Fiat Linea to kompaktowy sedan należący do segmentu C, produkowany w latach 2007-2015. Był następcą Fiata Marea i do dziś prezentuje typowo włoski styl projektowania aut. Jakie są opinie o tym modelu?
Fiat Linea był flagowym modelem firmy i dość długo utrzymał się na tym niezwykle konkurencyjnym rynku, pomimo przestarzałego wówczas, choć bardzo przyjemnego dla oka designu. Z drugiej strony, klasyczny włoski styl dziś prezentuje się ciekawie i nadal przyciąga wzrok, o ile konkretny egzemplarz jest zadbany i nie straszy licznymi szkodami parkingowymi. Modele z początków produkcji zazwyczaj noszą spore ślady intensywnej i niezbyt ostrożnej eksploatacji, a klasa auta oraz jego cena nie każdego motywowały do regularnych przeglądów i poprawek lakierniczych. Na szczęście wciąż można znaleźć zadbane sztuki w rozsądnych cenach i z bogatym wyposażeniem. Poznajmy to ciekawe auto nieco bliżej.
Używany Fiat Linea – wymiary, nadwozie
W typowo włoskim projekcie Fiata Linea nie ma praktycznie żadnego ostrego elementu, a okrągłe kontury i liczne obłości dobrze ukrywają jego wiek. Podwójne reflektory dobrze oświetlają drogę w nocy, a duże klosze lamp o łagodnym kształcie oczywiście przywodzą na myśl inne modele Fiata z tamtych lat. Muskularne nadkola i wieloramienne felgi aluminiowe nadają samochodowi eleganckiego charakteru. Stylistyka tylnych lamp również wygląda ładnie, szczegółowo i ze smakiem. Trzeba przyznać, że złoty kolor prezentuje się wyjątkowo dobrze na tym samochodzie. Drzwi są ciężkie i zamykają się z głośnym łoskotem, aby pokazać imponującą jakość wykonania. Fakt, niewiele tu finezji, jeśli chodzi o materiały i na próżno szukać elementów premium, ale jak na tą markę oraz pomysł, aby mimo wszystko było to auto przystępne cenowo, trudno się przyczepić do tych oszczędności. Fiat Linea to dość duży samochód jak na swój segment. Mierzy 4560 mm długości, 1730 mm szerokości oraz 1494 mm wysokości. Rozstaw osi to 2603 mm.
Używany Fiat Linea – wnętrze, bagażnik
Fiat poprawił jakość wnętrza w wówczas oferowanych modelach, a Linea nie tylko otrzymała lepsze tworzywa sztuczne, ale także lepsze dopasowanie i wykończenie. Nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, we wnętrzu zazwyczaj jest wciąż cicho i bez zbędnych dźwięków. Projekt deski rozdzielczej jest dość banalny i mało finezyjny, elementy sterujące wyglądają, jakby się zatrzymały w czasie kilkadziesiąt lat temu, ale działają całkiem nieźle i bezproblemowo. Fotele są wygodne podczas długich podróży, a z przodu i z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca. Wysocy pasażerowie przekonają się, że brakuje podparcia pod udami, zwłaszcza z tyłu. Jednak podparcie pleców jest naprawdę dobre i nawet po długich jazdach trudno narzekać na brak komfortu. Bagażnik posiada siłowniki, które ułatwiają otwieranie pokrywy bagażnika. To dobry dodatek, ponieważ sama pokrywa bagażnika jest dość ciężka.
System audio umożliwia podłączenie CD/radia i USB. Wejście USB znajduje się w schowku i jest dość trudno dostępne z fotela kierowcy. Jakość dźwięku jest przeciętna, a elementy sterujące audio zamontowane na kierownicy zwiększają wygodę. Fiat był jedną z pierwszych firm, które zaoferowały łączność Bluetooth w tym segmencie. Opracowany przez Microsoft Blue & Me (łączność telefoniczna) działa dobrze po sparowaniu telefonu, ale podłączenie telefonu jest trochę zagmatwane i wymaga kilku prób, zanim wszystko uda się opanować. Poza tym łączność z najnowszymi smartfonami może być problematyczna. Z drugiej strony nie ma przesyłania strumieniowego i nie ma możliwości strumieniowego przesyłania muzyki z urządzenia. Cóż, w aucie z tego rocznika nie zdarza się to zbyt często. Fiat Linea to kompaktowy sedan, więc trudno oczekiwać ponadprzeciętnej funkcjonalności bagażnika. Otwór załadunkowy jest dość wąski, sam bagażnik ma nieregularne kształty i pozbawiony jest praktycznych rozwiązań. Jego pojemność to od 500 do 870 litrów (VDA) w zależności od konfiguracji oparcia kanapy.
Używany Fiat Linea – silniki
Pod maską pracuje jeden z czterech silników – dwa benzynowe i dwa wysokoprężne. Warto zaznaczyć, że w nowszych egzemplarzach (głównie po liftingu) ostał się tylko silnik wysokoprężny 1.3 Multijet o mocy 90 (lub 95 KM) i momencie obrotowym ponad 200 Nm. To przyzwoity, oszczędny i w zasadzie bezproblemowy motor, który nie zapewnia imponujących osiągów (w niespełna 14 sekund do setki), ale pozwala na spokojną i wystarczająco dynamiczną jazdę w każdych warunkach. Alternatywą jest silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM i momencie obrotowym 290 Nm, ale był on dostępny dość krótko. Średnie spalanie to 5 l/100 km.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, można wybrać słabszy 1.4 8V o mocy 77 KM i momencie obrotowym 115 Nm, który jest prosty i niezawodny, ale nie cechuje się zbyt dużą elastycznością i dynamiką (14,6 s do setki), lub wersję 1.4 T-Jet 16V o mocy 120 KM i momencie obrotowym 206 Nm. Dynamika tego modelu kładzie na łopatki całą resztę oferty, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Średnie spalanie to około 6,7 l/100 km.
Używany Fiat Linea – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo ładna, dynamiczna i wciąż miła dla oka stylistyka”.
„Zadowalający wybór oszczędnych jednostek napędowych”.
„Zaskakująco przestronne wnętrze, choć bagażnik nie zachwyca”.
„Całkiem nieźle wyposażone i przyzwoicie wykonane wnętrze”.
Wady
„Stylistyka wnętrza przed liftingiem nie zachwyca”.
„Bazowe jednostki napędowe nie grzeszą dynamiką i elastycznością”.
„Bagażnik ma sporą pojemność, ale jest niepraktyczny”.
„Na rynku wtórnym można trafić na sporo zaniedbanych egzemplarzy”.
Używany Fiat Linea – awaryjność, typowe usterki
Linea jest bardziej niezawodna i wytrzymała, niż sugeruje jej reputacja. Zaletą jest przede wszystkim prostota konstrukcji oraz dobry dostęp do niedrogich części zamiennych. Tak czy inaczej, większość użytkowników auta wie, że układ wspomagania kierownicy dość często zawodzi, a sprzęgło może wykazywać oznaki zużycia już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, zwłaszcza jeśli samochód spędził większość swojego życia jeździe po mieście. Również zawieszenie jest obszarem największej troski, a tuż za nim plasuje się elektryka i układ chłodzenia/ogrzewania. Co prawda to już dość leciwe auto i trudno wyszukać idealny egzemplarz, ale lepiej unikać sztuk, które są mocno zmęczone i od razu wyglądają na zaniedbane (lub nieumiejętnie „wyszykowane”).
Używany Fiat Linea – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Fiacie Linea znajduje się w bagażniku pod podłogą w okolicy koła zapasowego, umieszczony na tabliczce znamionowej, jak również pod plastikową osłoną na podłodze pod fotelem pasażera.
Używany Fiat Linea – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 20 ogłoszeń dotyczących używanego Fiata Linea. Przykładowo egzemplarz z 2007 roku z silnikiem 1.3 Multijet i przebiegiem 90 000 kilometrów to koszt około 9000 złotych. Za odmianę Dynamic z 2012 roku z silnikiem 1.4 i z przebiegiem 80 000 kilometrów trzeba zapłacić około 18 000 złotych.
Używany Fiat Linea – podsumowanie
Fiat Linea to bardzo niedroga, prosta i ekonomiczna propozycja dla osób, którym nie przeszkadza brak nowoczesnych rozwiązań czy prestiżowego pochodzenia. Jeśli priorytetem jest sporo przestrzeni, oszczędne silniki i bezproblemowa eksploatacja, ten włoski kompaktowy sedan sprawdzi się idealnie.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fiatach:
Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Używany Fiat Panda II (2003-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 456/173/149 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Pojemność bagażnika | 500-870 l (VDA) |
Silnik | 1.4 8V | 1.4 T-Jet | 1.3 Multijet | 1.6 Multijet |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | PB | PB | ON | ON |
Maks. moc | 77 KM | 120 KM | 90 KM | 105 KM |
Maks. moment | 115 Nm | 206 Nm | 200 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,6 s | 9,2 s | 13,8 s | 11 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 195 km/h | 170 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,3 l/100 km | 6,7 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km |