UżywaneOpinieUżywany Ford Transit Custom (od 2012 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Ford Transit Custom (od 2012 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeśli ktoś ma naprawdę dużą rodzinę, prowadzi firmę i musi zapewnić transport pracownikom, funkcjonalność, przestrzeń i walory praktyczne to priorytety, którymi się kieruje. Jakie opinie zbiera Ford Transit Custom i czy warto go kupić?

Ford Transit Custom, wraz z Fordem Tourneo Customem (który jest stricte osobową wersją) to obecnie jedne z najciekawszych średniej wielkości vanów na rynku. Pierwsza wersja tego auta pojawiła się w 2012 roku, ale w 2017 roku została wyraźnie unowocześniona i zyskała nowy wygląd, a kolejne wprowadzone zmiany sprawiły, że jest konkurencyjny aż do dnia dzisiejszego. Nic dziwnego – wciąż cieszy się ogromną popularnością i prawdę mówiąc trudno o pełnoprawnego konkurenta, który zachował swój charakter, ofertę silnikową i tak imponującą funkcjonalność. Przez wiele lat był to najlepiej sprzedający się pojazd w wielu krajach, a niektórzy producenci samochodów sprzedają mniej modeli z całej gamy w ciągu całego roku, niż Ford sprzedaje tylko Transita Customa. Jest to średniej wielkości model z gamy Transit, znajdujący się powyżej Transita Connect, ale poniżej konwencjonalnego Transita. Oprócz tego w obrębie modelu jest wiele wersji, kombinacji, wariantów itp. Jest w czym wybierać!

Ford Transit Custom - tył
Sylwetka auta dostawczego, ale funkcjonalność i wygoda jak w dużym aucie rodzinnym.

Używany Ford Transit Custom – wymiary, nadwozie

Do wyboru jest wiele wersji nadwozia, w tym rozstawy osi L1 i L2, ponadto obie długości oferowane są z dachem o wysokości H1 i H2 (dla wersji dostawczej). W przeciwieństwie do niektórych modeli z wysokim dachem, H2 nie oferuje dodatkowych schowków nad głową kierowcy w kabinie – zamiast tego przestrzeń ładunkowa sięga do przodu nad kabiną. Wszystkie samochody dostawcze mają podwójne przesuwne drzwi boczne i tylne drzwi dzielone w stosunku 50:50. Zamiast podwójnych drzwi tylnych oferowana jest także tylna klapa, jak również drzwi z oknami itp. Jak wspomniałem – możliwości jest mnóstwo. Jeśli chodzi o stylistykę, linia nadwozia jest tradycyjna dla tego typu aut – niemal prostokątne nadwozie w różnych wariantach tj. z oknami i bez, z dodatkami stylistycznymi i w skromnym wydaniu pracowniczym etc. Warto pamiętać, że Transit Custom został znacznie modyfikowany w połowie cyklu życia modelu, z całkowitym przeprojektowaniem nadwozia i wnętrza. Nowy projekt przodu obejmował wysoko zamontowaną osłonę chłodnicy z trzema belkami i smukłe reflektory z charakterystycznymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej. Zwiększono również pojemność schowków w kabinie i zaktualizowano system informacyjno-rozrywkowy. Jeśli chodzi o wymiary, Transit Custom ma od 4970 do 5344 mm długości, 1970 mm wysokości (w wersji osobowej) oraz 1986 mm szerokości. Rozstaw osi to od 2933 do 3300 mm.

FORD Tourneo Custom I Sport 20TDCi EcoBlue 170KM 6MT 8-os WE185PJ 06-2017
W wersji przed liftingiem pas przedni przypomina inne modele marki m.in. zdecydowanie mniejszą Fiestę.

Używany Ford Transit Custom – wnętrze, bagażnik

Ford Transit Custom nie jest autem, które ma imponować stylistyką wnętrza, wysublimowanymi rozwiązaniami czy luksusowymi materiałami. Co prawda można poczuć charakter typowego auta dostawczego, ale w tym przypadku jest zdecydowanie bardziej cywilizowany klimat. Priorytetem jest przestrzeń i oczywiście w tym aucie jej nie brakuje. W środku może wygodnie podróżować nawet dziewięć osób – po trzy w każdym rzędzie (opcjonalnie pierwszy rząd z trzema miejscami). O ile przestrzeni na szerokość może czasami brakować, tak nad głową i na nogi jest jej mnóstwo i nawet koszykarze nie będą narzekać. Są również uchwyty IsoFix, choć w zależności od wersji, mogą mieć różną konfigurację np. uchwyt w trzecim rzędzie tylko na środkowym miejscu. W wersji z dłuższym nadwoziem w bagażniku zmieścimy jeszcze mnóstwo bagażu nawet z kompletem pasażerów na pokładzie.

Wersje przed i po liftingu różnią się zdecydowanie i jeśli ktoś szuka nowszej wersji, może liczyć między innymi na znacznie ładniejsze wykończenie, sporo praktycznych dodatków, ale i nowocześniejsze dodatki z dużym ekranem dotykowym i systemem Ford SYNC 3 włącznie. Znajdziemy w nim łączność ze smartfonem (Android Auto i Apple CarPlay), nawigację i kilka przydatnych opcji. Są również liczne schowki, półki, przegrody i uchwyty, jak przystało na praktyczne auto o dostawczym rodowodzie. Ponadto po liftingu pojawiło się kilka ciekawych wersji specjalnych, tj. Sport, Active czy Trail, które wyróżniają się np. dedykowaną tapicerką i akcentami. Ford Transit Custom jest w stanie zabrać na pokład ładunek o maksymalnej długości 2554 mm dla wersji z krótkim rozstawem osi i 2921 mm dla wersji z długim rozstawem osi. Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej od 2,6 tony do 3,4 tony, jego ładowność należy do najlepszych w swojej klasie. Maksymalna ładowność, w zależności od długości i wysokości nadwozia, wynosi do 1459 kg.

Używany Ford Transit Custom – silniki

Do 2016 roku pod maską Transita Custom pracowały silniki 2.2 Duratorq TDCi o mocy od 100 do 155 KM. Ten najmocniejszy legitymował się momentem obrotowym na poziomie 360 Nm, co przekładało się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 14 sekund i prędkość maksymalną 172 km/h. Jak na tak duże i ciężkie auto – całkiem nieźle. Również spalanie nie jest złe, bowiem średnio wystarczy około 6,5 l/100 km.

Ford Transit Custom - silnik
Jednostka wysokoprężna 2.2 TDCi była montowana przed liftingiem i oferowała maksymalnie 155 KM.

Po liftingu pod maskę trafił silnik 2.0 TDCi (lub EcoBlue) o mocy 105, 130 oraz 170 KM. Dwie mocniejsze odmiany mogły być również parowane z automatycznymi skrzyniami, co zdecydowanie poprawia komfort podróży. Najmocniejsza wersja z automatem o mocy 170 KM i momencie obrotowym 405 Nm spala nieco więcej – ok. 7,5 l/100 km – ale zapewnia wyraźnie lepsze osiągi, bowiem sprint do setki zajmuje około 13 sekund. Warto również wspomnieć o wersji hybrydowej o mocy 130 KM, w której zastosowano instalację mHEV wspomagającą pracę systemy Start/Stop, płynniejsze ruszanie itp.

Ford Transit Custom - silnik
Po liftingu pod maskę trafił silnik 2.0 TDCi o mocy nawet 170 KM, który oferował całkiem niezłą dynamikę, jak na tak duże auto.

Używany Ford Transit Custom – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wysoka funkcjonalność i walor praktyczny wnętrza”.

„Ogromna ilość przestrzeni i duży bagażnik nawet w krótkiej wersji”.

„Po liftingu bardzo estetyczne, praktyczne wnętrze oraz ładna stylistyka”.

„Spory wybór wersji, konfiguracji, wariantów etc.”.

 Wady 

„Nie jest to auto dla szukających ciekawej stylistyki”.

„Bazowe, najsłabsze silniki nie oferują wystarczającej elastyczności pod obciążeniem”.

„Jakość materiałów we wnętrzu pozostawia wiele do życzenia”.

„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz”.

Używany Ford Transit Custom – awaryjność, typowe usterki

Ten przestronny i funkcjonalny samochód mógł być w większości przypadków używany w mieście, tj. na ciasnych parkingach, osiedlowych uliczkach itp., więc warto dokładnie sprawdzić karoserię oraz felgi pod kątem uszkodzeń. Należy również przyjrzeć się wnętrzu i poszukać nadmiernych oznak zużycia i upewnić się, że wszystkie elementy są sprawne i poprawnie działają. Wszelkie zadrapania, pęknięcia, uszkodzenia mogą być argumentem do negocjacji ceny, o ile nie są bardzo znaczące. Trzeba także sprawdzić, czy fotele się przesuwają i składają. Jeśli chodzi o znane problemy i usterki, dość często wariuje elektronika i zawiesza się system info-rozrywki. Silniki są trwałe, ale jeśli auto było w większości przypadków wykorzystywane w mieście, warto sprawdzić stan filtra DPF i koła dwumasowego, najlepiej w autoryzowanym warsztacie.

Ford Transit Custom - skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów poprawia komfort, ale warto sprawdzić jej działanie.

Używany Ford Transit Custom – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fordzie Transit Custom znajduje się na naklejce umieszczonej na słupku B pod lewymi drzwiami, jak również na elemencie stałym, na wewnętrznej części korpusu podwozia, w okolicach zawieszenia po prawej stronie. Oprócz tego numeru VIN możemy szukać na podłodze po prawej stronie, obok siedzenia pasażera oraz po lewej stronie podszybia – widoczny przez szybę z zewnątrz.

Ford Transit Custom - VIN

Używany Ford Transit Custom – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących używanego Forda Transita Custom. Przykładowo egzemplarz z 2015 roku z przebiegiem 370 000 kilometrów to koszt około 40 000 złotych. Za około 130 000 złotych znajdziemy model z 2020 roku z przebiegiem około 75 000 kilometrów w wersji 9-osobowej.

Używany Ford Transit Custom – podsumowanie

Imponująco przestronny, praktyczny i wygodny, choć w dość surowym i spartańskim stylu, szczególnie przed liftingiem. Po liftingu auto stało się zdecydowanie bardziej ucywilizowane, ale znalezienie zadbanego egzemplarza z rozsądnym przebiegiem i w niewygórowanej cenie graniczy z cudem. Warto jednak szukać, bowiem Ford Transit Custom to bardzo ciekawa propozycja dla wymagających.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych samochodach dostawczych:

Używane Renault Trafic II (2001-2014) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-2015) – opinie użytkowników

Ford Transit Custom - bok

Ford Transit Custom – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 497-534/197/198 cm
Rozstaw osi 293-330 cm
Pojemność bagażnika L1 1200-2100 l, L2 1900-2800 l
Ford Transit Custom – dane techniczne, osiągi (silniki Diesla)
Silnik 2.2 TDCi 2.2 TDCi 2.2 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność 2198 cm³ 2198 cm³ 2198 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 125 KM 155 KM 105 KM 130 KM 170 KM
Maks. moment 310 Nm 350 Nm 385 Nm 360 Nm 385 Nm 405 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,3 s 13,2 s 12,6 s 13,9 s 12,5 s 11.2 s
Prędkość maks. 147 km/h 157 km/h 159 km/h 150 km/h 160 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km

Używany Ford Transit Custom – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji