NowościAktualnościStare diesle jednak wjadą do miast! Strefy ekologiczne do likwidacji

Stare diesle jednak wjadą do miast! Strefy ekologiczne do likwidacji

Zamykanie miast dla starszych aut ma służyć poprawie jakości powietrza. Okazuje się, że decyzja o utworzeniu strefy czystego transportu nie musi być nieodwracalna.

Samochody odpowiadają za pewną część zanieczyszczeń powietrza w miastach. Od dłuższego czasu trwa więc walka o wyparcie najbardziej trujących pojazdów z dróg. Dużo w tym zakresie zrobiły niemieckie miasta, wprowadzając przeszło dekadę temu Umwelt Zone, czyli strefy dostępne od dłuższego czasu tylko dla użytkowników pojazdów z tzw. zieloną plakietką. Mogły ją otrzymać wszystkie spełniające normę Euro 1 samochody z silnikiem benzynowym i katalizatorem lub diesle z normą Euro 4 bądź Euro 3, ale wyposażone w filtr sadzy.

Dla wielu osób sporym zaskoczeniem okazała się informacja, że 1 marca strefy ekologiczne zostały zniesione w miastach Heidelberg, Karlsruhe, Pfinztal oraz Schramberg. W efekcie eko-strefy obowiązują na terenie 52 miast Niemiec, przy czym do 51 można wjechać autem z zieloną plakietką, a do Neu-Ulm z żółtą, czyli dieslem z Euro 3 lub Euro 2, ale doposażonym w DPF.

Niemieckie media informują, że to nie koniec zmian. Serwis www.swr.de podał, że w maju do grona miast bez ograniczeń ekologicznych dla pojazdów dołączą Wendlingen am Neckar, Schwäbisch Gmünd, Ilsfeld oraz Urbach. Czy wywoła to efekt kuli śniegowej, która obejmie kolejne miasta? Jeżeli w wymienionych miejscowościach jakość powietrza nie pogorszy się, zapewne nie można tego wykluczyć. Z drugiej strony w Niemczech pojawiły się też głosy krytyki.

Co zmiana oznacza dla kierowców? Zwiększa się liczba miast, na których teren można wjechać autem spełniającym dowolną normę emisji lub w ogóle jej niespełniającym, a więc nawet starym dieslem. Dlaczego zniesiono strefy ekologiczne w wybranych miastach Niemiec? Powodem była poprawa jakości do satysfakcjonującej jakości – poziom tlenków azotu spadł do 40 mikrogramów na metr sześcienny powietrza w skali roku.

Zielona plakietkaCzy to zasługa stref ekologicznych? Tutaj trudno o jednoznaczną odpowiedź. Na pewno nie przeszkodziły w poprawie jakości powietrza, ale nie można zapominać, że samochody są sukcesywnie wymieniane przez kierowców, więc starsze i tak znikają z rynku.

Warto wiedzieć: Już są planowane kolejne strefy czystego transportu! Gdzie nie wjadą stare auta?

Warto zauważyć, że niemieckie regulacje są więc dużo bardziej liberalne od rozwiązań proponowanych w Warszawie czy Krakowie, gdzie docelowo ma być akceptowana tylko norma Euro 5 lub Euro 6. Może więc zamiast tworzyć strefy czystego transportu warto byłoby dołożyć starań, by okresowe badania techniczne były skrupulatnie przeprowadzane, pomiar spalin był za każdym razem wykonywany i ewidencjonowany, a każdemu użytkownikowi diesla czy benzynowego samochodu z wyciętym katalizatorem lub filtrem sadzy groziły tak wysokie kary, by skutecznie zniechęcić do usuwania z pojazdów istotnych elementów?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji