Nowe M5 F90 wysoko zawiesiło poprzeczkę. To najmocniejsze i najbardziej dynamiczne BMW w historii. Jego możliwości posmakuje tylko wąska grupa kierowców, jednak dzięki zamieszczanym w sieci filmom każdy może poznać potęgę nowej sportowej limuzyny z Bawarii.

BMW M5 - historia modelu
Rodzina modeli M5 rośnie w siłę od 1985 r. Z generacji na generację udaje się poprawić nie tylko osiągi, ale i prowadzenie sportowych limuzyn.

Legenda BMW M5 jest budowana od 1985 r. Wówczas rozpoczęto produkcję 286-konnego E28 z silnikiem 3.5 R6. W 1988 r. światło dzienne ujrzało M5 na bazie modelu E34 (3.5 R6, 315 KM; od 1992 r. 3.8 R6, 340 KM). W generacji E39 pod maską M5 (1998-2003) zawitało 400-konne 4.9 V8. Jeszcze bardziej wyjątkowe okazało się E60 M5 (2005-2010), którego inspirowany Formułą 1 silnik 5.0 V10 rozwijał 507 KM i kręcił się do 8250 obr./min, a zautomatyzowana skrzynia z pojedynczym sprzęgłem potrafiła mocno kopnąć przy każdej zmianie biegu. Znacznie mniej bezkompromisowy charakter miało F10 M5 (2011-2017) z podwójnie turbodoładowanym 4.4 V8 (w zależności od wersji 560-600 KM) oraz dwusprzęgłową przekładnią.

BMW M5 - silnik
Nawet w BMW M5 przyrost pojemności silnika i liczby jego cylindrów zastąpiono turbosprężarkami. Z dobrym skutkiem. Najnowszy model zapewnia osiągi na miarę supersamochodu.

Na bazie BMW serii 5 G30 inżynierowie M GmbH zbudowali M5 oznaczone symbolem F90. Auto przejęło z poprzednika oznaczony symbolem S63 silnik 4.4 V8, który w bazowej wersji rozwija jednak 600 KM przy 5600-6700 obr./min oraz 750 Nm 1800-5600 obr./min bądź 625 KM przy 6000 obr./min i 750 Nm w zakresie 1800-5800 obr./min w fabrycznie podrasowanej odmianie M5 Competition.

Nowe BMW M5 – Launch Control (procedura startowa), przyspieszenie 0-100, 0-200, 0-300 km/h oraz prędkość maksymalna

Jedną z funkcji pokładowej elektroniki M5 jest Launch Control, czyli procedura startowa. Do jej włączenia konieczne jest przestawienie samochodu w sportowy tryb jazdy. Po jednoczesnym wciśnięciu pedałów gazu i hamulca elektronika podbije obroty do poziomu ok. 3000 obr./min, które gwarantują ruszenie w optymalny sposób – bez ryzyka zerwania przyczepności, ale i dławienia silnika.

BMW M5 – próba driftu i porównanie z 612-konnym Mercedesem-AMG E63S

Rewolucja dokonała się w zespole napędowym. Najnowsze M5 posiada klasyczną, automatyczną skrzynię z ośmioma biegami oraz – po raz pierwszy w historii modelu – napęd na cztery koła. Po odłączeniu systemu kontroli stabilności DSC kierowca może jednak przestawić napęd w tryb 2WD, co skieruje cały moment obrotowy na tylną oś.

BMW M5 – rekord Guinnessa w driftcie (starsze BMW M5 F10 w roli mobilnej stacji paliw)

BMW dołożyło starań, by o napędzie 4×4 z możliwością odłączenia przedniej osi zrobiło się głośno. W ciągu ośmiu godzin Johan Schwartz, instruktor doskonalenia techniki jazdy, utrzymał nowe BMW M5 w poślizgu przez 232,5 mili, czyli 374,2 km. Poprzedni rekord udało się poprawić aż o 230 km. W trakcie jazdy M5 musiało zostać dotankowane, do czego użyto starszego M5 z dodatkowym zbiornikiem paliwa (więcej na ten temat)

BMW M5 kontra Mercedes-AMG E63S – przyspieszenie, hamowanie, elastyczność

BMW czy Mercedes? M czy AMG? Seria 5 czy Klasa E? Napęd xDrive czy 4Matic? Odpowiedzi na te pytania są poszukiwane, odkąd obie niemieckie marki wprowadziły do swoich ofert sportowe sedany. A wyniki? Zobaczcie sami!

BMW M5 na niemieckiej autostradzie. Przyspieszenie, prędkość maksymalna i dźwięk

Dzięki optymalizacji konstrukcji M5 F90 waży mniej od F10 – i to mimo wprowadzenia napędu obu osi! Możliwość rozprowadzenia mocy na cztery koła istotnie poprawiło dynamikę. Na idealnej nawierzchni czas sprintu od 0 do 100 km/h udało się skrócić z 4,3 do 3,4 s! W M5 Competition „setka” pojawia się na liczniku już po 3,3 s od startu. Odpowiednio po 11,1 i 10,8 s nowe M5 przekroczą 200 km/h. Prędkość maksymalna, po dodatkowo płatnym odblokowaniu ogranicznika, rośnie z 250 do 305 km/h.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here