UżywaneOpinieUżywany Citroen C6 (2005-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C6 (2005-2012) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Citroen C6 jest jednym z tych samochodów, o których można z pełnym przekonaniem napisać, że dziś już takich nie robią. Mimo upływu lat francuska limuzyna nadal urzeka komfortem, ale jej eksploatacja może okazać się kosztowna. Sprawdź co warto wiedzieć o używanym Citroenie C6.

Citroen C6 został wprowadzony na rynek w 2005 roku jako następca dla nieprodukowanego już wówczas od 5 lat modelu XM. Co ciekawe, prototyp o nazwie C6 Lignage, zapowiadający wygląd produkcyjnej wersji auta, przedstawiono jeszcze w poprzednim stuleciu – na targach w Genewie w 1999 roku. Pomimo eleganckiej, stylowej sylwetki i bezkonkurencyjnego poziomu komfortu za sprawą hydropneumatycznego zawieszenia, opisywany model przegrał w starciu z niemieckimi rywalami i do 2012 roku z fabryki w Rennes wyjechały tylko 23 384 egzemplarze. Te wszystkie cechy sprawiają, że obecnie Citroen C6 stanowi interesującą propozycję dla osób szukających nietuzinkowego samochodu z zadatkami na youngtimera. Dowiedzmy się czegoś więcej o tym aucie i poznajmy opinie użytkowników na jego temat.

Citroen C6 - tył

Używany Citroen C6 – wymiary, nadwozie

Citroen C6 mierzy 490,8 cm długości, 186,0 cm szerokości (208,5 cm z lusterkami) i 146,4 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 290,0 cm. Awangardowy projekt nadwozia dobrze zniósł próbę czasu. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że dzisiaj C6 robi prawie takie samo wrażenie, jak w momencie, gdy było nowe. Warto zwrócić też uwagę na szyby – w drzwiach są bezramkowe (niczym w sportowych coupe albo… starszych modelach Subaru), natomiast tylna jest wklęsła (to nawiązanie do Citroena CX).

Citroen C6 - bok

Używany Citroen C6 – wnętrze, bagażnik

Przestronna kabina C6 oferuje warunki podróży godne prezydenta. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą liczyć na obszerne i bardzo wygodne fotele z szerokim zakresem ustawień. Z tyłu miejsca jest mnóstwo, a opcjonalna, elektrycznie regulowana kanapa (element pakietu Lounge) pozwala poczuć się jak VIP. Na tym tle bagażnik nieco rozczarowuje, oferując skromne jak na ten segment 421 litrów pojemności. Funkcjonalności nie poprawia też dość niewielki otwór załadunkowy. Warto jednak podkreślić, że nawet z pełnym kufrem wysokość zawieszenia pozostaje na niezmienionym poziomie – to jedna z zalet zawieszenia hydropneumatycznego.

Deska rozdzielcza, podobnie jak nadwozie, ma swój własny, oryginalny styl, ale dużo gorzej zniosła upływ czasu. Choć jakość materiałów wykończeniowych nadal imponuje, to razi zastosowanie elementów obsługi z tańszych modeli (np. dźwigienki przy kierownicy), a w używanych autach dochodzą do tego oznaki zużycia – wytarte przyciski, przetarcia na kierownicy i fotelach. Krótko mówiąc, wnętrze C6 nie imponuje trwałością, dlatego warto rozejrzeć się za egzemplarzem, którego właściciel pamiętał o konserwacji tapicerki. Ergonomia wymaga przyzwyczajenia, podobnie jak niedzisiejszy wygląd cyfrowych zegarów i środkowego ekranu.

Używany Citroen C6 – silniki

Trzon gamy silnikowej Citroena C6 stanowiły jednostki wysokoprężne, wszystkie wspomagane przez dwie turbosprężarki. Podstawowy turbodiesel 2,2 l o mocy 170 KM i momencie obrotowym 370 Nm jako jedyny z całej oferty ma 4 cylindry. Ponadto tylko w przypadku tego silnika klienci mogli wybierać między manualną a automatyczną skrzynią biegów (pozostałe jednostki występują wyłącznie z automatem). Wyżej w hierarchii znajdują się dwie wysokoprężne V6 – 2,7 l oraz 3,0 l. Ta pierwsza rozwija 204 KM i 440 Nm. Była dostępna od samego początku produkcji i jest najpopularniejsza na rynku wtórnym, ale uchodzi za najbardziej awaryjną. Ten drugi silnik dostarcza 241 KM i 450 Nm. Cieszy się dużo lepszą opinią, ale został wprowadzony dopiero w 2009 roku, przez co auta z tym motorem są wyraźnie droższe. Prawdziwym białym krukiem jest benzynowe C6 z wolnossącym motorem 3.0 V6, który produkuje 211 KM i 290 Nm. To właśnie ta odmiana ma największy potencjał kolekcjonerski.

Używany Citroen C6 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Fenomenalny komfort jazdy, nawet po długiej podróży wysiada się z auta niezbyt zmęczonym”

„Świetne wyciszenie kabiny, nawet przy prędkościach autostradowych można swobodnie rozmawiać”

„Tak wydajnej klimatyzacji i porządnego ogrzewania nie spotkałem w żadnym innym aucie”

„Dużo miejsca we wnętrzu, zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie trudno narzekać na brak przestrzeni”

 Wady 

„Pokładowa elektronika bywa kapryśna, zwykle wystarczy ponownie uruchomić auto i problem sam znika”

„Poziom ergonomii odbiega od aut niemieckich, rozmieszczenie przycisków wymaga przyzwyczajenia”

„Problem z częściami typowymi tylko dla tego modelu, które są drogie i trudno dostępne”

„C6 słabo sprawdza się w mieście, jest trochę za duże, a widoczność z miejsca kierowcy jest przeciętna”

Citroen C6 - schowek
Jednym z ciekawszych rozwiązań we wnętrzu Citroena C6 są zamykane schowki w drzwiach z półokrągłymi, drewnianymi pokrywami.

Używany Citroen C6 – awaryjność, typowe usterki

Wbrew pozorom opisywane auto nie należy do przesadnie awaryjnych i drogich w naprawach, choć wiele zależy od wybranej wersji silnikowej oraz historii serwisowej konkretnego egzemplarza. Najpopularniejsza jednostka 2.7 V6 HDi wypada najsłabiej pod względem niezawodności. Do typowych usterek aut z tym silnikiem należą wycieki płynu chłodniczego, przedwczesne zużycie pompy oleju, zapchany smok olejowy i awarie zaworu EGR. Do tego po latach mogą dojść problemy ze zużyciem układu wtryskowego i turbosprężarek. Nowszy motor 3.0 V6 HDi jest znacznie bardziej dopracowany i pozbawiony większości wad poprzednika. Podstawowy turbodiesel 2.2 HDi pod względem awaryjności plasuje się gdzieś pomiędzy wysokoprężnymi V6 (większość usterek wynika głównie z wyeksploatowania). Najmniej problematyczna jest benzynowa jednostka 3.0 V6, ale zużywa spore ilości paliwa i praktycznie nie występuje na rynku wtórnym. Mieszane opinie zbierają automatyczne skrzynie biegów, którym zdarzają się awarie sterowników i elektrozaworów. Aby wydłużyć jej żywotność należy pamiętać o regularnych wymianach oleju.

Hydropneumatycznego zawieszenia nie należy się obawiać, ponieważ układ jest trwały. Z czasem może pojawić się tylko konieczność wymiany przewodów hydraulicznych albo regeneracji sfer zawieszenia, na szczęście ceny części nie porażają. Najdroższym podzespołem są siłowniki zawieszenia (od ok. 1800 zł za sztukę), ale wymagają wymiany dopiero przy wysokich przebiegach. Sporo elementów układu jezdnego jest tożsama z Citroenem C5 i Peugeotem 407, co pozwala obniżyć koszty napraw. Pisząc o francuskim samochodzie, nie da się też uniknąć tematu drobnych awarii elektroniki, które przytrafiają się dość losowo i zwykle znikają równie szybko, jak się pojawiają.

Używany Citroen C6 – gdzie jest nr VIN?

Numer nadwozia znajdziemy na fabrycznej naklejce na słupku środkowym lewych drzwi oraz na plakietce umieszczonej na desce rozdzielczej, która jest widoczna w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Numer VIN został również wybity pod maską (na prawym kielichu zawieszenia) oraz w bagażniku (z prawej strony, obok uszczelki).

Citroen C6 - numer VIN

Używany Citroen C6 – sytuacja rynkowa, ceny

W momencie publikacji tego artykułu w serwisie OtoMoto można było znaleźć zaledwie 16 ogłoszeń, a ceny wystawionych na sprzedaż samochodów wahały się od 9900 zł do 56 000 zł. Najtańsze egzemplarze na rynku, wyceniane poniżej 20 000 zł, mają silnik 2.2 HDi lub 2.7 V6 HDi i zapewne będą wymagały nakładów finansowych po zakupie. W przedziale od 25 000 do 30 000 zł oferowane są zadbane 2.7 V6 HDi, a na zakup późnego Citroena C6 z 3.0 V6 HDi pod maską trzeba przygotować co najmniej 45 000 zł. Benzynowe auta aktualnie nie występują na rynku.

Używany Citroen C6 – podsumowanie

Citroen C6 nie jest samochodem dla każdego i wymaga świadomego nabywcy, który doceni ponadczasową elegancję i bardzo komfortowe zawieszenie, a przymknie oko na drobne niedoskonałości. Na najtańsze auta szkoda tracić czasu, warto poszukać C6 z 3-litrowym silnikiem – wysokoprężnym lub benzynowym. Zwłaszcza ten ostatni wariant jest świetnym materiałem na przyszłego klasyka.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych limuzynach:

Używany Peugeot 607 (2000-2010) – opinie, typowe usterki

Używany Chrysler 300C (2004-2011) – opinie, typowe usterki

Używany Jaguar XF (2008-2015) – opinie, typowe usterki

Citroen C6 - przód

Citroen C6 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 491/186/146 cm
Rozstaw osi 290 cm
Pojemność bagażnika 421 l
Citroen C6 – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik 3.0 V6 Aut. 2.2 HDi 2.2 HDi Aut. 2.7 V6 HDi Aut. 3.0 V6 HDi Aut.
Pojemność 2946 cm³ 2179 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2992 cm³
Paliwo PB ON ON ON ON
Maks. moc 211 KM 170 KM 170 KM 204 KM 241 KM
Maks. moment 290 Nm 370 Nm 370 Nm 440 Nm 450 Nm
0-100 km/h 10,0 s 10,3 s 11,2 s 9,3 s 8,5 s
Prędkość maks. 230 km/h 217 km/h 210 km/h 230 km/h 235 km/h
Śr. spalanie 11,2 l/100 km 6,6 l/100 km 7,6 l/100 km 8,7 l/100 km 7,3 l/100 km

Używany Citroen C6 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji