To pierwszy taki model w ofercie Volkswagena, który jeszcze nie ma bezpośrednich rywali. Czy warto kupić VW Taigo? Sprawdzamy podczas pierwszej jazdy.
Segment uterenowionych samochodów wciąż rozkwita. Koncerny motoryzacyjne prezentują kolejne crossovery i SUV-y, eksperymentując ze stylistyką nadwozia i rodzajami napędu. Mimo tego na rynku wciąż są ostatnie niezagospodarowane nisze. Jedną z nich były mały SUV coupe. Sama idea pseudoterenówki z łagodnie opadającą linią dachu nie jest nowa – BMW wprowadziło tak stylizowane X6 w 2007 r.
Początkowo bawarskie auto nie miało rywali, ale inne marki stwierdziły, że również chciałyby powalczyć o klienta w tym segmencie. Oferta nie ogranicza się wyłącznie do modeli z półki premium. Renault z powodzeniem zaprezentowało Arkanę, czyli kompaktowego SUV-a popularnej marki. Teraz do gry wkracza Volkswagen Taigo – mały SUV coupe. To pierwszy spalinowy SUV w stylu coupe w europejskiej ofercie VW. Niemal równolegle z nim na naszym rynku pojawił się utrzymany w podobnej konwencji, ale dużo większy i elektryczny model ID.5. Dla pełnego obrazu sytuacji dodajmy, że w 2020 r. w USA wprowadzono do gamy większego od Touarega Atlasa Cross Sport.
![Volkswagen Taigo - tyl Volkswagen Taigo - tyl](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-tyl.jpg)
Pomysł na Taigo zrodził się w… Ameryce Południowej. Tamtejszy lokalny oddział Volkswagena od dekad cieszy się dużą autonomią – może samodzielnie projektować i wdrażać do produkcji potrzebne mu modele. W 2020 r. uruchomił produkcję modelu Nivus. Centrala Volkswagena uznała jednak, że mały SUV w stylu coupe powinien być dostępny także w Europie. Dostosowano więc jego wykończenie, wyposażenie i paletę silników do oczekiwań klientów ze Starego Kontynentu, uruchomiono produkcję w Hiszpanii i właśnie zaczęto dostarczanie samochodu pierwszym klientom.
Taigo bazuje na znanej m.in. z Polo platformie MQB A0. Jej obecność oznacza nie tylko wspólną architekturę podwozia czy zespołów napędowych, ale także wyposażenie z zakresu multimediów czy systemów wsparcia kierowcy, które w niczym nie odbiegają od oferowanych jeszcze kilka lat temu w autach z wyższej półki.
![Volkswagen Taigo - lampy tylne Volkswagen Taigo - lampy tylne](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-lampy-tylne.jpg)
Volkswagen konsekwentnie eliminuje ze swoich samochodów żarówki. W Taigo do wyposażenia seryjnego należą tylne lampy w technologii LED oraz przednie reflektory Eco-LED. Za dopłatą można je zastąpić matrycowymi światłami ID.Light Matrix z ośmioma segmentami na każdy reflektor, które są standardem w wersji Style.
Volkswagen Taigo – multimedia
Standardowe wyposażenie obejmuje system multimedialny z App Connect, który w wersjach wyposażenia Style oraz R-Line zawiera bezprzewodowy CarPlay oraz przewodowy Android Auto. Standardem jest też cyfrowy panel wskaźników. W naszej ocenie w zupełności można pozostać przy podstawowym, 8-calowym wyświetlaczu. Ma on wysoką rozdzielczość i kompozycję zapewniającą dobry wgląd w niezbędne kierowcy informacje. Kto czuje potrzebę, może oczywiście dopłacić za ekran powiększony do 10 cali.
![Volkswagen Taigo - system multimedialny Volkswagen Taigo - system multimedialny](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-system-multimedialny.jpg)
Warto zastanowić się też nad inwestowaniem w topowy system multimedialny z większym ekranem czy nawigacją. Dzięki łączności ze smartfonem z darmowych aplikacji nawigacyjnych możemy korzystać w podstawowym radiu, które ma do tego wygodne pokrętła. Topowa stacja jest w pełni dotykowa, co nie każdemu odpowiada.
Ciekawą pozycją na liście opcji jest nagłośnienie firmy Beats złożone z sześciu głośników o mocy 300 W. Zostało wycenione na 2 840 zł, ale jest połączone w pakiet z… kołem dojazdowym i podnośnikiem.
Volkswagen Taigo – wnętrze i bagażnik
Górna część deski rozdzielczej została wykonana z miękkiego tworzywa. Pozostałe plastiki w kabinie są twarde, co jednak jest zupełnie naturalne w tym segmencie. Jak przystało na Volkswagena, wszystko solidnie spasowano i zmontowano. Kto chciałby przełamać czerń i szarość panującą w kabinie, może zamówić samochód z barwną listwą na desce rozdzielczej. Wyrazisty zielony panel jest oferowany w zestawieniu z zielonym lakierem nadwozia Visual Green.
![Volkswagen Taigo - wnetrze Volkswagen Taigo - wnetrze](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-wnetrze.jpg)
Wnętrze jest przestronne. Za kierowcą o wzroście ok. 1,8 m może zasiąść osoba o podobnej budowie ciała – nie będzie dotykała kolanami oparcia fotela, ani głową podsufitki. Zwiększenie wizualnej atrakcyjności nadwozia nie wpłynęło więc negatywnie na jego funkcjonalność.
Na dnie bagażnika z seryjną podwójną podłogą znalazła się wnęka na koło dojazdowe czy zestaw naprawczy i garść przedmiotów, które chcemy wozić w aucie. W przeciwieństwie do T-Crossa Taigo nie ma przesuwnej kanapy. Nie pozbawiono jej jednak asymetrycznego oparcia, które po złożeniu tworzy niemal płaską powierzchnię z podwójną podłogą w jej górnym położeniu. Różnica w pojemności bagażników modeli T-Cross i Taigo to praktycznie nieodczuwalne podczas codziennego użytkowania niecałe 20 litrów.
![Volkswagen Taigo - bagaznik Volkswagen Taigo - bagaznik](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-bagaznik.jpg)
Volkswagen Taigo – silniki i skrzynie
Podobnie jak w innych mniejszych modelach, także w Taigo Volkswagen zdecydował się na odejście od diesli. Do wyboru są wyłącznie benzynowe silniki – trzycylindrowe 1.0 TSI (95 KM, 175 Nm i 110 KM, 200 Nm) oraz czterocylindrowy 1.5 TSI (150 KM, 250 Nm). Motory będą parowane odpowiednio z 5-biegową ręczną skrzynią, 6-biegową manualną lub 7-biegowym DSG oraz wyłącznie z DSG. Volkswagen spodziewa się, że największym wzięciem w Polsce będzie cieszyła się 110-konna wersja z dwusprzęgłową skrzynią.
![Volkswagen Taigo - silnik 1.5 TSI Volkswagen Taigo - silnik 1.5 TSI](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-silnik-1.5-TSI.jpg)
Udostępniony do jazd testowych egzemplarz Taigo miał pod maską benzynowy silnik 1.5 TSI. Motor rozwijający 150 KM i 250 Nm jest seryjnie łączony z 7-biegową skrzynią DSG. W aucie ważącym 1,3 tony zapewnia świetne osiągi. Zmierzony czas sprintu od 0 do 100 km/h wyniósł 8,2 s, a więc 0,1 s lepiej niż deklaruje producent. Średnie spalanie nie przekroczyło 6,5 l/100 km, co również jest dobrym wynikiem. Warto dodać, że jednym z systemów pracujących na redukcję zużycia paliwa jest ACT, czyli funkcja wygaszania dwóch cylindrów podczas jazdy z niewielkim obciążeniem silnika. Proces przebiega płynnie i bez niepokojących dźwięków czy wibracji.
Wyraźne odgłosy pracy silnika przenikają natomiast przy próbach pełnego wykorzystania osiągów – wyciszenie przy wyższych obrotach mogłoby być lepsze. Nie każdemu będzie odpowiadała także praca skrzyni DSG, której zdarzają się momenty zawahania.
![Volkswagen Taigo - skrzynia DSG Volkswagen Taigo - skrzynia DSG](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-skrzynia-DSG.jpg)
Zawieszenie, jak przystało na Volkswagena, jest sprężyste, dzięki czemu zapewnia przewidywalne i bezpieczne prowadzenie. Po zdjęciu nogi z gazu na dynamiczniej pokonywanym zakręcie Taigo lekko zacieśnia tor jazdy, co zwiększa przyjemność z jazdy. Auto na 17-calowych kołach dość wyraźnie informuje o stanie nawierzchni, ale z drugiej strony cicho i bez nieprzyjemnego dobijania wybiera większe nierówności. Wszystko to dobrze komponuje się z samochodem, który dzięki niewielkiej masie własnej chętnie reaguje na polecenia wydawane kierownicą.
Volkswagen Taigo – ceny i wyposażenie
Volkswagen na pewno nie będzie narzekał na brak zainteresowania modelem Taigo. Wręcz przeciwnie. Jest niemal pewne, że auto przyczyni się do zmierzchu Polo – nieco mniejszego i mniej modnego auta miejskiego, za które trzeba zapłacić przynajmniej 79 790 zł. Ceny Taigo startują z poziomu 89 690 zł za wersję z 95-konnym silnikiem 1.0 TSI.
![Volkswagen Taigo - reflektory Volkswagen Taigo - reflektory](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2022/04/Volkswagen-Taigo-reflektory.jpg)
Wyposażenie wersji Life obejmuje m.in. klimatyzację, reflektory LED Basic, cyfrowy panel wskaźników, system multimedialny Composition, zestaw głośnomówiący Bluetooth, App-Connect, wielofunkcyjną kierownicę, asystenta utrzymania pasa ruchu, podwójną podłogę bagażnika czy 16-calowe alufelgi. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że już w podstawowej wersji Taigo otrzymuje wszystko, co niezbędne. Kto chciałby cieszyć się większą liczbą dodatków, może je skompletować, wybrać pakiety lub dopłacić do lepiej wyposażonych wariantów Style lub R-Line.
Volkswagen Taigo (2022) – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
DANE TECHNICZNE | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Układ cyl./zaw./pojemność | R3/12/999 cm³ | R3/12/999 cm³ | R4/16/1498 cm³ |
Moc maksymalna | 95 KM/5500 | 110 KM/5500 | 150 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 175 Nm/2000-3500 | 200 Nm/2000-3000 | 250 Nm/1500-3500 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa | man./6-biegowa | DSG/7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,27/1,76/1,51 m | 4,27/1,76/1,51 m | 4,27/1,76/1,51 m |
Rozstaw osi | 2,55 m | 2,55 m | 2,55 m |
Średnica zawracania | 10,9 m | 10,9 m | 10,9 m |
Masa własna | 1145 kg | 1167 kg | 1229 kg |
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) | 1680 kg | 1700 kg | 1750 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 438/1222 l | 438/1222 l | 438/1222 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 | 205/60 R16 | 205/55 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 191 km/h | 212 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 10,4 s | 8,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,1 l/100 km |
CENA | |||
Wersja | Life | Life | Style |
Cena (bez wyposażenia dodatkowego) | od 89 690 zł | od 93 290 zł | od 120 390 zł |