Ostatni, jak na razie, luksusowy Peugeot stopniowo odchodzi na emeryturę. Czy warto go kupić w 2021 roku? Poznajmy opinie właścicieli używanych Peugeotów 607.
Peugeotowi od lat wiedzie się w segmencie samochodów klasy średniej, ale nigdy nie zdołał przebić się przez konkurentów pozycjonowanych w klasie wyższej. Model 607 zadebiutował w zgodzie z przysłowiem „do trzech razy sztuka” – miał bardziej przyciągnąć klientów od swoich poprzedników, czyli Peugeotów 604 i 605. W tym celu zaprojektowano elegancką limuzynę (nie oferowano innych wersji nadwozia) o długości niemal 5 metrów, imponującą wprowadzonymi wówczas nowinkami technicznymi, np. nowoczesną magistralą CAN oraz filtrami cząstek stałych w turbodieslach. Peugeot 607 nie odstawał od rywali poziomem wyposażenia, jakością wykonania wnętrza czy odizolowaniem karoserii od zewnętrznych hałasów. Z dzisiejszej perspektywy być może zabrakło mocniejszych silników (te maksymalnie rozwijają 200-210 KM) i odrobiny „drapieżności” z niemieckich rywali premium: 607, jak przystało na francuski samochód, dostrojono ze wskazaniem na komfort jazdy, a nie precyzyjność prowadzenia w zakrętach. Niestety, potwierdziły się też obawy o żywotność rozbudowanej elektroniki tego auta, gdyż plaga następujących po sobie usterek potrafiła unieruchomić Peugeota. W rezultacie produkcję 607 ciągnięto aż do 2010 roku, kończąc ją bez wprowadzenia następcy. Jedyny lifting przeprowadzono 6 lat wcześniej.
Znalezienie dobrze rokującego Peugeota 607 w gąszczu „zajeżdżonych” egzemplarzy stanowi nie lada wyzwanie. Czy warto się go podjąć, by cieszyć się luksusem „za grosze”? Zobaczmy, czego mogą się spodziewać chętni na ten samochód i zweryfikujmy opinie osób aktualnie go użytkujących.
Używany Peugeot 607 – wnętrze
Deska rozdzielcza Peugeota 607 jest na swój sposób elegancka: próbuje naśladować styl znany m.in. z Mercedesów. Efekt wizualny pozostawiamy indywidualnym kwestiom, ale trzeba przyznać, że w beżowej kolorystyce z drewnopodobnymi wykończeniami prezentuje się całkiem nieźle. Po liftingu dodano więcej ciekawszych stylistycznie elementów przypominających o pozycjonowaniu 607 w gronie aut klasy wyższej. Do ciekawostek w wyposażeniu należy zaliczyć automatyczną dwustrefową klimatyzację, podgrzewane fotele z elektryczną regulacją, nawigację i zmieniarkę CD z systemem grającym firmy JBL. Jakość zastosowanych do wykończenia elementów i ich montażu można uznać za wysoką, ale nie znakomitą – niektóre plastiki przywodzą na myśl wziętych z tańszych Peugeotów. Po latach eksploatacji z przycisków schodzi farba i przeciera się skóra na fotelach. Z niektórych partii kokpitu czasami słychać mniej lub bardziej dokuczliwe skrzypienie.
Pod względem przestronności przedziału pasażerskiego Peugeot 607 zbiera doskonałe recenzje. W większości wyposażono go w obszerne, komfortowe fotele z elektryczną regulacją i niekiedy systemem podgrzewania. Wygody podróżowania dopełnia wydatny podłokietnik. Wyprofilowanie kanapy nieśmiało sugeruje, żeby przewozić na niej maksymalnie dwóch pasażerów, a pośrodku rozłożyć podpórkę z uchwytami na napoje. Jest tu dużo miejsca na szerokość i w okolicach nóg. Jedyne możliwe zażalenia najprawdopodobniej będą tyczyć się przestrzeni na głowy osób słusznego wzrostu. Do bagażnika wejdzie 509 l. Prowadzi do niego spory, jak na sedana, otwór załadunkowy, ale przestrzeń bagażowa nie jest zbyt ustawna z uwagi na wnikające do środka osłony zawiasów klapy. Plus za przyjemne wykończenie miękkimi materiałami.
Używany Peugeot 607 – silniki
Benzynowe jednostki opierają się głównie na 4-cylindrowych 2.2 (158/163 KM) i 3.0 V6 (207/211 KM). Bazowego, 138-konnego 2.0 ciężko znaleźć na rynku wtórnym, ale nie ma tego złego – 2.2 to absolutne minimum do ważącej 1,6-1,8 tony limuzyny. Silniki nie posiadają turbodoładowania, układ zasilania oparto na wtrysku wielopunktowym, zaś rozrząd otrzymał napęd za pomocą paska, którego należy wymieniać co 120 tys. km. Żaden nie zapewnia imponujących osiągów, ale przynajmniej wszystkie dobrze tolerują instalacje gazowe. Zwolennicy turbodiesli mieli wybór między trzema konstrukcjami HDi: 2.0 (8V/109 KM i 16V/136 KM), 2.2 (133 i 170 KM) oraz 2.7 V6 (204 KM). W ostatnim zastosowano układ wspomagania dwiema turbosprężarkami, we wszystkich z kolei uświadczymy dwumasowe koła zamachowe oraz… filtry cząstek stałych (Peugeot 607 był pierwszym masowo produkowanym autem z seryjnym DPF-em). Trafiały do niego 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne, jak i ospałe „automaty” (4/6 biegów; zwiększają przyspieszenie do 100 km/h o ok. półtorej sekundy).
Używany Peugeot 607 – opinie użytkowników
Zalety
„W obu rzędach siedzeń jest mnóstwo miejsca. Bagażnik też niczego sobie”
„Układ jezdny urzeka komfortem, a zawieszenie płynnie wybiera nierówności. Auto niemal płynie”
„Benzynowy 2.2 w zupełności wystarczy na co dzień: pali znacznie mniej od 3.0 i rzadko się psuje”
„Dzięki grubym szybom i znakomitemu wyciszeniu w środku praktycznie nic nie słychać”
Wady
„To wielki i szeroki samochód. Wiele bym oddał za czujniki parkowania”
„Usuwanie błędów elektroniki można traktować jak czynności eksploatacyjne. Jest to irytujące”
„Trafiłem na egzemplarz wymagający inwestycji. Na raz musiałem wymienić m.in. sprzęgło i wydech”
„Promień skrętu przywodzi na myśl samochody ciężarowe, nie osobowe”
Używany Peugeot 607 – awaryjność, typowe usterki
Najczęstsze dolegliwości wersji benzynowych tyczą się cewek zapłonowych, wariatorów faz rozrządu, sondy lambda oraz przepustnicy. We wszystkich dieslach musimy mieć na uwadze konieczność zregenerowania/wymiany filtra DPF (te urządzenia mają już nawet 20 lat!) oraz innych elementów osprzętu, a także wyczyszczenia zaworów EGR. Z największym ryzykiem wiąże się zakup flagowego diesla 2.7 V6: obarczone są wadą fabryczną panewek (obracają się), wałów korbowych (pękają) i pomp olejowych (pogorszone smarowanie silnika, a w konsekwencji zatarcie). W dodatku ulokowano go bardzo ciasno pod maską (większe koszty robocizny). Drugi po 2.7 HDi newralgiczny punkt Peugeota 607 to elektronika pokładowa oparta na linii transmisji danych CAN. W autach z pierwszych lat produkcji była na tyle niedopracowana, że usterki spływały na użytkownika lawinowo (jedna po drugiej), doprowadzając nawet do unieruchomienia auta. Od strony czysto mechanicznej trwałość nie odbiega od normy: wybite elementy zawieszenia (z tyłu stanowi konstrukcję wielowahaczową) to normalna sprawa w tak wiekowym aucie. Wypada też pochwalić przyzwoite zabezpieczenie antykorozyjne.
Używany Peugeot 607 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się pośrodku przegrody czołowej, w oszklonej wnęce deski rozdzielczej (przy wycieraczce kierowcy) oraz na naklejce w słupku środkowym lewym.
Używany Peugeot 607 – sytuacja rynkowa
W gąszczu kilkudziesięciu aut na Otomoto zaledwie garstka (ok. 20) ma deklarowaną bezwypadkową przeszłość i nienaganny stan techniczny. Ceny takich Peugeotów kształtują się w zakresie 6-18 tys. zł. Najłatwiej trafić silnik 2.2 (benzynowy lub HDi), ale sporadycznie trafiają się też 2.0/2.7 HDi i 3.0 V6. Przebiegi niemal zawsze przekraczają 200 tys. km.
Używany Peugeot 607 – podsumowanie
Nie polecamy 607 osobom oczekującym spokoju eksploatacji: inna sprawa, że tacy kierowcy na ogół nie interesują się leciwymi modelami z zaawansowanym, generującym awarie wyposażeniem. Auta poliftowe z silnikami benzynowymi lub 2.0 HDi powinny optymalnie sprawdzić się na co dzień, choć do incydentów z elektroniką najprawdopodobniej trzeba będzie przywyknąć.
Redakcja poleca opinie o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 508 I (2010-2018) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 490/184/144 cm |
Rozstaw osi | 280 cm |
Pojemność bagażnika | 509 l |
Silnik | 2.0 16V | 2.2 16V | 2.2 16V | 3.0 V6 | 3.0 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 2230 cm³ | 2230 cm³ | 2946 cm³ | 2946 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 138 KM | 158 KM | 163 KM | 207 KM | 211 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 217 Nm | 220 Nm | 285 Nm | 290 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,9 s | 10,9 s | 8,1 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 220 km/h | 222 km/h | 240 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,6 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,9 l/100 km | 10,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi | 2.2 HDi | 2.7 V6 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ | 2179 cm³ | 2720 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 109 KM | 136 KM | 133 KM | 170 KM | 204 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 320 Nm | 314 Nm | 370 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,1 s | 10,8 s | 10,7 s | 9,3 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 207 km/h | 205 km/h | 224 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,4 l/100 km |