OponyNajlepsze opony zimowe do SUV-a - TEST

Najlepsze opony zimowe do SUV-a – TEST

Tygodnik „Motor” przeprowadził test siedmiu opon zimowych 225/55 R17 dla SUV-ów. Pośród nich znalazła się także polska Dębica.

Opony zostały przetestowane na specjalnie przygotowanym torze testowym na północy Skandynawii, w fińskim Ivalo. Jego lokalizacja pozwala na sprawdzenie opon w ostrych warunkach zimowych, nieosiągalnych w naszym kraju.

Do testu wybrano ogumienie w rozmiarze 225/55 R17, pasujące do większości oferowanych kompaktowych SUVów, np. Audi Q3, BMW X1/X3, Ford Kuga, Hyundai ix35, Jeep Compass, Nissan Qashqai.

W porównaniu wzięło udział siedem opon 225/55 R17 z różnych segmentów rynkowych i cenowych. Wśród nich znalazł się produkt polskiej marki – Dębica Frigo HP.

Cechy dobrej opony zimowej

Kierowcy, kupując SUVa, oczekują od niego większej mobilności, tj. zdolności do jazdy w każdych warunkach. Równie uniwersalne musi być też ogumienie do niego, więc opony zimowe dla SUVa sprawdzono w szerszym zakresie niż w przypadku testów ogumienia dla aut osobowych. Wprowadzono nowy rodzaj nawierzchni – lód. Jego pomiar jest istotny, bo w praktyce kierowcy mogą się z nim spotkać w postaci zalegającej na szosie gołoledzi, czyli cienkiej, niezauważalnej warstwy lodu na asfalcie. Oprócz rezultatów na lodzie i śniegu, istotne w oponie zimowej jest również zachowanie na suchym i mokrym asfalcie.

Opony zimowe muszą być uniwersalne i sprawdzać się też na mokrej nawierzchni.
Opony zimowe muszą być uniwersalne i sprawdzać się też na mokrej nawierzchni.

Często producentom nie udaje się wypracować „złotego środka” i stworzyć opony dobrej na każdy rodzaj nawierzchni. Producenci marek premium znani są z tego, że próbują ten „złoty środek” znaleźć – dlatego parametrami na śniegu mogą ustępować tańszym odpowiednikom, podczas gdy na suchym asfalcie zapewniają większe bezpieczeństwo.

Przegląd liderów

Większość testowanego ogumienia jest z segmentu premium (Bridgestone, Goodyear,Nokian, Pirelli). Wśród nich znalazła się opona z średniej półki (Hankook) i budżetowej (Nexen i Dębica). Spójrzmy na wyniki i sprawdźmy, czy polska opona może równać się z najlepszymi.

1 miejsce
Nokian WR D4

nokian
Nokian WR D4

Porównanie wygrywa fiński Nokian WR D4. Opona dobrze spisuje się zarówno w warunkach zimowych, jak i na suchym asfalcie. Podczas testów na mokrej nawierzchni nie miała sobie równych. Wykazała się największą uniwersalnością, co przełożyło się na zwycięstwo w teście. Nie jest przy tym najdroższa – kosztuje 560 złotych. Zdobywa 294 punkty na 300 możliwych.

 

2 miejsce
Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1

goodyear
Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1

Drugie miejsce zajmuje Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1. Bardzo dobrze zachowywał się w najtrudniejszych warunkach, czyli na lodzie. Poprawnie wypadł również na śniegu. Dużo słabsze noty zebrał natomiast w mniej zimowych warunkach, czyli na suchym asfalcie. Przyznano mu 286 punktów. Warto zwrócić uwagę, że to najdroższa opona w teście – kosztuje 720 złotych.

3 miejsce
Pirelli Winter Sottozero 3

pirelli
Pirelli Winter Sottozero 3

Ostatnie miejsce na podium należy do Pirelli Winter Sottozero 3. Ogumienie tego producenta okazało się najlepsze na suchym asfalcie – w tej kategorii nieznacznie wyprzedziło nawet zwycięskiego Nokiana. Dobrze też wypadło na mokrej nawierzchni, zwłaszcza w jeździe na czas. Przeciętne rezultaty uzyskało natomiast w typowo zimowych warunkach – na śniegu gorszy był tylko budżetowy Nexen. Końcowy wynik – 283 punkty. Tą oponę można kupić za 630 złotych.

4 miejsce
Dębica Frigo HP

debica
Dębica Frigo HP

Polska opona – Dębica Frigo HP – uzyskała dobre, czwarte miejsce. „Nasze” ogumienie znane jest z tego, że świetnie zachowuje się na śniegu i lodzie. Ma to odzwierciedlenie w teście. W pomiarach na lodzie Dębica okazała się bezkonkurencyjna i zdobyła maksymalną liczbę 30 punktów. Najlepiej ze wszystkich wypadła też na śniegu, zarówno w kwestii hamowania, jak i precyzji kierowania. Dużo gorzej wyszły pomiary na asfalcie, niezależnie od suchości nawierzchni – opona polskiego producenta musiała uznać wyższość konkurentów i zdobyła najmniej punktów. Ten słaby rezultat sprawił, że nie można jej uznać za oponę uniwersalną, a to było głównym założeniem testu. Przez to też nie znalazła się na podium. Zdobyła przyzwoite 279 punktów i jest dostępna za 640 złotych.

Szczegółowe wyniki testu (punktacja)

MODELCENALÓDŚNIEGMOKROSUCHOOPORY TOCZ.SUMA
1Nokian WR D4560 zł2879.299.278.39.4294.1
2Goodyear ULTRA GRIP PERFORMANCE GEN-1720 zł29.378.393.77510286.3
3Pirelli WINTER SOTTOZERO 3630 zł26.577.691.178.79.9283.8
4Dębica FRIGO HP640 zł3079.788.271.59.8279.2
5Nexen WINGUARD ICEb.d.26.270.698.672.810278.2
6Hankook WINTER I*CEPT EVO2470 zł26.477.987.67610277.9
7Bridgestone BLIZZAK LM-32570 zł23.176.393.673.79.3276
Maksymalny wynik30801008010300

Jak Motor testuje opony

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji