BMW oficjalnie zaprezentowało nowe wcielenia pośrednich modeli nastawionych na osiągi – BMW M3 i BMW M4. Oto szczegółowe dane na ich temat.
Pierwsze wzmianki na temat wyglądu nowych generacji BMW M3 i BMW M4 pojawiły się już wczoraj. W dniu dzisiejszym miała miejsce oficjalna premiera szóstego wcielenia topowego modelu opartego na podzespołach serii 3. Podobnie jak u poprzednika, dla odmiany coupe zarezerwowano przydomek M4 – M3 zostanie zarówno sedanem, jak i, w przyszłości, kombi (Touring).
Fani marki obawiali się, że nowe BMW M3 i M4, wzorem rozwijanego ostatnimi czasy trendu stylistycznego, otrzyma tzw. szerokie „nerki” (czyli atrapy chłodnicy). Ten zabieg stał się faktem, lecz podlega on już indywidualnej ocenie. Faktem jest, że nowe M3/M4 urosło o ponad 12 cm (do 479 cm) oraz otrzymało dodatkowe 3 cm na szerokość. Względem standardowej serii 3 inżynierowie wzmocnili konstrukcję licznymi rozpórkami i dodatkowymi podłużnicami, podwozie zaś chronią (i dodatkowo usztywniają) aluminiowe płyty. Wszelkie modyfikacje, wraz z opracowaniem bogatej listy wyposażenia seryjnego, przełożyły się na wzrost masy własnej do aż 1700 kg (poprzednik ważył o ponad 100 kg mniej).
Zwiększenie rozstawu osi o niemal 5 cm (wynosi teraz 286 cm) pozytywnie wpłynęło na przestronność w środku. Uwagę zwracają wyraziste kolorystycznie tapicerki oraz „kubełkowate” fotele BMW M4 z opcjonalnym wykończeniem oparć włóknem węglowym. BMW dodało do tego kilka „smaczków”, m.in. aluminiowe nakładki na pedały oraz oznaczenia M3/M4.
Producent z Bawarii proponuje klientom trzy warianty BMW M3 i BMW M4: standardowy, Competition i Competition xDrive. Wszystkie napędza 3-litrowy, 6-cylindrowy, podwójnie turbodoładowany silnik. Zwiększoną względem poprzednika wydajność jednostka uzyskuje dzięki zmodernizowanym m.in. turbosprężarkom, układom dolotowym i wtryskowym. W wydaniu Competition zastosowano system chłodzenia środka smarnego (chłodnice oleju) i dwukomorową miskę olejową, w opinii BMW mającą zapewnić odpowiednie smarowanie niezależnie od sposobu eksploatacji. W zależności od wersji podstawowe parametry prezentują się następująco:
- moc 480 KM przy 6250 obr./min., moment obrotowy 550 Nm dostępny w zakresie 2650-6130 obr./min. (bazowe BMW M3/M4);
- moc 510 KM przy 6250 obr./min., moment obrotowy 650 Nm dostępny w zakresie 2750-550 obr./min. (BMW M3/M4 Competition/Competition xDrive).
Słabszą odmianę – i tu niespodzianka – można zamówić w pakiecie z napędem na tył i ręczną skrzynią biegów. Do M3/M4 Competition standardowo trafia 8-biegowy „automat” posiadający funkcję manualnej zmiany przełożeń. W ofercie znajdzie się również odmiana z napędem 4×4 (xDrive), ale nie ma tego złego – układ umożliwi przekierowanie całego momentu obrotowego na koła tylne. Wyposażono go też w aktywny dyferencjał.
Pierwsze dostawy nowych BMW M3/M4 do Polski mają trafić w pierwszym kwartale 2021 roku. W salonach najprawdopodobniej pojawią się w marcu.