugiaro. Charakterystyczne dla włoskiego projektanta ostre linie w nowym modelu ustąpiły miejsca bardziej obłym i aerodynamicznym. Zachowawczy design nie zdradzał faktycznych możliwości auta. Połączenie niskiej wagi (1010 kg) oraz 2-litrowego silnika o mocy 115 KM zapewniało naprawdę sportowe osiągi. Rok później do sprzedaży wprowadzono wersję GTI z nową jednostką 1.8 16V o mocy 130 KM. Wtedy też Seat rozpoczął rywalizację w zawodach WRC.

Seat Ibiza GTI

6 Seat Ibiza FR

W roku 2020 Seat kontynuuje bogatą tradycję swoich usportowionych modeli. Do oferty powróciła dynamiczna Ibiza FR z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią DSG. W takiej konfiguracji hiszpański hatchback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s, a maksymalnie osiąga 219 km/h. Wersja FR otrzymała również sportowe zawieszenie, obniżone o 15 mm w porównaniu do standardowej Ibizy).

Seat Ibiza FR

Zobacz również:

70 lat Seata. Przełomowe momenty w historii marki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here