BMW M3 i BMW M4 2021 13

BMW oficjalnie zaprezentowało nowe wcielenia pośrednich modeli nastawionych na osiągi – BMW M3 i BMW M4. Oto szczegółowe dane na ich temat.

Pierwsze wzmianki na temat wyglądu nowych generacji BMW M3 i BMW M4 pojawiły się już wczoraj. W dniu dzisiejszym miała miejsce oficjalna premiera szóstego wcielenia topowego modelu opartego na podzespołach serii 3. Podobnie jak u poprzednika, dla odmiany coupe zarezerwowano przydomek M4 – M3 zostanie zarówno sedanem, jak i, w przyszłości, kombi (Touring).

BMW M3 i BMW M4 2021 17
Obręcze ze stopów lekkich w BMW M3 mają średnicę 18 cali (koła przednie) lub 19 cali w przypadku kół tylnych.

Fani marki obawiali się, że nowe BMW M3 i M4, wzorem rozwijanego ostatnimi czasy trendu stylistycznego, otrzyma tzw. szerokie „nerki” (czyli atrapy chłodnicy). Ten zabieg stał się faktem, lecz podlega on już indywidualnej ocenie. Faktem jest, że nowe M3/M4 urosło o ponad 12 cm (do 479 cm) oraz otrzymało dodatkowe 3 cm na szerokość. Względem standardowej serii 3 inżynierowie wzmocnili konstrukcję licznymi rozpórkami i dodatkowymi podłużnicami, podwozie zaś chronią (i dodatkowo usztywniają) aluminiowe płyty. Wszelkie modyfikacje, wraz z opracowaniem bogatej listy wyposażenia seryjnego, przełożyły się na wzrost masy własnej do aż 1700 kg (poprzednik ważył o ponad 100 kg mniej).

BMW M3 i BMW M4 2021 07
BMW M4 otrzymało przeprojektowaną tylną część nadwozia z lampami zachodzącymi niemal do wnęki na tablicę rejestracyjną.

Zwiększenie rozstawu osi o niemal 5 cm (wynosi teraz 286 cm) pozytywnie wpłynęło na przestronność w środku. Uwagę zwracają wyraziste kolorystycznie tapicerki oraz „kubełkowate” fotele BMW M4 z opcjonalnym wykończeniem oparć włóknem węglowym. BMW dodało do tego kilka „smaczków”, m.in. aluminiowe nakładki na pedały oraz oznaczenia M3/M4.

BMW M3 i BMW M4 2021 01
Wśród nowości w multimediach BMW zalicza się tryb jazdy M Drive Professional, za pomocą którego można regulować „czułość” systemu kontroli trakcji.

Producent z Bawarii proponuje klientom trzy warianty BMW M3 i BMW M4: standardowy, Competition i Competition xDrive. Wszystkie napędza 3-litrowy, 6-cylindrowy, podwójnie turbodoładowany silnik. Zwiększoną względem poprzednika wydajność jednostka uzyskuje dzięki zmodernizowanym m.in. turbosprężarkom, układom dolotowym i wtryskowym. W wydaniu Competition zastosowano system chłodzenia środka smarnego (chłodnice oleju) i dwukomorową miskę olejową, w opinii BMW mającą zapewnić odpowiednie smarowanie niezależnie od sposobu eksploatacji. W zależności od wersji podstawowe parametry prezentują się następująco:

  • moc 480 KM przy 6250 obr./min., moment obrotowy 550 Nm dostępny w zakresie 2650-6130 obr./min. (bazowe BMW M3/M4);
  • moc 510 KM przy 6250 obr./min., moment obrotowy 650 Nm dostępny w zakresie 2750-550 obr./min. (BMW M3/M4 Competition/Competition xDrive).
BMW M3 i BMW M4 2021 12
Nowe BMW M3/M4 pierwsze 100 km/h osiągają po upływie 4,2 s lub nawet 3,9 s w odmianach Competition.

Słabszą odmianę – i tu niespodzianka – można zamówić w pakiecie z napędem na tył i ręczną skrzynią biegów. Do M3/M4 Competition standardowo trafia 8-biegowy „automat” posiadający funkcję manualnej zmiany przełożeń. W ofercie znajdzie się również odmiana z napędem 4×4 (xDrive), ale nie ma tego złego – układ umożliwi przekierowanie całego momentu obrotowego na koła tylne. Wyposażono go też w aktywny dyferencjał.

Pierwsze dostawy nowych BMW M3/M4 do Polski mają trafić w pierwszym kwartale 2021 roku. W salonach najprawdopodobniej pojawią się w marcu.

Redakcja poleca:

Pojedynek BMW M3 (E90) z Audi RS4 i Mercedesem C 63 AMG

Tym BMW M3 Robert Kubica ściga się w DTM!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here