Nissan X-Trail czwartej generacji oferuje innowacyjny napęd hybrydowy e-POWER oraz wnętrze realnie mieszczące 7 osób. Oto najważniejsze informacje na temat nowego Nissana X-Trail.
Prawie 7 milionów – tyle egzemplarzy Nissanów X-Trail znalazło odbiorców od momentu uruchomienia produkcji pierwszego wcielenia modelu, czyli od 2000 r. Tak imponujący wynik wraz z nadal doskonale sprzedającym się Qashqaiem nie pozostawiają wątpliwości, że Nissan potrafi tworzyć dobre uterenowione samochody. Przy projektowaniu nowego X-Traila nie było miejsca na kompromisy: auto naszpikowano topowymi nowinkami producenta z Japonii, a także poczyniono ogrom prac nad zapewnieniem optymalnych warunków podróżowania we wnętrzu – nawet dla 7 osób.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – nadwozie
Nowy Nissan X-Trail bazuje na płycie podłogowej CMF-C. Nadwozie wykonano z materiałów mających zwiększyć wytrzymałość karoserii, ale przy okazji sprzyjającym zredukowaniu masy własnej. I tak niektóre elementy są z aluminium (przednie i tylne drzwi, przednie błotniki i maska), inne z tworzywa kompozytowego (klapa bagażnika). Odnośnie wyglądu widać sporo analogii do najnowszego Qashqaia, np. za pośrednictwem podwójnych przednich lamp. W porównaniu do poprzednika auto otrzyma więcej ozdobnych elementów w dolnej części, czyli na progach i „dołach” zderzaków.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – deska rozdzielcza
W środku pojawią się aż trzy ponad 10-calowe ekrany: Nissan chwali się, że ich łączna średnica to aż 35 cali. Dwa główne (12,3-calowe) wkomponowano pośrodku kokpitu oraz w miejscu zestawu wskaźników, natomiast trzeci to nic innego jak wyświetlacz przezierny umieszczony pod przednią szybą. Jest naprawdę wielki (10,8 cala), a dzięki temu przekazujący jeszcze więcej informacji niż dotychczas (są one także czytelniejsze).
Osoby sceptycznie nastawione do stukania w ekran nie muszą się martwić, bo część funkcji można wywołać przyciskami. Obsłużymy nimi także klimatyzację. Po zdjęciach egzemplarza pokazowego z jasnobrązową tapicerką widać, że Nissan nie poskąpił na zmontowaniu wnętrza z miękkich materiałów wykończeniowych. Brawa za pozostawienie w obiegu starszego portu zasilającego – smartfona lub inne urządzenie można podłączyć do gniazda USB-A oraz USB-C.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – wnętrze, bagażnik
Takowe znajdują się również w tylnej części pasażerskiej. Do drugiego rzędu prowadzą drzwi otwierane pod kątem prawie 90 stopni – ten zabieg z pewnością docenią osoby regularnie montujące z tyłu foteliki dziecięce. Środkową część kanapy można złożyć, a całość przesuwać, zwiększając bazową pojemność bagażnika (585 l). Według Nissana charakteryzuje się on rekordową długością i szerokością pomiędzy nadkolami w swojej klasie. W nowym X-Trailu zastosowano ruchomą podłogę bagażnika, choć poddano ją drobnym modyfikacjom względem tej w poprzedniku.
Samochód będzie oferowany w konfiguracji 5- lub 7-osobowej. Producent rekomenduje korzystanie z trzeciego rzędu siedzeń osobom do 160 cm wzrostu – wtedy nie powinno być problemu z ulokowaniem stóp pod kanapą drugiego rzędu. Dodatkowe siedzenia kładą się na płasko i tworzą, wraz ze złożoną kanapą, równą przestrzeń bagażową.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – silniki
Do napędu czwartej generacji X-Traila posłużą dwa zelektryfikowane układy napędowe. Pierwszy to tzw. miękka hybryda z instalacją 12 V, zapewniająca dodatkowy zastrzyk mocy dla 163-konnego silnika 1.5 V-CT, łączona z bezstopniową skrzynią biegów Xtronic.
Drugi to innowacyjny, opracowany przez Nissana napęd e-POWER, zaprezentowany niedawno w obecnie produkowanym Qashqaiu. Kluczową rolę odgrywa tu kwestia przekazywania mocy na koła, bowiem odpowiedzialny za to jest wyłącznie silnik elektryczny (204 KM i dostępny od razu moment obrotowy 330 Nm). Jednostka spalinowa jest co prawda na miejscu, ale jej rola ogranicza się do wytwarzania energii przeznaczonej do zasilania części elektrycznej. W efekcie pracuje ona w optymalnym zakresie obrotów i pozwala wypracować dobre wyniki spalania. Pomaga w tym zmienny stopień sprężania i funkcja „Linear Tune” dobierająca obroty do aktualnej prędkości na drodze.
W efekcie Nissan X-Trail e-POWER jeździ jak pełnoprawny samochód elektryczny, ale nie wymaga od użytkownika ładowania go kablami – układ jest, kolokwialnie mówiąc, samowystarczalny. Współpracuje z systemem e-Pedal Step, czyli trybem jazdy przy użyciu wyłącznie pedału przyspieszenia (gdy zdejmiemy nogę z gazu, układ wyhamuje auto na tyle, że zapalą się światła stop).
W odróżnieniu od Qashqaia e-POWER, X-Trail w tej wersji otrzyma napęd na 4 koła e-4ORCE stosowany m.in. w elektrycznym crossoverze Ariya. Składają się na niego dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 213 KM, po jednym na każdą oś samochodu. Układ inteligentnie przenosi moc na wszystkie koła z osobna, a także zarządza ich wyhamowywaniem. Te zabiegi, w połączeniu z idealnym rozłożeniem masy, mają gwarantować bezpieczne i pewne prowadzenie samochodu w zakrętach ze zminimalizowaniem przechyłów karoserii.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – wyposażenie
Do nowego Nissana X-Trail trafi odświeżona wersja systemu ProPILOT Assist z Navi-link, czyli systemu utrzymującego pas ruchu i zwalniającego aż do zatrzymania za innym pojazdem. Może też samodzielnie ruszyć, o ile zrobiły to poprzedzające pojazdy, a zatrzymanie trwało maksymalnie 3 sekundy. Ponadto system dostosowuje prędkość do odczytanych znaków drogowych lub np. ostrego łuku na autostradzie – takie informacje pobiera bezpośrednio z danych w nawigacji. Na liście opcji znajdzie się również system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją przewidywania ryzyka kolizji.
Nowy Nissan X-Trail (2023) – cena
Cennik Nissana X-Trail otwiera kwota 181 500 zł za odmianę 1.5 VC-T w wersji wyposażenia N-Connecta. Dopłata do konfiguracji 7-osobowej wynosi 4000 zł. X-Trail e-POWER kosztuje minimum 196 200 zł (N-Connecta, 5-osobowy, napęd na przód), natomiast wariant 4×4 oznacza wydatek 206 200 zł (210 200 zł z dodatkowymi fotelami w bagażniku).
Samochód można już zamawiać w ramach przedsprzedaży. Nowe Nissany X-Trail trafią do polskich salonów w grudniu 2022 r.
Polecamy również:
Nissan Qashqai e-POWER – wrażenia z pierwszych jazd
Nissan Ariya – wrażenia z pierwszych jazd
1.5 VC-T | 1.5 VC-T (7 os.) | e-POWER | e-POWER (4WD) | e-POWER (4WD 7 os.) | |
---|---|---|---|---|---|
Napęd | przedni | przedni | przedni | 4×4 | 4×4 |
Moc maksymalna | 163 KM | 163 KM | 204 KM | 213 KM | 213 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 330 Nm | 330 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 9,6 s | 8,0 s | 7,0 s | 7,2 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h | 170 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Zużycie paliwa (cykl mieszany; WLTP) | 7,1-7,2 l/100 km | 7,2-7,4 l/100 km | 5,8-5,9 l/100 km | 6,3-6,4 l/100 km | 6,4-6,5 l/100 km |
Cena wersji podstawowej | 181 500 zł | 185 500 zł | 196 200 zł | 206 200 zł | 210 200 zł |