Ile kosztuje eksploatacja 16-letniego Porsche Cayenne? Dowiecie się tego ze szczegółowego raportu, który zamieściliśmy na naszej stronie.
W momencie debiutu Porsche Cayenne wywołało spore kontrowersje – jak producent kultowej 911 mógł stworzyć SUV-a? Przecież to świętokradztwo! Porsche po prostu doskonale wyczuło rynkowe trendy, a Cayenne i mniejszy Macan są obecnie najchętniej kupowanymi modelami marki.
Tymczasem najstarsze egzemplarze Cayenne kończą w tym roku 18 lat, a żeby stać się właścicielem jednego z nich wystarczy ok. 25 000 zł. To zaledwie ułamek ceny nowego auta w salonie – Cayenne w bazowej wersji kosztuje obecnie 368 000 zł. Choć na rynku wtórnym ten niemiecki SUV jest już stosunkowo tani, to wcale nie oznacza równie niskich kosztów przeglądów i napraw. Poniżej znajdziecie szczegółowy raport z rocznej eksploatacji kilkunastoletniego Porsche Cayenne.
Użytkownik Reddita o nicku easycom89 podzielił się z nami historią swojego Porsche Cayenne Turbo z 2004 r. Pod maską tego modelu pracuje 4,5-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy V8 o mocy 450 KM. Opisywany samochód w kolorze Jarama Beige Metallic z czarną tapicerką miał wcześniej tylko 2 właścicieli i przez 15 lat przejechał 119 tysięcy mil (ok. 192 tysięcy km).
Dodatkowym atutem tego egzemplarza była pełna historia serwisowa od nowości, drugi komplet kół, komplet kluczyków, oryginalne radio z nawigacją oraz nowe górne wahacze (poprzedni właściciel nie zdążył ich wymienić). Użytkownik Reddita zapłacił za auto 10 000 dolarów (ok. 40 000 zł) i dołożył dodatkowe 1000 dolarów (ok. 4000 zł) za wspomniane dodatki. W 2004 r. ten samochód kosztował 93 755 dolarów (ok. 375 000 zł według ówczesnego kursu).
Porsche Cayenne Turbo – opinia użytkownika
- Fotele są znakomite – regulowane w 17 kierunkach, skórzane i podgrzewane; z tyłu też jest nieźle
- Auto prowadzi się doskonale jak na SUV-a ważącego 2,3 tony, a zawieszenie obniża się powyżej 133 km/h
- Świetne wyciszenie i jakość wykonania wnętrza na najwyższym poziomie
- Na śniegu SUV Porsche radzi sobie lepiej niż Subaru Outback, gdy robi się za głęboko, wystarczy podnieść zawieszenie
- Cayenne Turbo jest bardzo szybkie, wręcz – „niepotrzebnie” szybkie
- Nieco irytuje wysokie zużycie paliwa, wynoszące ok. 16,8 l/100 km, w dodatku konieczne jest tankowanie benzyny o wyższej liczbie oktanowej
Używane Porsche Cayenne Turbo – zestawienie kosztów
Opisywany egzemplarz służy do jazdy na co dzień, a w ciągu ostatniego roku pokonał kilkanaście tysięcy mil. Właściciel podkreśla, że Cayenne świetnie spisuje się na dalekich trasach i jest wysoce niezawodne, nie licząc jednej wpadki. W styczniu tego roku podróż zakończyła się dla Porsche na lawecie – z powodu pękniętego króćca z układu chłodzenia wyciekł cały płyn.
Opis czynności | Koszt | Data |
---|---|---|
Zakup auta | $10 000,00 | czerwiec 2019 |
Dodatkowe wyposażenie | $1 000,00 | czerwiec 2019 |
Uszczelnienie przewodów podciśnienia | $10,00 | lipiec 2019 |
Wymiana górnych wahaczy (otrzymane razem z autem) | $26,39 | październik 2019 |
Wymiana czujników parkowania (tył) | $100,00 | październik 2019 |
Wymiana prawej przedniej półosi | $209,22 | październik 2019 |
Wymiana pompy wody | $198,93 | grudzień 2019 |
Naprawa układu chłodzenia i regeneracja rozrusznika | $612,82 | styczeń 2020 |
Wymiana dolnych wahaczy | $527,10 | kwiecień 2020 |
Ustawienie zbieżności (ASO) | $299,95 | kwiecień 2020 |
Wymiana klaksonu (ASO) | $245,05 | kwiecień 2020 |
Wymiana uszczelki pokrywy zaworów (ASO) | $789,53 | kwiecień 2020 |
Nowe plastikowe zapinki | $46,18 | kwiecień 2020 |
Wymiana syreny od alarmu | $14,00 | maj 2020 |
3x Wymiana oleju | $200,00 | – |
Wymiana świec zapłonowych | $100,00 | – |
Łączny koszt napraw | $3 379,17 | – |
Suma wydatków | $14 379,17 | – |
Podsumowanie
Historia eksploatacji tego Porsche Cayenne z 2004 r. pokazuje, że nawet w przypadku luksusowego SUV-a koszty serwisowania można utrzymać na rozsądnym poziomie, ale tylko pod warunkiem, że większość napraw wykonuje się samodzielnie. W opisywanym przypadku wystarczyła jedna wizyta w ASO, żeby „zrujnować” budżet.
Redakcja poleca:
Używane Porsche Cayenne (2002-2010) – opinie, typowe usterki
Źródło: Reddit