UżywaneUżywane Suzuki Swift IV (2005-2010) - który silnik wybrać?

Używane Suzuki Swift IV (2005-2010) – który silnik wybrać?

Użytkownicy Swiftów chwalą je za niezawodność. Z jakim silnikiem najlepiej kupić czwartą generację tego samochodu?

Suzuki Swift zawsze szedł odrębną drogą w segmencie B. Przede wszystkim na tle rywali nigdy nie wyróżniał się wymiarami. Można wręcz powiedzieć, że mieści się on w normach aktualnie panujących w klasie A, czyli aut mini. Wymiarami konkuruje bowiem np. z Toyotą Aygo X. Swift IV ma zaledwie 3,7 m długości i niecałe 1,7 m szerokości, natomiast dach poprowadzono na wysokości 1,5 m. Zwrotność i poręczność w mieście to jego główne atuty, choć z uwagi na malutki rozstaw osi (238 cm) w środku będzie ciasno 4 dorosłym osobom. Krótki bagażnik mieści zaledwie 213 l (z możliwością powiększenia do równie mało imponujących 495 l). Jeśli ktoś rozgląda się za trwałym i przemyślanym autem bez nadmiaru zbędnych centymetrów, Swift IV bez wątpienia stanowi interesującą propozycję. Tym bardziej, że oferowano go z dość mocnymi silnikami (benzynowe mają minimum 92 KM) i w wersji usportowionej (o mocy 125 KM), a nawet z napędem 4×4. W ofercie nie zabrakło też superoszczędnych turbodiesli.

Jaki silnik warto wybrać w używanym Swifcie IV? Przyjrzyjmy się gamie jednostek napędowych tego auta.

Używane Suzuki Swift IV – silniki benzynowe

  • 1.3 16V (92 KM)
  • 1.5 16V (102 KM)
  • 1.6 16V (125 KM)

Suzuki montowało do Swifta trzy silniki benzynowe, wolnossące, 4-cylindrowe. Już bazowy 1.3 16V rozwija niezłe 92 KM, rozpędzając auto do 100 km/h w 11 sekund. Mocniejszy 1.5 16V (102 KM) potrzebuje zaledwie sekundę mniej, natomiast Swift Sport (1.6/125 KM) osiąga 100 km/h w mniej niż 9 sekund. Pod kątem spalania najlepiej wypada jednostka 1.3, zużywając w cyklu mieszanym ok. 7 l/100 km. Swifty 1.5 i 1.6 potrzebują ok. 7,5-8 l na przejechanie 100 km. Niektórzy montują do tych aut instalacje gazowe, ale wiążą się one z koniecznością przeprowadzania częstej (co 20-30 tys. km) regulacji luzów zaworowych. Montażowi LPG sprzyja natomiast obecność wielopunktowego wtrysku paliwa. Łańcuchy rozrządu okazują się niemal bezobsługowe. W ogóle do benzynowych silników Suzuki nie sposób się „przyczepić”, jeśli chodzi o awaryjność. W tak leciwych już autach można jednak spodziewać się wycieków oleju lub poboru środka smarnego przez silnik. Częściej zawodzi osprzęt jednostki napędowej (np. sprzęgło) lub skrzynie biegów (zgrzytają). Występują wyłącznie 5-biegowe ręczne lub dwa rodzaje automatów: 5-biegowy (w 1.3) lub 4-biegowy (w 1.5). Wariant 1.3 opcjonalnie łączył się z dołączanym napędem na 4 koła.

Suzuki Swift IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.3 16V 1.5 16V 1.6 16V (Sport)
Pojemność 1328 cm³ 1490 cm³ 1586 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 92 KM 102 KM 125 KM
Maks. moment 116 Nm 133 Nm 148 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 10,0 s 8,9 s
Prędkość maks. 175 km/h 185 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km
Suzuki Swift IV 1.3
Jednostka 1.3 najlepiej łączy akceptowalne spalanie z wystarczającymi osiągami. Jest najpopularniejsza na rynku wtórnym.
Suzuki Swift IV 1.5
Silnik 1.5 trafia się znacznie rzadziej. Jest równie trwały jak 1.3, ale zauważalnie więcej pali.
Suzuki Swift IV 1.6 Sport
Jednostka 1.6 16V występowała tylko w Swifcie Sport, który wyróżnia się m.in. pakietem stylistycznym nadwozia.

Używane Suzuki Swift IV – silniki Diesla

  • 1.3 DDiS (70 KM, 75 KM)

Nieliczne egzemplarze z drugiej ręki mają pod maskami turbodiesla 1.3 DDiS o mocy 70 lub 75 KM. Nie jest to japońska konstrukcja, a włoska – konkretnie od Fiata (1.3 MultiJet), stosowana m.in. w Pandzie i Punto. Okazała się „czarną owcą” w gamie silnikowej Swifta, gdyż zaskakiwała użytkowników rozciągnięciami łańcucha rozrządu i kłopotami z filtrem cząstek stałych (mają go wersje 75-konne). W dodatku, mimo małej mocy, wykorzystują one dwumasowe koło zamachowe. Uproszczona została turbosprężarka (bez zmiennej geometrii) i wtryskiwacze (elektromagnetyczne, podlegające regeneracji). W Swiftach 1.3 DDiS nie można jeszcze wykluczać awarii zaworów EGR. Ta wersja broni się znikomym zużyciem paliwa, realnie wynoszącym ok. 5 l/100 km w eksploatacji mieszanej. Od benzynowych wyraźnie odstaje jednak osiągami. Turbodiesle zestawiano wyłącznie z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi i przednim napędem.

Suzuki Swift IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 DDiS 1.3 DDiS
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 70 KM 75 KM
Maks. moment 170 Nm 190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,0 s 13,7 s
Prędkość maks. 160 km/h 165 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,5 l/100 km
Suzuki Swift IV 1.3 DDiS
Diesel jeździ „o kropelce”, ale, na tle odmian benzynowych, nie zachwyca trwałością.

Używane Suzuki Swift IV – który silnik wybrać?

Rekomendujemy wybór silnika benzynowego. Rynek wtórny obfituje w Swifty 1.3. Ta jednostka dobrze odnajduje się w mieście oraz na drogach szybkiego ruchu, a przy tym zużywa akceptowalne ilości paliwa. Jeśli zaakceptujemy częstsze wizyty na stacjach paliw, nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić Swifta 1.5. Wariant Sport ma predyspozycje na ciekawego youngtimera (choć musi jeszcze minąć kilka lat). Dieslem nie ma co sobie zaprzątać głowy. Można go ewentualnie rozważyć w aucie z pewnego źródła i z rzetelną historią serwisową.

Przeczytaj więcej na temat używanego Suzuki Swifta:

Używane Suzuki Swift IV (2005-2010) – opinie użytkowników

Używane Suzuki Swift V (2010-2017) – który silnik wybrać?

Suzuki Swift IV

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji