UżywaneUżywany Opel Insignia B (2017-2022) - który silnik wybrać?

Używany Opel Insignia B (2017-2022) – który silnik wybrać?

Drugą generację Insignii wyróżniało m.in. rekordowo długie nadwozie. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Opla Insignię B?

Insignia B była ostatnim Oplem opracowanym jeszcze „pod skrzydłami” General Motors. Jak na realia segmentu B, imponowała długością nadwozia wersji kombi, która sięgnęła 5 metrów. W drugiej generacji zrezygnowano z odmiany sedan, ale pozostawiono praktycznego liftbacka mogącego się pochwalić użytecznym bagażnikiem o pojemności 490 l. Do Insignii Sports Tourer, czyli kombi, wejdzie jeszcze więcej, bo aż 560 l (z możliwością powiększenia do 1665 l). Opel nieco przyoszczędził na doborze materiałów wykończeniowych wnętrza Insignii. Wykonał jednak postęp w dziedzinie stosunku masy do wymiarów, bo mimo iż auto sporo urosło względem poprzednika, waży praktycznie tyle samo. Do napędu zastosowano wyłącznie silniki z turbodoładowaniem (nawet podwójnym), stąd wreszcie nieco poprawiły się osiągi tego wielkiego samochodu. Nie pokuszono się jednak o montaż jednostek 6-cylindrowych.

Jaki silnik warto wybrać, rozważając Opla Insignię B z drugiej ręki? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym tego modelu.

Używany Opel Insignia B – silniki benzynowe

  • 1.5 Turbo (140 KM, 165 KM)
  • 1.6 Turbo (200 KM)
  • 2.0 Turbo (170 KM, 200 KM, 230 KM, 260 KM)

Insignię B oferowano łącznie z trzema silnikami benzynowymi, ale nigdy nie sprzedawano wszystkich jednocześnie. W autach sprzed liftingu (lata 2017-2020) montowano jednostki 1.5 Turbo (140/165 KM), 1.6 Turbo (200 KM) i 2.0 Turbo (260 KM). Po modernizacji w ofercie pozostał już tylko wariant 2.0 Turbo, ale w innych wersjach mocy – 170, 200 lub 230 KM. Ma identyczną pojemność jak wcześniejszy, ale różni się kodem fabrycznym (F20SHT; starszy to B20NFT). Wszystkie warianty bez wyjątku mają 4-cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie i układ łańcuchowego rozrządu. Odmiany 1.5 i 1.6 standardowo łączono ze skrzyniami ręcznymi (6-biegów) i opcjonalnie z 6-biegowymi automatami. Insignie 2.0 Turbo zawsze posiadają skrzynie automatyczne – z 8 (260 KM) lub 9 przełożeniami (pozostałe). Dwie najmocniejsze wersje można było zestawić z napędem 4×4. Auta benzynowe przeważnie palą ok. 8-9 l/100 km w cyklu mieszanym (ponad 200-konne mogą przekraczać 10 l/100 km). Silniki zupełnie nieźle wypadają pod kątem niezawodności. Najczęściej zawodzą w nich czujniki, wyświetlając rozmaite błędy, niekiedy nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. W autach z rzadko wymienianym olejem można spodziewać się niedomagań turbosprężarek. Niestety, ustalony przez producenta interwał wymiany to zdecydowanie „za długie” 30 tys. km.

Opel Insignia B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.5 Turbo 1.5 Turbo 1.6 Turbo
Pojemność 1490 cm³ 1490 cm³ 1598 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 140 KM 165 KM 200 KM
Maks. moment 250 Nm 250 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 8,9 s 235 km/h
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 7,7 s
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km
Opel Insignia B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe c.d.)
Silnik 2.0 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo 2.0 Turbo
Pojemność 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³ 1998 cm³
Paliwo PB PB PB PB
Maks. moc 170 KM 200 KM 230 KM 260 KM
Maks. moment 350 Nm 350 Nm 350 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 228 km/h 235 km/h 237 km/h 250 km/h
Prędkość maks. 8,7 s 7,7 s 7,4 s 7,3 s
Śr. zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,4 l/100 km 6,9 l/100 km 8,6 l/100 km
OPEL Insignia II Grand Sport Elite 15T 165KM 6AT WE024SY 11-2018
Już bazowy silnik benzynowy (1.5 Turbo/140 KM) rozpędza Insignię do 100 km/h w niecałe 10 sekund. To przyzwoity wynik.
OPEL Insignia II Grand Sport GSI 20T 260KM 8AT 4x4 WE439SR 06-2018
Topową odmianę 2.0 Turbo o mocy 260 KM oferowano tylko w latach 2017-2018. Późniejsze odmiany 2-litrowe nie były już tak mocne.

Używany Opel Insignia B – silniki Diesla

  • 1.5 Turbo D (122 KM)
  • 1.6 Turbo D (110 KM, 136 KM)
  • 2.0 Turbo D (170 KM, 174 KM, 210 KM)

Lifting modelu przyniósł też sporo zmian w gamie jednostek wysokoprężnych. Do 2020 roku montowano jednostki 1.6 Turbo D (110/136 KM) oraz 2.0 Turbo D o oznaczeniu D20DTH/D20DTR (170 KM lub 210 KM z podwójnym turbodoładowaniem). Mimo identycznej pojemności jak odpowiedniki w poprzedniczce (1956 cm³), jest to konstrukcja Opla, a nie Fiata. W 2020 roku ustąpiły one miejsca kolejnemu nowemu silnikowi 2.0 – tym razem 174-konnemu 2.0 Turbo D o oznaczeniu F20DVH. Jednostki 1.6 Turbo z kolei zastąpił 3-cylindrowy 1.5 Turbo D o mocy 122 KM. Diesle w Insignii B nie mogą się już pochwalić taką niezawodnością jak odmiany benzynowe. Normą są w nich awarie pomp sprzęgła, wysprzęglików i układów AdBlue, a także bardzo częste wymuszanie procedur wypalania DPF. W 1.6 CDTI zdarzają się rozciągnięcia łańcuchów rozrządu, natomiast starszy 2.0 CDTI ma pasek, który trzeba wymieniać maksymalnie co 100 tys. km. W Insigniach z turbodieslami można liczyć na średnie spalanie rzędu 6-7 l/100 km. Więcej zużywa jedynie topowa odmiana 210-konna. Jako jedyna łączyła się ona seryjnie z napędem 4×4 i skrzynią automatyczną (8-biegową). Pozostałe odmiany można było dowolnie konfigurować, wybierając 6-biegową skrzynię ręczną lub 6-/8-biegowy automat lub napęd na wszystkie koła (poza 1.6 Turbo D/110 KM).

Opel Insignia B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.5 Turbo D 1.6 Turbo D 1.6 Turbo D
Pojemność 1496 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 122 KM 110 KM 136 KM
Maks. moment 300 Nm 300 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 11,6 s 10,5 s
Prędkość maks. 205 km/h 201 km/h 211 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,0 l/100 km 4,2 l/100 km 4,8 l/100 km
Opel Insignia B – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 2.0 Turbo D 2.0 Turbo D 2.0 Turbo D
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1956 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 170 KM 174 KM 210 KM
Maks. moment 400 Nm 380 Nm 480 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,0 s 7,9 s
Prędkość maks. 226 km/h 228 km/h 233 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 4,3 l/100 km 7,1 l/100 km
Opel Insignia B 2.0 CDTI
2.0 Turbo D sprzed liftingu ma niezbyt trwały, paskowy rozrząd. W nowszej, 174-konnej odmianie zastosowano już łańcuch.

Używany Opel Insignia B – który silnik wybrać?

Bezpieczniejszym wyborem w Insignii B będą wersje benzynowe, a wybór konkretnej powinien być podyktowany dostępnym budżetem lub preferencjami względem osiągów. Rynek wtórny obfituje jednak w turbodiesle, czemu nie można się dziwić – Insignia to auto stworzone do pokonywania długich tras. Przed zakupem diesla upewnijmy się, że miał regularnie wymieniany olej lub posiada udokumentowaną wymianę rozrządu (2.0 Turbo D sprzed liftu lub 1.6 Turbo D).

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Insignii B:

Używany Opel Insignia B (2017-2022) – opinie użytkowników

Opel Insignia B

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji