Mycie felg

Nadejście słonecznych dni przypomni wielu kierowcom o stanie kół w ich autach. Najlepszym sposobem na usunięcie osadów z felg nie jest szorowanie, tylko użycie specjalistycznej chemii.

Felgi samochodów pracują w wyjątkowo trudnych warunkach. Są atakowane przez wodę, sól, błoto, drobiny piasku, pył z klocków hamulcowych oraz ścierający się metal z tarcz hamulcowych. Wszystko to osadza się na ramionach i innych częściach felg. Jeżeli zanieczyszczenia nie zostaną szybko usunięte, zaczną mocno przywierać do lakieru. Na domiar złego mogą zostać na nim utrwalone przez temperatury towarzyszące ostremu hamowaniu. Finalnie ich usunięcie wiąże się z koniecznością sięgnięcia po specjalistyczne środki do mycia felg.

NASZ SKLEP

Warto to zrobić nawet jeżeli nasze koła nie są „zapuszczone”. Produkty do czyszczenia felg są w stanie dodać blasku nawet pozornie czystym obręczom. Czy warto wybierać te najdroższe? A może najtańsze zdają egzamin? AvD, czyli Automobilklub Niemiec, postanowił odpowiedzieć na to pytanie i wraz z ekspertami Dekra przetestował produkty z różnych półek cenowych.

Test płynów do felg
fot. www.avd.de

W teście wzięły udział płyny do felg:

  • Alu-Teufel Spezial Felgenreiniger (producent: Tuga Chemie), cena w Polsce: 36,50-44,99 zł za 1000 ml przy zakupie przez internet (+przesyłka)
  • Felgenbeast (producent: Sonax), cena w Polsce: 49,00-55,99 zł za 1000 ml przy zakupie przez internet (+przesyłka)
  • Felgenreiniger Spezial (producent: Liqui Moly), cena w Polsce: 59,61-65,99 zł za 1000 ml przy zakupie przez internet (+przesyłka)
  • Hot Rims Wheel & Tire Cleaner (producent: Meguiar’s), cena w Polsce: 49,90-55,80 zł za 710 ml przy zakupie przez internet (+przesyłka)
  • P21S Felgen-Reiniger Power Gel (producent: Dr. Wack); cena w Polsce: 64,53 zł za 500 ml, wysyłka z Niemiec, 120,73 zł za 750 ml (+przesyłka)
  • Felgenreiniger Pro+ (producent: Total Wash), cena w Polsce: niedostępny

Na wstępie sprawdzano, czy testowane produkty są agresywne wobec zanieczyszczeń, ale neutralne dla lakieru pokrywającego obręcze, lakieru nadwozia oraz gumy z jakiej wykonane są opony. Tylko Hot Rims Wheel & Tire Cleaner od firmy Meguiar’s zmatowił lakier próbek utrzymywanych przez 24-godziny w temperaturze 50°C. Pojawiły się też odbarwienia na czystym i anodyzowanym aluminium. Podkreślmy, że jest to skrajny scenariusz i niezgodny z instrukcją obsługi produktu – żaden płyn do felg nie powinien być nanoszony na ciepłe obręcze, które są wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, a zmywanie powinno nastąpić po kilku minutach, nim płyn wyschnie. Z kolei na miedzi i mosiądzu po 24 godzinach niemal wszystkie płyny (poza Alu-Teufel Spezial) zostawiły przebarwienia. Produkt firmy Tuga Chemie wypadł natomiast nieco gorzej na próbkach ze stali, na której śladów nie zostawił tylko P21S Power Gel. Kolejną próba dotyczyła ewentualnej reakcji testowanych płynów z ośmioma rodzajami tworzyw sztucznych, które są stosowane przy produkcji aut. Problemy nie pojawiły się nawet po 24-godzinnej ekspozycji. Jedynie nałożenie P21S Power Gel na ciepłe powierzchnie doprowadziło do „bardzo nieznacznego pęcznienia” elementów z polietylenu (PE-HD), polipropylenu (PP) lub polistyrenu (PS).

Redakcja poleca: Czy można ufać alkomatom jednorazowym? Oto test alkomatów za kilka złotych

Test obejmował także weryfikację działania w praktyce – produkty nanoszono na felgę, a następnie spłukiwano je tylko wodą po ciśnieniem lub czyszczono ręcznie za pomocą szczotki. W przypadku ręcznego czyszczenia wszystkie środki bardzo dobrze poradziły sobie z zanieczyszczeniami. AvD najwyżej ocenił skuteczność produktów Alu-Teufel Spezial firmy Tuga Chemie oraz Felgenreiniger Spezial od Liqui Moly, które w najlepszym przypadku pozostawiają lekkie pozostałości brudu. Felgenbeast od Sonax zajął trzecie miejsce. Testujący zwrócili uwagę, że czołowa trójka ma też najniższe ceny, potwierdzając, że można stworzyć produkt dobry i tani. P21S Felgen-Reiniger Power Gel regularnie zostawiał drobne zanieczyszczenia (zwłaszcza na przednich felgach). Podobnie wypadł Felgenreiniger Pro+. Płyn Hot Rims Wheel & Tire Cleaner bez wsparcia w postaci ręcznego szorowania pozostawiał najwięcej zanieczyszczeń (źródła problemu upatrywano w zalecanym, jedynie 15-sekundowym czasie ekspozycji – testujący nie wykluczają, że wydłużenie go mogłoby przełożyć się na skuteczniejsze usuwanie brudu).

W ocenie AvD aż pięć z sześciu testowanych produktów zasłużyło na ocenę „bardzo dobrą”, natomiast jeden (Hot Rims Wheel & Tire Cleaner od Meguiar’s – „dobrą”. To świetna wiadomość dla potencjalnych kupujących. Potwierdza, że testowane płyny do czyszczenia felg mają zbliżoną skuteczność, więc przy zakupie produktu można kierować się jego ceną i dostępnością w danym punkcie sprzedaży.

W naszej ocenie warto sięgnąć po tańszy produkt i w miarę często myć nim felgi niż z droższego korzystać okazjonalnie, dając zanieczyszczeniom okazję do wżerania się w lakier. Koniecznie trzeba przy tym czytać instrukcję, bo badanie AvD i Dekra wykazało, że Hot Rims Wheel & Tire Cleaner jest wyraźnie alkaliczny, co tłumaczy zalecany czas ekspozycji lakieru na poziomie 15 sekund, podczas gdy dla innych produktów wynosił on 4-7 minut.

Wyniki testu płynów do mycia felg
MarkaTest praktyczny – mycie pod strumieniem wodyTest praktyczny – mycie szczotkąŁącznieWerdykt
Alu-Teufel Spezial Felgenreiniger2,432,7Bardzo dobry
Felgenreiniger Spezial2,432,7Bardzo dobry
Felgenbeast2,232,6Bardzo dobry
P21S Felgen-Reiniger Power Gel1,932,45Bardzo dobry
Felgenreiniger Pro+1,632,3Bardzo dobry
Hot Rims Wheel & Tire Cleaner 0,9031,95Dobry

Schemat oceny:
Bardzo dobra: 2,3 do 3,0 punktów
Dobra: 1,8 do-2,2 punktu
Wystarczająca: 1,0-1,7 punktów
Słaba: <1,0 pkt

Źródło: www.avd.de

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj