Tygodnik „Motor” przeprowadził test siedmiu opon zimowych 225/55 R17 dla SUV-ów. Pośród nich znalazła się także polska Dębica.
Opony zostały przetestowane na specjalnie przygotowanym torze testowym na północy Skandynawii, w fińskim Ivalo. Jego lokalizacja pozwala na sprawdzenie opon w ostrych warunkach zimowych, nieosiągalnych w naszym kraju.
Do testu wybrano ogumienie w rozmiarze 225/55 R17, pasujące do większości oferowanych kompaktowych SUVów, np. Audi Q3, BMW X1/X3, Ford Kuga, Hyundai ix35, Jeep Compass, Nissan Qashqai.
W porównaniu wzięło udział siedem opon 225/55 R17 z różnych segmentów rynkowych i cenowych. Wśród nich znalazł się produkt polskiej marki – Dębica Frigo HP.
Cechy dobrej opony zimowej
Kierowcy, kupując SUVa, oczekują od niego większej mobilności, tj. zdolności do jazdy w każdych warunkach. Równie uniwersalne musi być też ogumienie do niego, więc opony zimowe dla SUVa sprawdzono w szerszym zakresie niż w przypadku testów ogumienia dla aut osobowych. Wprowadzono nowy rodzaj nawierzchni – lód. Jego pomiar jest istotny, bo w praktyce kierowcy mogą się z nim spotkać w postaci zalegającej na szosie gołoledzi, czyli cienkiej, niezauważalnej warstwy lodu na asfalcie. Oprócz rezultatów na lodzie i śniegu, istotne w oponie zimowej jest również zachowanie na suchym i mokrym asfalcie.

Często producentom nie udaje się wypracować „złotego środka” i stworzyć opony dobrej na każdy rodzaj nawierzchni. Producenci marek premium znani są z tego, że próbują ten „złoty środek” znaleźć – dlatego parametrami na śniegu mogą ustępować tańszym odpowiednikom, podczas gdy na suchym asfalcie zapewniają większe bezpieczeństwo.
Przegląd liderów
Większość testowanego ogumienia jest z segmentu premium (Bridgestone, Goodyear,Nokian, Pirelli). Wśród nich znalazła się opona z średniej półki (Hankook) i budżetowej (Nexen i Dębica). Spójrzmy na wyniki i sprawdźmy, czy polska opona może równać się z najlepszymi.
1 miejsce
Nokian WR D4

Porównanie wygrywa fiński Nokian WR D4. Opona dobrze spisuje się zarówno w warunkach zimowych, jak i na suchym asfalcie. Podczas testów na mokrej nawierzchni nie miała sobie równych. Wykazała się największą uniwersalnością, co przełożyło się na zwycięstwo w teście. Nie jest przy tym najdroższa – kosztuje 560 złotych. Zdobywa 294 punkty na 300 możliwych.
2 miejsce
Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1

Drugie miejsce zajmuje Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1. Bardzo dobrze zachowywał się w najtrudniejszych warunkach, czyli na lodzie. Poprawnie wypadł również na śniegu. Dużo słabsze noty zebrał natomiast w mniej zimowych warunkach, czyli na suchym asfalcie. Przyznano mu 286 punktów. Warto zwrócić uwagę, że to najdroższa opona w teście – kosztuje 720 złotych.
3 miejsce
Pirelli Winter Sottozero 3

Ostatnie miejsce na podium należy do Pirelli Winter Sottozero 3. Ogumienie tego producenta okazało się najlepsze na suchym asfalcie – w tej kategorii nieznacznie wyprzedziło nawet zwycięskiego Nokiana. Dobrze też wypadło na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w jeździe na czas. Przeciętne rezultaty uzyskało natomiast w typowo zimowych warunkach – na śniegu gorszy był tylko budżetowy Nexen. Końcowy wynik – 283 punkty. Tą oponę można kupić za 630 złotych.
4 miejsce
Dębica Frigo HP

Polska opona – Dębica Frigo HP – uzyskała dobre, czwarte miejsce. „Nasze” ogumienie znane jest z tego, że świetnie zachowuje się na śniegu i lodzie. Ma to odzwierciedlenie w teście. W pomiarach na lodzie Dębica okazała się bezkonkurencyjna i zdobyła maksymalną liczbę 30 punktów. Najlepiej ze wszystkich wypadła też na śniegu, zarówno w kwestii hamowania, jak i precyzji kierowania. Dużo gorzej wyszły pomiary na asfalcie, niezależnie od suchości nawierzchni – opona polskiego producenta musiała uznać wyższość konkurentów i zdobyła najmniej punktów. Ten słaby rezultat sprawił, że nie można jej uznać za oponę uniwersalną, a to było głównym założeniem testu. Przez to też nie znalazła się na podium. Zdobyła przyzwoite 279 punktów i jest dostępna za 640 złotych.
Szczegółowe wyniki testu (punktacja)
MODEL | CENA | LÓD | ŚNIEG | MOKRO | SUCHO | OPORY TOCZ. | SUMA | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nokian WR D4 | 560 zł | 28 | 79.2 | 99.2 | 78.3 | 9.4 | 294.1 |
2 | Goodyear ULTRA GRIP PERFORMANCE GEN-1 | 720 zł | 29.3 | 78.3 | 93.7 | 75 | 10 | 286.3 |
3 | Pirelli WINTER SOTTOZERO 3 | 630 zł | 26.5 | 77.6 | 91.1 | 78.7 | 9.9 | 283.8 |
4 | Dębica FRIGO HP | 640 zł | 30 | 79.7 | 88.2 | 71.5 | 9.8 | 279.2 |
5 | Nexen WINGUARD ICE | b.d. | 26.2 | 70.6 | 98.6 | 72.8 | 10 | 278.2 |
6 | Hankook WINTER I*CEPT EVO2 | 470 zł | 26.4 | 77.9 | 87.6 | 76 | 10 | 277.9 |
7 | Bridgestone BLIZZAK LM-32 | 570 zł | 23.1 | 76.3 | 93.6 | 73.7 | 9.3 | 276 |
Maksymalny wynik | 30 | 80 | 100 | 80 | 10 | 300 |