- Najlepszą oponą okazał się Continental WinterContact TS860
- Najtańsze w teście, chińskie opony Linglong na ostatnim miejscu
Tygodnik Motor przetestował 7 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16. Pięć z nich pochodzi z Europy i należy do segmentu premium. Opony te zostały porównane z koreańską segmentu średniego i budżetową chińską.Opona zimowa to wizytówka producenta. Do jej zadań należy bowiem zapewnienie bezpiecznego prowadzenia samochodu nie tylko w trudnych warunkach (śnieg, deszcz), ale też na suchym asfalcie. Zwykle ta sztuka udaje się najlepszym firmom, oferującym zaawansowane technologie w ogumieniu segmentu premium. Tygodnik Motor przeprowadził rozbudowany test zimówek na profesjonalnym torze w Szwecji i w jednym z niemieckich ośrodków testowych.
Testowano opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16, pasujące do większości obecnie oferowanych kompaktów. Porównano ogumienie znanych i cenionych producentów takich jak Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin i Nokian z koreańską oponą segmentu średniego (Hankook) oraz tanią chińską Linglong.
W tego typu testach istotne jest, by każda opona została sprawdzona w identycznych warunkach atmosferycznych i drogowych. Okazało się, że budżetowe opony na śniegu zachowywały się podobnie jak te z segmentu premium, jednak na suchym asfalcie różnice były dużo większe. Istotą skonstruowania dobrej zimówki jest połączenie dobrych właściwości jezdnych zarówno na suchym, jak i mokrym podłożu. W droższych oponach różnice w zależności od podłoża są minimalne, ale da się wydzielić lepszych i gorszych w danej kategorii.
Continental WinterContact TS860
Test wygrała opona Continental WinterContact TS860. Wykazała się największą wszechstronnością, chociaż na śniegu musiała uznać wyższość rywali właściwie w każdej konkurencji.

Okazała się natomiast najlepsza na mokrej nawierzchni, zdobywając maksymalną ilość punktów w zakresie hamowania i jazdy na czas. Na suchym wykazała delikatną podsterowność, ale mimo tego wyprzedziła konkurentów na punkty. W ogólnej klasyfikacji zdobyła 299,8 pkt. na 310 możliwych.
Michelin Alpin 5
Drugie miejsce zajął Michelin Alpin 5. Ogumienie tego producenta zapewnia bardzo dobre prowadzenie na śniegu i doskonałą precyzję na mokrym asfalcie.

Od zwycięzcy wyraźnie odstaje na suchej nawierzchni, zwłaszcza w zakresie drogi hamowania. Charakteryzuje się także najmniejszymi oporami toczenia ze wszystkich testowanych opon. Michelin przegrywa z Continentalem o niecałe 7 punktów (wynik 293 pkt).
Dunlop Winter Sport 5
Na podium trafiła też opona Dunlop Winter Sport 5. Okazała się bezkonkurencyjna na śniegu i zdobyła prawie maksymalną liczbę punktów w tej kategorii.

Na mokrej nawierzchni nieco ostaje od poprzedzających ją rywali, głównie za sprawą średniej precyzji prowadzenia i zbyt długiej drogi hamowania. Na suchym zachowuje się podobnie jak Michelin. Ostatecznie przegrała z drugim miejscem o zaledwie 0,8 pkt. (wynik 292,2 pkt).
W przypadku tańszych opon zauważalna jest różnica w wynikach końcowych – zdobyły około 282 punkty, czyli o 18 mniej od zwycięzcy. Koreańskie ogumienie Hankooka okazało się przyzwoite na śniegu i suchym asfalcie, ale trudne do opanowania na mokrym. Nieco lepiej w tej kategorii wypadła chińska opona Linglong, ale we wszystkich pozostałych wyraźnie odstaje od najlepszych.