12 miejskich Toyota na bazie Yarisa 19

Jedno auto, wiele możliwości. Toyota Yaris posłużyła jako baza do stworzenia wielu ciekawych projektów: od kabrioletów, miejskich sedanów i minivanów, kończąc na… ponad 400-konnych hot hatchach.

Toyota Yaris skończyła 20 lat. Przez ten czas doczekała się trzech generacji – czwarta jest już w drodze, ma się pojawić wiosną 2020 roku, a wraz z nią debiut najmocniejszego miejskiego hot hatcha w historii. Nowy Yaris GR ma bowiem przejąć silnik z rajdowego Yarisa WRC, który ma zapewnić mu niebotyczną moc 270 KM. Powstanie takiej wersji umożliwi zastosowanie w nowym modelu platformy podłogowej TNGA wykorzystywanej, w większych wariantach, nawet w Toyocie Camry. Tym samym Yaris zerwie z wizerunkiem, który zdołał sobie dotychczas wykreować, i przestanie być uznawany za nieciekawe, miejskie toczydełko. Oby na tych eksperymentach nie ucierpiała jego niezawodność, do której zresztą zdążył przyzwyczaić miliony odbiorców na całym świecie.

Na podstawie wszystkich generacji Toyoty Yaris japoński gigant stworzył wiele ciekawych na swój sposób samochodów. Niektóre z nich trafiły nawet na polski rynek. Mowa o dwóch niewielkich minivanach (Toyota Yaris Verso i Verso-S) i topowym, ograniczonym do 400 sztuk dla Europy Yarisie GRMN. To zaledwie cząstka możliwości, jakie dały walory techniczne miejskiej Toyoty. Inżynierom z niewielkiego Yarisa udało się „wyczarować” choćby 7-osobowego minivana, urodziwego kabrioleta lub ponad 400-konnego hot hatcha. Poznajmy 12 nietypowych aut wywodzących się z tego lubianego na całym świecie modelu.

Toyota WiLL Vi (1999 r.)

Pierwszy model samochodu sygnowany jako WiLL – marką oferującą różne produkty (w tym samochody opracowane przez Toyotę) dla przedstawicieli młodego pokolenia. WiLL Vi był czterodrzwiowym sedanem o długości 376 cm z charakterystyczną ściętą tylną szybą przypominającą te w Fordzie Anglia i Citroenie Ami. Silnik 1.3 sparowano ze skrzynią automatyczną. Auto produkowano niecałe 2 lata (2000-2001).

Toyota Yaris Verso (1999 r.)

Na bazie Yarisa Toyota stworzyła jednego z pierwszych miejskich minivanów. Yaris Verso „urósł” o 23 cm na długość i aż 21,5 cm na wysokość względem modelu standardowego, z czego na szerokość przybyło mu zaledwie 3 cm. Dzięki sprytnemu systemowi składania tylnych siedzeń (chowały się pod podłogę) można było uzyskać całkowicie płaską przestrzeń bagażową o pojemności ponad 1900 l.

Toyota Echo (1999 r.)

Echo, czyli Toyotę Yaris I sedan, sprzedawano w USA, Chinach i Japonii w wersji 2- i 4-drzwiowej. Był on o 51,5 cm dłuższy względem hatchbacka. Następca, czyli Yaris II sedan, nazywa się Belta.

Toyota Yaris Cabrio Concept (2000 r.)

Toyota zaprezentowała nawet zgrabny prototyp Yarisa bez dachu. Nigdy nie wszedł on do produkcji seryjnej. Kto wie, może namieszałby w nielicznie reprezentowanym segmencie niedużych kabrioletów.

Toyota bB (2000 r.)

Samochód przypominający pudełko na kołach, stawiający przede wszystkim na przestrzeń w środku. W Ameryce sprzedawano go jako Scion xB (lata 2003-2007, Toyota bB: 2000-2005). Drugie wcielenia obu aut to już dwa zupełnie różne modele.

Toyota WiLL Cypha (2002 r.)

Trzeci, ostatni pojazd produkowany pod marką WiLL. Tym razem trwała ona 3 lata, od 2002 do kresu marki w 2005 roku. Silniki: 1.3 lub 1.5 (87-105 KM), drugi z nich opcjonalnie oferowano z napędem na 4 koła.

Toyota Ist (2003 r.)

Model będący połączeniem małego minivana i crossovera. Pierwszą generację sprzedawano tylko w Japonii i USA (jako Scion xA), drugą, od 2007 r. – także w Europie jako Toyota Urban Cruiser (w USA – Scion xD). Silniki z tego modelu trafiły do opisanej wcześniej Toyoty WiLL Cypha. Napęd 4×4: tylko z 1.5 na rynek japoński.

Toyota Sienta (2003 r.)

W tym zaledwie 4,1-metrowym minivanie udało się ulokować 7 miejsc na podróżnych. Do napędu przewidziano 110-konnego 1.5 VVT-i ze skrzynią CVT. Sientę sprzedawano tylko w Japonii. W 2015 r. ruszyła produkcja drugiej generacji.

Toyota Verso-S (2010 r.)

Europejski powrót Toyoty do segmentu miejskich minivanów, po 5-letniej przerwie od wygaszenia produkcji Yarisa Verso. Japoński odpowiednik Verso-S nazywa się Toyota Ractis II: pierwszego oferowano tylko w Japonii w latach 2005-2010. Europejska gama silnikowa obejmowała benzynowego 1.3 i turbodiesla 1.4 D-4D.

Toyota Yaris Hybrid-R (2013 r.)

Trzy ostatnie samochody to najbardziej wyczynowe wersje samego Yarisa. Hybrid-R jest prototypem mającym pod maską turbodoładowany silnik 1.6 (305 KM) połączony z dwiema jednostkami elektrycznymi (po 61 KM) wspomagającymi koła tylnej osi. Zestaw generuje imponujące 420 KM. Do codziennej jazdy przewidziano tryb Road obniżający parametry silnika i oszczędzający paliwo.

Toyota Yaris GRMN (2017 r.)

Najmocniejszy seryjnie produkowany Yaris w historii – wspomagany kompresorem, opracowany wspólnie z Lotusem silnik 1.8 rozwija 212 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 6,3 s. Do Europy trafiło 400 Yarisów GRMN, z czego do Polski zaledwie 7 sztuk.

Toyota Yaris WRC (2018 r.)

Samochód, którym Toyota wygrała dwie rundy zmagań WRC 2017 (Rajd Szwecji i Rajd Portugalii), zdobywając ostatecznie drużynowe mistrzostwo świata w 2018 r. Z silnika 1.6 turbo wykrzesano 380 KM i 425 Nm momentu obrotowego. Pierwszą „setkę” auto osiągało już po 3,7 s.

Zdjęcia samochodów pochodzą ze stron www.autowp.ru oraz www.netcarshow.com.

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here