- W pierwszej połowie 2016 w całej Europie sprzedano 44 381 aut elektrycznych
- W Polsce sprzedano w tym okresie 33 takie pojazdy
- Największy udział w sprzedaży aut elektrycznych odnotowano w Norwegii (15%)
Przez sześć miesięcy 2016 r. w 27 państwach Unii Europejskiej (dane dla Malty są niedostępne) i trzech krajach EFTA (Szwajcaria, Norwegia, Islandia) zarejestrowano łącznie 8 090 870 nowych samochodów osobowych. Z tej liczby 44 381 to auta elektryczne (co stanowi 0,55% całości rejestracji), 50 855 szt. hybrydy plug-in, czyli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka, oraz auta zasilane wodorem (łączny udział 0,63%). Kolejne 1,8% rynku należy do hybryd, których zarejestrowano w pół roku blisko 145 000 sztuk.
Państwo, w którym udział aut elektrycznych i hybrydowych jest największy to Norwegia. Przez pół roku w tym skandynawskim kraju zarejestrowano 77 749 egzemplarzy wszystkich samochodów osobowych. Z tego 11 744 to samochody elektryczne (15,1%), 10 338 szt. hybrydowe plug-in (13,3%), a 8000 – hybrydowe (10,3%). Łącznie daje to zatem ponad 30 tys. aut, czyli blisko 40% całości rejestracji.
W Polsce trendy są odmienne. Z racji wysokich cen (szczególnie w relacji do zarobków) i kiepskiej infrastruktury pozwalającej na ładowanie akumulatorów, auta elektryczne praktycznie się nie sprzedają. W pierwszym półroczu 2016 r. zarejestrowano ich jedynie 33 sztuki, a hybrydy typu plug-in znalazły 170 nabywców. Popularność zyskały za to hybrydy – rejestracja 4510 sztuk (lider: Toyota Auris – 2026 szt.). Stawia nas to na 9. miejscu w Europie w kategorii hybryd.
Udział aut elektrycznych i hybrydowych w krajach UE i EFTA (I-VI 2016 r.)
W pół roku 2016 zarejestrowano już blisko ćwierć miliona samochodów elektrycznych oraz hybrydowych (3% całego rynku). W porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku to wzrost o 23,6%.
Źródło: ACEA
Udział sprzedaży aut elektrycznych w poszczególnych krajach Europy (I-VI 2016 r.)
Pozycja | Kraj | Rejestracja samochodów elektrycznych | Wszystkie zarejestrowane samochody osobowe | Udział w rynku samochodów elektrycznych (%) | |
1 | FRANCJA | 12,338 | 1,102,429 | 1.12 | |
2 | NORWEGIA | 11,744 | 77,749 | 15.11 | |
3 | WIELKA BRYTANIA | 5,267 | 1,420,636 | 0.37 | |
4 | NIEMCY | 4,357 | 1,733,839 | 0.25 | |
5 | AUSTRIA | 2,008 | 171,770 | 1.17 | |
6 | HOLANDIA ** | 1,815 | 193,983 | 0.94 | |
7 | SZWAJCARIA | 1,538 | 158,037 | 0.97 | |
8 | SZWECJA | 1,361 | 187,591 | 0.73 | |
9 | BELGIA | 1,083 | 309,607 | 0.35 | |
10 | HISZPANIA | 846 | 623,234 | 0.14 | |
11 | WŁOCHY | 676 | 1,041,854 | 0.06 | |
12 | PORTUGALIA | 338 | 118,631 | 0.28 | |
13 | IRLANDIA | 286 | 101,336 | 0.28 | |
14 | DANIA * | 266 | 116,853 | 0.23 | |
15 | FINLANDIA | 111 | 65,440 | 0.17 | |
16 | WĘGRY | 97 | 45,959 | 0.21 | |
17 | CZECHY * | 86 | 132,778 | 0.06 | |
18 | LITWA * | 47 | 10,706 | 0.44 | |
19 | POLSKA | 33 | 210,728 | 0.02 | |
20 | ESTONIA | 25 | 11,754 | 0.21 | |
21 | SŁOWACJA | 23 | 43,954 | 0.05 | |
22 | RUMUNIA * | 16 | 35,452 | 0.05 | |
23 | ŁOTWA | 14 | 8,850 | 0.16 | |
24 | GRECJA | 6 | 47,413 | 0.01 | |
25 | BUŁGARIA | 0 | 12,361 | 0.00 |
* – brak rozdziału między samochodami elektrycznymi i hybrydami Plug-in
** – wliczone mikro samochody elektryczne
Źródło: ACEA