NowościPremieryNowe Volvo EX30 z bliska – pierwsze wrażenia

Nowe Volvo EX30 z bliska – pierwsze wrażenia

Za nami polska premiera nowego Volvo EX30. Model ten może poważnie namieszać w segmencie miejskich SUV-ów z napędem elektrycznym. Przekonaj się, jakie argumenty za nim przemawiają.

Volvo EX30 zostało opracowane na platformie SPA i tak samo jak C40 oraz EX90 nie będzie już oferowane z silnikami spalinowymi. Szwedzi postawili sobie za cel, aby spośród wszystkich aut w ich portfolio ten model był samochodem, który w najmniejszym stopniu obciąża środowisko naturalne. Dlatego zdecydowali się na kompaktowe rozmiary (dzięki czemu produkcja EX30 wymaga mniej energii i materiałów) oraz wykorzystanie surowców z recyklingu (z odzysku pochodzi 25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych).

Volvo EX30 - Volvo EX90
Prezentacji Volvo EX30 towarzyszyła także premiera flagowego SUV-a EX90. To również bardzo dobrze zapowiadający się model, któremu poświęcimy wkrótce osobny artykuł.

W tym tygodniu miała miejsce polska premiera Volvo EX30, na której my również byliśmy obecni. Oto nasze wrażenia po pierwszym spotkaniu z tym modelem.

Nowe Volvo EX30 – nadwozie, wymiary

Volvo EX30 mierzy 423,3 cm długości, 183,7 cm szerokości (203,2 cm z lusterkami) i 154,9 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 265,0 cm. Zgodnie z tym, co sugeruje oznaczenie, pod względem wymiarów opisywane auto jest pozycjonowane poniżej XC40, stając się tym samym nowym najmniejszym SUV-em w gamie szwedzkiej marki. W porównaniu ze wspomnianym modelem, EX30 okazuje się o ok. 20 cm krótszy, o ok. 3 cm węższy i o ok. 10 cm niższy, ale za to odległość między osiami zmalała tylko o ok. 5 cm.

Volvo EX30 - bok

Na żywo szwedzka nowość prezentuje się bardzo efektownie i świeżo, a zwarta sylwetka w połączeniu z dużymi kołami (dostępne obręcze o średnicy od 18 do 20 cali) nadaje autu dynamiczny wygląd. Ciekawym zabiegiem stylistycznym jest gładki, pozbawiony grilla pas przedni z dużym logotypem Volvo. Uwagę zwracają także LED-owe światła w kształcie młota Thora, natomiast z tyłu znajdziemy charakterystyczne dla marki, pionowe lampy w nowej interpretacji. Warto jeszcze wspomnieć, że prezentowany model został dopracowany również pod kątem aerodynamiki – współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28, co jest bardzo dobrym wynikiem, jak na SUV-a.

Nowe Volvo EX30 – wnętrze, bagażnik

Największe zaskoczenie we wnętrzu Volvo EX30 stanowią fotele, które są miękko wyściełane i niebywale wygodne. Ascetyczny kokpit i niski tunel środkowy potęgują wrażenie przestronności w przedniej części kabiny. W drugim rzędzie siedzeń pozytywnie należy ocenić ilość miejsca nad głową (i to pomimo szklanego dachu) oraz na szerokość, nieco gorzej natomiast – ilość miejsca na wysokości kolan.

Deska rozdzielcza została urządzona bardzo minimalistycznie. Szwedzi zrezygnowali nawet z tradycyjnego zestawu wskaźników przed kierowcą. Wszystkie informacje o jeździe (prędkość, poziom baterii itp.) są teraz wyświetlane na centralnym ekranie dotykowym o przekątnej 12,3 cala, za pomocą którego steruje się niemal każdą funkcją auta. Jedynymi fizycznymi elementami obsługi pozostały dźwigienki przy kierownicy (prawa od wyboru kierunku jazdy, lewa od wycieraczek i kierunkowskazów) oraz przyciski do sterowania szybami przy podłokietniku.

Volvo EX30 bardzo dobrze wypada pod kątem funkcjonalności. Główny bagażnik ma 318 litrów pojemności (maksymalnie 904 l), a dodatkowo do dyspozycji jest jeszcze spory schowek pod jego podłogą oraz frunk z przodu pod maską, w którym można przechowywać przewody od ładowania. Ponadto na tunelu środkowym wygospodarowano miejsce na dwa smartfony (jeden z nich może być ładowany indukcyjnie), a między fotelami umieszczono ruchomy podłokietnik, w którym ukryto kolejne skrytki na drobiazgi – zarówno dla jadących z przodu, jak i z tyłu.

Nowe Volvo EX30 – systemy bezpieczeństwa

Jak przystało na Volvo, najnowszy model szwedzkiej marki imponuje wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa, które jest niemal identyczne jak we flagowym EX90 – wyjątek stanowi tutaj brak LiDAR-u. Na pokładzie EX30 znajdziemy w zasadzie wszystkie dostępne obecnie systemy zapobiegające kolizjom, a także system zapobiegający otwarciu drzwi, gdy obok samochodu przejeżdża rower lub inny pojazd. Do tego dochodzą jeszcze m.in. BLIS (układ monitorowania martwego pola ze wspomaganiem kierowania), Intelligent Speed Assist (układ dostosowujący prędkość auta do ograniczeń prędkości) oraz Adaptive Cruise Control (aktywny tempomat).

Volvo EX30 - emblemat
Już nie XC, tylko EX – opisywany model wraz z EX90 należą do nowej gamy w pełni elektrycznych SUV-ów Volvo.

Nowe Volvo EX30 – silniki

Klienci zainteresowani zakupem Volvo EX30 mogą wybierać między trzema wersjami silnikowymi. Już w podstawowym wariancie można liczyć na doskonałe osiągi na poziomie hot hatchy (sprint od 0 do 100 km/h poniżej 6 sekund). Jeśli jednak zależy nam na jak największym zasięgu, to zdecydowanie należy rozważyć dopłatę do środkowej odmiany z większą baterią. Z kolei wersja znajdująca się na szczycie gamy śmiało może stawać w szranki ze sportowymi modelami pokroju Porsche 911, a przy tym wciąż potrafi przejechać spory dystans na jednym ładowaniu.

  • Single Motor (272 KM, 343 Nm) z akumulatorem o pojemności 51 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 16,7 kWh/100 km, zasięg: do 344 km
  • Single Motor Extended Range (272 KM, 343 Nm) z akumulatorem o pojemności 69 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 15,7 kWh/100 km, zasięg: do 480 km
  • Twin Motor Performance (428 KM, 543 Nm) z akumulatorem o pojemności 69 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie energii: 16,3 kWh/100 km, zasięg: do 460 km
Volvo EX30 - tył
Pierwsze egzemplarze Volvo EX30 wjadą do salonów sprzedaży na przełomie grudnia i stycznia.

Nowe Volvo EX30 – cena, wersje

Gama Volvo EX30 obejmuje aktualnie trzy poziomy wyposażenia. Ceny podstawowej wersji Core startują od 169 900 zł, a w standardzie otrzymujemy m.in. 18-calowe felgi ze stopów lekkich, automatyczną klimatyzację, system monitorowania martwego pola, adaptacyjny tempomat i ładowarkę AC 11 kW. Środkowy wariant Plus jest dostępny od 184 900 zł i ma do zaoferowania m.in. klimatyzację dwustrefową, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, dwukolorowe malowanie nadwozia i system audio Harman Kardon. Topowa odmiana Ultra kosztuje od 219 900 zł i dodaje m.in. 19-calowe felgi, system kamer 360 stopni, szklany dach i ładowarkę AC 22 kW.

Sprawdź szczegółowy cennik nowego Volvo EX30:

Volvo EX30 – opis wersji i cennik

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji