Stacje benzynowe

Wybierając stację paliw, kierowcy kierują się jakością paliw i obsługi, a nie niską ceną.

Może się wydawać, że szukając miejsca do zatankowania większość osób będzie kierować się głównie ceną paliwa, a nie jakością usług dodatkowych.

Jakość najważniejsza

Jak się jednak okazuje, zwykle kierowcy wybierają stacje paliw, biorąc pod uwagę: jej położenie, wysoką jakość paliwa oraz sprawną obsługę. Spore znaczenie ma również jakość dodatkowych usług np. myjnia, a przede wszystkim oferta gastronomiczna. Szczególnie ta ostatnia kategoria decyduje o ogólnej ocenie danej sieci stacji paliw. Możliwość kupienia smacznego obiadu w niezbyt wygórowanej cenie jest dla wielu osób ważniejsza niż cena samego paliwa.

Cena nie gra roli

Ceny zajmują jedną z ostatnich pozycji, ale pojawia się inna prawidłowość – im tańsze paliwo, tym gorsza jego ocena. Prawdopodobnie dlatego wśród 8 najlepszych stacji paliw nie znalazły się te należące do sieci hipermarketów, a tanie marki największych koncernów – Optima i Bliska – zajęły jedne z ostatnich pozycji w rankingu. I to pomimo że z badania przeprowadzonego wśród polskich kierowców wynika, że stacje należące do Orlenu i Lotosu są wybierane chętnie, ponieważ należą do polskich koncernów.

Stacje paliw

Oto ranking 8 najlepiej ocenianych sieci stacji w Polsce, sporządzony na bazie ocen zebranych w Wyborze Kierowców. Wynik oznacza procentowy udział kierowców, którzy przyznali im najwyższą ocenę ogólną.

MiejsceStacjaWynik
1BP53.3%
2Shell52.6%
3Orlen49.8%
4Statoil45.6%
5Lotos41.2%
6Bliska36.7%
7Lotos Optima35.2%
8Moya34.8%

1 BP

53,3%

Najlepiej oceniane stacje paliw w Polsce według kierowców. Wygrywają jakością paliw oraz usług.

Kierowcy jasno wskazują, że oferowane paliwo jest drogie, ale za to dobrej jakości. Chwalą też usługi gastronomiczne i czystość toalet, nie dając szans konkurencji. Praktycznie nie ma głosów krytycznych dotyczących jakości obsługi czy zaopatrzenia sklepu. Sporo klientów tankuje na BP, ponieważ namożna tam zbierać punkty w programie lojalnościowym Payback. Na pochwałę zasługuje bardzo gęsta sieć stacji.

Jakość paliw: 5/5
Usługi gastronomiczne: 5/5

2 SHELL

52,6%

Najwyższej jakości paliwo, ale szwankują jakość obsługi i kiepska oferta gastronomiczna.

Shell – tak jak w poprzednim rankingu – zajął 2. miejsce. Jego paliwa są najwyżej ocenianymi przez kierowców, jednak mimo to w ocenie ogólnej stacje koncernu nie okazały się najlepsze. Powód jest prosty – szwankuje jakość usług pozapaliwowych. Pod względem usług gastronomicznych, czystości toalet, zaopatrzenia sklepu czy jakości obsługi Shell dostał jedne z gorszych not od kierowców. Mimo tych niedogodności, koncern petrochemiczny nie może narzekać na brak klientów w Polsce.

Jakość paliw: 5/5
Usługi gastronomiczne: 4/5

3 ORLEN

49,8%

Dość dobra oferta paliw oraz wyśmienita wręcz jakość obsługi stacji.

Orlen, czyli ubiegłoroczny lider Wyboru Kierowców, tym razem zajął dopiero 3. miejsce. Klienci wciąż podkreślają w komentarzach, że wybierają stacje tego koncernu, ponieważ jest to polski kapitał. Wysoko oceniają jakość obsługi. Dość dobre noty zbiera także jakość paliw. Niestety, czystość toalet i asortyment sklepów nie są zbyt dobrze oceniane przez klientów. Firma powinna także położyć większy nacisk na jakość oferty gastronomicznej – w tej kategorii występuje sporo skrajnych opinii.

Jakość paliw: 4/5
Usługi gastronomiczne: 4/5

4 STATOIL

45,6%

Kierowcy wybierają stacje, ponieważ oferuje się tam dobre jedzenie, czyste toalety oraz dobrej jakości paliwo.

Stacje Statoil, które obecnie zmieniają nazwę na Circle K, znalazły się tuż za podium i w porównaniu do zeszłorocznego zestawienia awansowały o jedną pozycję. Biorąc po uwagę opinie, jest szansa na poprawienie wyników. Kierowcy jasno wskazują, że oferowane paliwo jest dobrej jakości. Nie ma również zastrzeżeń do usług gastronomicznych, czystości toalet czy też wyposażenia stacji w np. myjnie, kompresory. Klienci narzekają na jednak zbyt małą liczbę stacji oraz ich rozmieszczenie.

Jakość paliw: 5/5
Usługi gastronomiczne: 4/5

5 LOTOS

41,2%

Przyzwoite paliwo oraz umiarkowana jakość usług gastronomicznych.

Polska sieć Lotos w zeszłorocznym Wyborze Kierowców zajęła ostatnie miejsce na podium. Tym razem opinie klientów stacji paliw nie były aż tak przychylne. Pod względem oceny jakości paliwa Lotos zajmuje środek zestawienia. Także oceny usług gastronomicznych czy czystości toalet są zbliżone do konkurencji. Dość słabo polscy kierowcy oceniają natomiast jakość obsługi.

Jakość paliw: 4/5

6 BLISKA

36,7%

Stacje, które przyciągają kierowców głównie ceną.

Bliska to marka Orlenu skierowana dla klientów szukających taniego paliwa. Co ciekawe, jakość paliwa jest oceniana tu gorzej niż w przypadku stacji macierzystego koncernu. Klientom przeszkadza również uboga oferta usług – wolą zapłacić więcej, ale mieć zapewnioną kompletną obsługę. Być może dlatego część stacji Bliska jest modernizowana i działa z logo Orlen.

Jakość paliw: 3/5

7 LOTOS OPTIMA

35,2%

Kierowcom nie zawsze wystarczy tanie paliwo.

Lotos Optima to nazwa ekonomicznej sieci stacji, którą zaprezentowano w 2011 r. Tworząc nową markę, koncern gwarantuje klientom dostęp do najwyższej jakości paliw po niższej cenie. Niestety, uboga oferta usług pozapaliwowych (małe sklepy, w których można kupić także kawę czy hot-dogi), nie przekonuje kierowców, szczególnie tych bardziej wymagających.

Jakość paliw: 3/5

8 MOYA

34,8%

Niska cena paliwa i ograniczony zakres usług nie przekonują klientów.

Stacje sieci MOYA obecne są we wszystkich województwach. Działa ich ponad 140. Kierowcy dość często narzekają na niewielką liczbę stacji i nie zawsze trafione lokalizacje. Jak się okazuje, niskie ceny paliwa nie zawsze wpływają na dobrą ocenę. W Wyborze Kierowców sieć Moya zajęła 8. miejsce, tylko nieznacznie wyprzedzając stacje z logo Huzar i przymarketowe Auchan.

Jakość paliw: 3/5