Zalecany olej

Pod maskami wielu modeli samochodów można znaleźć naklejki zalecające stosowanie oleju silnikowego konkretnej marki. Czy warto się do nich stosować?

Właściwe smarowanie ma kluczowy wpływ na trwałość silnika. Pozbawiony oleju motor już po kilkunastu sekundach pracy ulega poważnym uszkodzeniom. W pierwszej kolejności zwykle poddają się panewki, co oznacza konieczność przeprowadzenia kapitalnego remontu lub wymiany jednostki napędowej. Nawet niskiej klasy środek smarny podtrzyma silnik przy życiu. Dlatego jeżeli podczas jazdy w trasie stwierdzimy znaczący ubytek oleju, znacznie lepsza będzie dolewka jakiegokolwiek oleju, który uda się kupić (nawet jeżeli nie spełnia wszystkich wymagań dla danego modelu) niż dalsza podróż połączona z próbami szukania na kolejnych stacjach oleju spełniającego zalecenia odnośnie klas lepkości czy jakości. Oczywiście po takiej dolewce silnika nie należy nadmiernie obciążać, a olej wymienić, gdy będzie to możliwe.

Redakcja poleca: Oleje rekomendowane przez Czytelników Wyborkierowcow.pl

Spełnienie parametrów lepkościowych i jakościowych jest istotne, ponieważ zależy od nich np. odporność filmu olejowego na zrywanie, poprawność smarowania zimnego silnika, odporność na powstawanie nagarów czy popiołów mogących uszkodzić DPF. Szczegóły na ten temat z zakresem dopuszczalnych parametrów środków smarnych są podawane w instrukcjach obsługi pojazdów.

BMW - korek oleju
BMW przez lata zalecało stosowanie środków smarnych firmy Castrol.
Pod koniec 2014 r. BMW ogłosiło, że od 2015 r. jedynym zalecanym dostawcą olejów do samochodów i motocykli BMW oraz aut z palety Mini będzie Shell.

Czym innym są więc niezbędnie wymagane parametry oleju silnikowego – czyli klasyfikacje lepkościowe SAE (np. 5W30) oraz jakościowe API (np. SL czy norma dla diesli CH-4), a czym innym są zalecenia dotyczące marki oleju. Drugie z wymienionych to zwykle efekt działań marketingowych. Koncernom olejowym opłaca się zacieśnienie współpracy z producentem auta. Jeżeli rekomenduje on dany olej i stosuje go w ASO, rośnie prawdopodobieństwo, że dany środek smarny będzie wybierany także po wygaśnięciu gwarancji.

Redakcja poleca: Zbyt duży poziom oleju silnikowego na bagnecie: przyczyny i skutki

Jeżeli ktoś ma wątpliwości, że to tylko marketing, niech spróbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego te same silniki, ale w pojazdach różnych firm mają zalecane oleje innych producentów albo BMW przez lata stawiające na Castrola rozpoczęło współprace z Shellem, a zdarza się, że w niektórych modelach znalazły się zalecenia dotyczące dwóch marek olejowych.

Oleje rekomendowane
Do diesla 3.0 V6 Opel i Saab zalecały stosowanie oleju firmy Mobil. Tymczasem polski prywatny importer Saaba rekomendował przed laty produkty Castrol.
rekomendowany olej Renault
Dokładnie ten sam diesel 3.0 V6 od Isuzu, ale montowany do Renault, miał zalecane oleje firmy Elf.

4 KOMENTARZE

  1. Nie zapominajmy jednak o jednym chyba z najbardziej istotnych obiektywnych parametrów olejów silnikowych, które można odczytać z karty danych technicznych danego oleju. Ten parametr najlepiej oddaje stabilność parametrów oleju w różnych temperaturach, czyli zarówno przy uruchomieniu zimnego silnika jak i w trakcie pracy już przy rozgrzanym silniku. Ten parametr to indeks lepkości (ang. viscosity index). Im wyższy tym lepiej. W chwili obecnej niektóre oleje silnikowe mają indeks lepkości ponad 200, gdy inni producenci cały czas kręcą się w okolicach 160. Przy wyborze oleju poza normą lepkości SAE i ewnt. ACEA (C1, C2. C3, C4) wybierać oleje o najwyższym indeksie lepkości bo to gwarantuje stabilność parametrów oleju od wymiany do wymiany. Niestety oleje silnikowe o indeksie lepkości poniżej 160 utrzymują swoje parametry tylko zaraz po wymianie, im dłużej od wymiany tym gorzej dla oleju i dla silnika.

    • Indeks lepkości napewno nie mówi o tym o czym pan pisze.
      wybierać oleje o najwyższym indeksie lepkości bo to gwarantuje stabilność parametrów oleju od wymiany do wymiany.
      Nie chce tutaj pisać wywodów. Proszę się doszkolić

  2. Na pewno olej powinien mieć specyfikację wskazywaną przez producenta danego modelu auta. Ja bym jednak ślepo nie wierzył, że tylko olej danego producenta będzie dobry dla konkretnego auta. Współpraca koncernu samochodowego z producentem oleju silnikowego to biznes. W biznesie najważniejsze są zyski dla obu stron. Trzecia strona, czyli klienci, nie mają w tej kolejce priorytetu.

  3. Ja używam od wielu lat olejów naszej rodzimej firmy Lotos.
    W dużym dieslu po ukończeniu okresu gwarancyjnego ( około 100tys ) zrobiłem kolejne 180tys z czego dobre 70tys z przyczepą 1900kg.
    Silnik suchy, oleju nie żre ( wymiana co 10-12tys )

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj