PoradyPoradyTani chiptuning. Czy moduły OBD z AliExpress działają?

Tani chiptuning. Czy moduły OBD z AliExpress działają?

Chcesz wzmocnić auto bez wydawania fortuny? Na rynku dostępne są niedrogie urządzenia do gniazda OBD, które według producentów mogą podnieść moc silnika nawet o 35%. Sprawdziliśmy, czy tani chiptuning, jak Nitro OBD2, poprawia osiągi auta.

Chiptuning to proces modyfikacji oprogramowania sterującego silnikiem, którego celem jest zwiększenie jego mocy i momentu obrotowego, a nierzadko także zmniejszenie spalania oraz poprawienie charakterystyki silnika czy reakcji na gaz. Tradycyjny chiptuning może kosztować około 1500 zł za pierwszy etap, a cena rośnie z kolejnymi modyfikacjami. Dlatego wielu kierowców szuka tańszych i prostszych rozwiązań.

Redakcja poleca: Chiptuning współczesnego silnika

Jednym z nich są wpinane w wiązkę silnika tuning-boxy, które modyfikują sygnały płynące do sterownika silnika, wtryskiwaczy czy nastawnika turbo w celu podniesienia mocy.

Moduł tuningowy do gniazda OBD

Audi A4 na hamowni
W ramach testu parametry silnika aut były mierzone dwukrotnie – przed montażem modułu OBD oraz po jego montażu.

Gniazdo OBD może służyć do tuningu, a dokładnie mówiąc – wgrania nowego oprogramowania do sterownika silnika. Na rynku są dostępne jednak moduły wpinane w OBD, które – według deklaracji sprzedawcy – mają na bieżąco modyfikować parametry sterownika, adaptować się czy w inny sposób podnieść moc silnika. Czy to działa? Postanowiliśmy sprawdzić. Do trzech różnych aut zamontowaliśmy trzy różne boksy OBD, które kupiliśmy na AliExpress. Procesy montażu przeprowadziliśmy zgodnie z instrukcją, przejechaliśmy określony w nich dystans i udaliśmy się na hamownię, by sprawdzić, czy parametry silników zmieniły się od pomiarów wykonanych przed montażem modułu.

Test modułu Nitro OBD2 Diesel

Moduł Nitro OBD2 - otwierające
Wewnątrz każdego modułu znajduje się elektronika. Jakie jest jej zadanie? Nie mamy wystarczającej wiedzy, by to stwierdzić. Na pewno odpowiada za aktywację diody, która świeci się po włożeniu modułu do gniazda.

Według instrukcji, Nitro OBD2 powinien przeprogramować sterownik silnika po 200 km jazdy. Naszym testowym kierowcą był doświadczony użytkownik Skody Octavii. Sprawdzał on spalanie i ocenił subiektywnie, czy urządzenie wpłynęło na osiągi. Niestety – nie zauważył żadnych różnic w przyspieszeniu czy zużyciu paliwa. Minimalne rozbieżności mieściły się w granicach błędu pomiarowego czy różnic wynikających z warunków jazdy oraz pogodowych.

Wyniki testów na hamowni modułu Nitro OBD2

Po przejechaniu 1200 km z modułem Nitro OBD2, samochód został przetestowany na hamowni. Pomiar mocy i momentu obrotowego – zarówno z urządzeniem, jak i bez niego – dał niemal identyczne wyniki, mieszczące się w granicach błędu pomiarowego.

Moduł Nitro OBD2 - pomiar na hamowni
Moduł Nitro OBD2 (czerwony) – pomiar na hamowni wykazał różnice mieszczące się w granicach błędu pomiarowego.

Zakup modułu Nitro OBD2 okazał się zmarnowanymi pieniędzmi. Samochód z podpiętym modułem jeździł dokładnie tak samo jak bez niego.

Moduł Nitro OBD benzyna – test

Chinskie boksy OBD
Także dwa pozostałe z testowanych modułów zawierały na pokładzie elektronikę. Konstrukcja jest niemalże bliźniacza – niewykluczone, że wszystkie powstają w jednej fabryce.

Testy kontynuowaliśmy. Kolejnym etapem był montaż żółtego modułu Nitro OBD, który w założeniach sprzedającego jest przewidziany do samochodów z silnikami benzynowymi. Urządzenie trafiło do Forda Mondeo Mk3 z silnikiem 1.8. Pomiar parametrów nie wykazał istotnych różnic. Wartości maksymalne nie uległy istotnym zmianom, a ewentualne załamania krzywych mocy i momentu obrotowego mieściły się w granicach błędów pomiarowych.

Ford Mondeo na hamowni
Pomiary parametrów silnika Forda Mondeo z modułem i bez modułu nie wykazały istotnych różnic.

Inwestowanie w moduł do silnika benzynowego także nie miał racji bytu – przynajmniej w zestawieniu modułu Nitro ODB z Fordem Mondeo Mk3 z silnikiem 1.8.

Moduł Super OBD2 – test

Audi A4 z modulem OBD
Parametry diesla 2.5 V6 TDI nie uległy zmianie po montażu modułu. Idealnie równe, pozbawiano załamań linie wykazały, że silnik jest w dobrej kondycji.

Na warsztat postanowiliśmy wziąć też moduł Super OBD2, który został sprawdzony w Audi A4 B6 z silnikiem 2.5 V6 TDI. Zachowanie pojazdu po montażu urządzenia oraz zużycie paliwa nie uległy zmianom. Pomiary na hamowni wykazały brak wpływu Super OBD2 na parametry silnika testowanego auta.

Tanie boksy tuningowe OBD – czy działają?

Przetestowaliśmy trzy moduły. W biorących udział w eksperymencie samochodach żaden z nich nie zmienił parametrów silnika, a ewentualne różnice mieściły się w granicach błędu pomiarowego. Czy towar można reklamować i mieć żal do sprzedającego? W teorii nie, bo opis mówi o zmianie parametrów „do 20%” czy „do 35%”. Matematycznie rzecz biorąc – 0%, czy 0,001% też mieści się w tym zakresie, więc towar spełnia obietnice. W praktyce – ze względu na niski koszt i ewentualnych rachunek za badanie na hamowni, sprzedający raczej nie muszą obawiać się reklamacji od zawiedzionych klientów. Ze swojej strony odradzamy zakup takich urządzeń. Lepiej wydać pieniądze na wosk, kilka litrów paliwa czy dodatek do paliwa.

Kto myśli o chiptuningu, powinien pomyśleć o module od renomowanej firmy (wydatek minimum kilkuset złotych) lub wgraniu gotowej mapy dla danego silnika. Tańsze alternatywy w postaci modułów tuningowych do gniazda OBD, nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji