Dostawcze małe - otwierające

Rynek samochodów dostawczych zwykle obejmuje sprawdzone od lat konstrukcje, ale nie brakuje także nowości od innych producentów. Oto przegląd 12 najmniejszych aut dostawczych, które można kupić w polskich salonach.

W świecie motoryzacji niezbyt często słyszy się o premierach nowych samochodów użytkowych – pojazdów tego typu nie trzeba specjalnie reklamować, bo i tak znajdą nabywców wśród mniejszych lub większych przedsiębiorstw, którzy zapragną wymienić stary model na nowszy. Nie oznacza to, że firmy oferujące auta dostawcze tylko je produkują przez kilkanaście lat bez zbytniej ingerencji w konstrukcję. By nadążyć za oczekiwaniami klientów, do „dostawczaków” coraz częściej wprowadza się udogodnienia znane z aut osobowych (systemy multimedialne, klimatyzację, elektroniczni asystenci kierowcy), modernizuje ich układy jezdne w celu uzyskania komfortu jazdy zbliżonego do „osobówek”, a także rozwija ofertę o nowe wersje długości/typu nadwozia i wysokości dachu (furgon oszklony lub bez okien, ze specjalną zabudową od zewnętrznej firmy lub plaftormą). Coraz częściej do użytkowych aut można również zamówić wersję z napędem 4×4, podnoszącym funkcjonalność samochodu w zróżnicowanych warunkach, a niektóre modele (Mercedes Vito) oferują aż trzy rodzaje napędu (na tył, przód i 4×4).

Liczy się bezproblemowe serwisowanie

Krótko mówiąc: współczesne auta dostawcze nie wyznają zasady, że „wytrzymały” znaczy „surowy”. Jednak odbiorcy ponad rozwój segmentu samochodów użytkowych biorą spodziewane koszty utrzymania, dlatego do niektórych nowoczesnych rozwiązań (np. system Ad-Blue) podchodzą z rezerwą. Kluczem w wyborze najbardziej odpowiedniego „dostawczaka” jest dobrze rozbudowana sieć serwisowa z kompetentną obsługą i doświadczenie marki na rynku (a co za tym idzie – dostępność części). Pomimo że oferta aut dostawczych powiększa się o pojazdy debiutujących marek, jak Nissan lub Hyundai, większość zainteresowanych i tak wybierze popularnego od wielu lat Fiata Ducato albo Mercedesa Sprintera – i to nawet, jeśli nowe modele kuszą bogatym wyposażaniem lub atrakcyjnymi warunkami gwarancyjnymi.

Dostawcze małe - otwierające
Właściwości przewozowe to jedno, koszty utrzymania – drugie. Czasami ten drugi aspekt przeważa nad pierwszym, dlatego trudno nowym markom przebić się na rynku samochodów dostawczych.

Przegląd oferty lekkich aut dostawczych – małe i kompaktowe vany

Samochody dostawcze dzielą się na trzy podsegmenty: małe i kompaktowe vany, vany klasy średniej i duże vany. W pierwszej części przedstawiamy 12 propozycji najmniejszych aut użytkowych na polskim rynku. Powstałe w oparciu o popularne kombivany łączą niewielkie rozmiary zewnętrzne ze sporą przestrzenią ładunkową. Niektóre modele oferują kilka wersji długości nadwozia/rozstawu osi, wysokości dachu lub napęd 4×4. Kliknięcie w nazwę modelu automatycznie przeniesie na oficjalną stronę producenta opisywanego samochodu.

Citroen Berlingo

Dwie wersje długości nadwozia (dłuższa ma „pakę” o długości ponad 2 m). Modułowy fotel pozwala przewieźć z przodu 3 osoby. Nowa generacja na razie dotyczy tylko wersji osobowej.

Silniki: 1.6 HDi (75, 100 KM), 1.6 VTi (95 KM)
Ładowność: 595-880 kg
Pojemność ładunkowa: do 3,7 m³ (L1), do 4,1 m³ (L2)

Dacia Dokker

Użytkowa odmiana Dokkera nazywa się Van i na życzenie może być oferowana w konfiguracji 1-miejscowej ze składanym fotelem Dacia Easy Seat. W wersji osobowej auto mieści od 800 do 3000 l bagażu. Benzynowy silnik 1.6: także z fabrycznym LPG.

Silniki: 1.6 SCe (100 KM, także z LPG), 1.5 dCi (75, 90 KM)
Ładowność: 600-750 kg
Pojemność ładunkowa: 3,3-3,9 m³

 

Fiat Fiorino

Idealny do przewozu towarów w dużych miastach (niecałe 4 metry długości, średnica zawracania poniżej 10 m), także w wersji zasilanej CNG i jednoosobową kabiną z miejscem kierowcy oddzielonym kratką. Osobowy model nazywa się Qubo i mieści nawet 2500 l bagażu.

Silniki: 1.4 (77 KM, także z CNG), 1.3 MultiJet (80, 95 KM)
Ładowność: 500-660 kg
Pojemność ładunkowa: 2,1-2,8 m³

Fiat Doblo

Bardzo bogata oferta: dwie wersje rozstawu osi (276-311 cm) i długości (441-476 cm), dwa warianty wysokości dachu (188-213 cm), cztery rodzaje nadwozia (furgon, kombi, skrzyniowy i platforma), liczne akcesoria, m.in. uchwyt na drabinę. Bazowy silnik benzynowy: także z zasilaniem CNG.

Silniki: 1.4 (95 KM, także z CNG), 1.4 T-Jet (120 KM), 1.3 MultiJet (80, 95 KM), 1.6 MultiJet (120 KM)
Ładowność: 750-1005 kg
Pojemność ładunkowa: 3,4-5,4 m³

Ford Transit Courier

Niewiele dłuższy od Fiata Fiorino (416 cm) model spokrewniony z Fiestą. Dostawczy Transit Courier występuje w odmianie towarowej i brygadowej, osobowa z kolei nazywa się Tourneo Courier. Dzięki składanemu fotelowi pasażera można w nim przewieźć przedmioty o długości do 2,6 m.

Silniki: 1.0 EcoBoost (100 KM), 1.5 TDCi (75, 95 KM)
Ładowność: 560-663 kg
Pojemność ładunkowa: 2,3 m³ (wg SAE)

Ford Transit Connect

Środkowy dostawczak Forda występuje jako furgon, kombi i wariant osobowy (Tourneo Connect). Dwie wersje długości (442/482 cm, rozstaw osi odpowiednio 266 i 306 cm), liczne systemy wspomagające na liście opcji.

Silniki: 1.0 EcoBoost (100 KM), 1.5 TDCi (75, 100, 120 KM)
Ładowność: 613-1009 kg
Pojemność ładunkowa: 2,93 m³ (L1, wg SAE), 3,63 m³ (L2, wg SAE)

Mercedes Citan

Aż 3 wersje długości nadwozia (najmniejsza ma dwoje drzwi, najdłuższa zmieści 7 osób). Model dostępny jako furgon i kombi (także jako brygadowy), w wersji ze składanym przednim fotelem przewiezie przedmioty o długości nawet 294 cm. Opracowany wspólne z Renault.

Silniki: benz. 1.2/114 KM, diesel 1.5 75/90/110 KM)
Ładowność: 468-768 kg
Pojemność ładunkowa: do 2,4 m³ (L1), do 3,1 m³ (L2), do 3,8 m³ (L3)

Nissan NV200/e-NV200

Tylko dwie wersje nadwoziowe z jednym rozstawem osi (furgon, kombi), ale w ofercie również wersja elektryczna z baterią 40 kWh dającą teoretyczny zasięg nawet do 300 km. Auto objęte 5-letnią gwarancją, a e—NV200 – dodatkowo 8-letnią na akumulator.

Silniki: 1.6 (110 KM), 1.5 dCi (90, 110 KM), elektryczny 109 KM
Ładowność: do 795 kg
Pojemność ładunkowa: do 4,2 m³

Opel Combo

Dostawcze kombo jest jeszcze dostępne jako poprzednia generacja oparta na Fiacie Doblo. Następca to już bliźniak konstrukcyjny Berlingo i Partnera – na razie jako osobowy Combo Life. „Stary” może mieć dwie wersje długości nadwozia i wysokości dachu, wersję kombi oraz napędzaną CNG.

Silniki: 1.4 (95, 120 KM – także jako CNG), 1.3 CDTI (95 KM)
Ładowność: 750-1000 kg
Pojemność ładunkowa: do 5,4 m³

Peugeot Partner

Następca w osobowej wersji nazywa się Rifter, w dostawczej auto zachowało swoją nazwę. Peugeot jednocześnie oferuje obie generacje, obie w dwóch wersjach długości nadwozia („stary” jako 3- lub 5-miejscowy furgon, Rifter zabierze na pokład nawet 7 osób.

Silniki: 1.6 VTi (98 KM), 1.6 HDi (75, 100, 120 KM)
Ładowność: 648-880 kg
Pojemność ładunkowa: do 3,7 m³

Renault Kangoo Express

Trzy wersje długości nadwozia (390, 428 i 467 cm), każdy furgon opcjonalnie może z przodu zmieścić 3 osoby, także jako 5-miejscowe kombi. Renault oferuje również elektryczne Kangoo Z.E (tylko dwie dłuższe odmiany). mogące w teorii przejechać 200 km na jednym ładowaniu.

Silniki: 1.2 TCe (115 KM), 1.5 dCi (75, 90, 110 KM), elektryczny 60 KM
Ładowność: do 800 kg
Pojemność ładunkowa: do 4,6 m³

Volkswagen Caddy

Do kupienia jako furgon, osobowy i kempingowy (Beach), wszystkie w dwóch wariantach rozstawu osi. Volkswagen oferuje ten model w limitowanych edycjach (Edition 35, Join), uterenowionej wersji Alltrack, z napędem 4×4 i w wersji zasilanej CNG. Bogaty wybór nowoczesnych silników.

Silniki: 1.2 TSI (84 KM), 1.0 TSI (102 KM), 1.4 TSI (125 KM), 1.4 TGI (110 KM), 2.0 TDI (75, 102, 122, 150 KM)
Ładowność: do 1005 kg
Pojemność ładunkowa: 3,2-4,7 m³

Część zdjęć aut pochodzi ze strony www.autowp.ru

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here