Zapraszamy na cotygodniowy przegląd wiadomości ze świata motoryzacji. Krótko i na temat – dla tych, którzy nie mają czasu na śledzenie branżowych mediów. W tym tygodniu: Lexus ES z kamerami zamiast lusterek, pierwszy elektryczny Aston Martin, koniec VW Beetle’a i Nissana Pulsara, lifting Fordów S-Maxa i Galaxy.
Lexus ES: pierwszy z kamerami zamiast lusterek
Nie Audi e-tron quattro, lecz Lexus ES został pierwszym seryjnym samochodem oferowanym z kamerami zamiast lusterek bocznych. Na razie jednak wyłącznie w Japonii, bo tamtejsze przepisy na to zezwalają. Takie rozwiązanie – przynajmniej według producentów aut – ma szereg zalet: zmniejsza opór powietrza, co przekłada się na lepsze osiągi, niższe spalanie i mniejszy hałasy, gromadzi mniej śniegu oraz poprawia widoczność – zarówno w przód (smuklejsze słupki), jak i w tył (eliminacja odblasków, szersze pole widzenia). W przypadku Lexusa miejsce lusterek zastąpiły kamery i 5-calowe monitory przy przednich słupkach. Później rozwiązanie trafi do kolejnych Lexusów.
Nadjeżdża Aston Martin Rapide E
W czwartym kwartale 2019 r. do sprzedaży ma trafić pierwszy w pełni elektryczny Aston Martin – Rapid E. Będzie wytwarzany w nowej fabryce w St. Athan (Walia). Wyróżniki: zoptymalizowane pod względem aerodynamiki nadwozie, technika 800 V pozwalają na ładowanie z mocą 100 kW lub wyższą (w ciągu 1 godziny pozwala uzyskać 500 km zasięgu), lekka konstrukcja, skuteczny układ chłodzenia akumulatora i napędu zapewniający stałość osiągów, akumulator o pojemności 65 kWh, dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 610 KM i 950 Nm momentu oraz zasięg przekraczający 320 km (w cyklu WLTP). Wóz trafi do sprzedaży w limitowanej serii 155 egzemplarzy.
![Aston Martin Rapide E (2019) Aston Martin Rapide E (2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/97292d88-aston-martin-rapide-e-02-1024x576.jpg)
Volkswagen Up! z pakietem R-Line
Niemiecki oddział VW wprowadził do oferty Up!’a pakiet R-Line ze zderzakami o sportowej stylizacji, przyciemnianymi tylnymi szybami i obręczami o średnicy 16′ lub 17″ (obejmuje tylko elementy zewnętrzne). Cena: od 795 euro (ok. 3500 zł).
Nissan Qashqai z nowym dieslem 1.5
Pod maskę odświeżonego Qashqaia trafia mocno zmodernizowany silnik Diesla – 1.5 dCi. Względem poprzedniej jednostki o tej samej pojemności zmodyfikowano w nim ponad 90% części. Silnik osiąga teraz 115 KM (+5 KM) i ten sam maksymalny moment obrotowy – 260 Nm. Przy dużym obciążeniu działa jednak funkcja overboost, która krótkotrwale, przez 15 s, zapewnia mu dodatkowe 5 KM i 25 Nm. Nissan deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 3,8 l/100 km. Nowy Qashqai 1.5 dCi korzysta z układu SCR (redukcja tlenków NOx dzięki zastosowaniu czynnika AdBlue) i spełnia normę Euro 6d-Temp.
![Nissan Qashqai (2019) Nissan Qashqai (2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/1e6da026-nissan-qashqai-04-1024x682.jpg)
Nie przenoście produkcji do Niemiec – ostrzegają związkowcy Skody
Volkswagen rozważa częściowe przeniesienie produkcji Skody Superb z Czech do Niemiec (konkretnie do zakładów w Emden), m.in. celem zrekompensowania spadków wolumenu Passatów i zwiększenia podaży innych modeli czeskiej marki. Przeciwstawiają się temu jednak związki zawodowe Skody. „Kategorycznie odrzucamy taką możliwość” – piszą w oświadczeniu i dodają: „Superb to część naszego DNA”.
Superb jest wytwarzany w Kvasinach, obok modeli Kodiaq i Karoq oraz Seata Ateki. Fabryka pracuje na trzy zmiany, włącznie z sobotami. Producent z Czech ogłosił już, że część Karoqów będzie produkować w niemieckich zakładach VW w Osnabrücku. Rzecznik firmy Tomas Kotera powiedział Reutersowi, że na razie „inne zmiany nie są planowane„. A rzeczniczka VW Leslie Bothge odmówiła komentarza na temat oświadczenia związkowców.
![Skoda Superb Skoda Superb](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/fc1ea330-skoda-superb-production-kvasiny-plant-2-1024x734.jpg)
Volkswagen żegna Beetle’a
Amerykański oddział Volkswagena ogłosił, że w 2019 r. zakończy się produkcja Beetle’a. Z tej okazji na rynek USA trafi „finałowa edycja” modelu. W polskich salonach VW Beetla’a można obecnie kupić na wyprzedaży (rocznik 2017), a w Niemczech dostępny jest tylko kabriolet.
![Volkswagen Beetle Final Edition (2019) Volkswagen Beetle Final Edition (2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/610c63ab-vw-beetle-final-edition-7-1024x683.jpg)
Obecna generacja Beetle’a zadebiutowała w 2011 r., zastępując model New Beetle – reinkarnację poczciwego Garbusa. Niestety, podobnie jak w przypadku poprzednika, nie można mówić o sukcesie na miarę zbliżonych koncepcji – Fiata 500 czy Forda Mustanga. W ostatnich latach sprzedaż Beetle’a utrzymywała się w Europie na poziomie ok. 25 tys. egz. rocznie (większość to kabriolety), a w USA – poniżej 20 tys. sztuk. Przyczyny? Być może Beetle miał za wysokie ceny, był za mało retro… no i nie był SUV-em.
Nowe BMW Z4 M40i (G29) okrązyło Nurburgring w 7:55,4 min…
…podczas gdy – dla porównania – Porsche 718 Cayman S potrzebował na to 7:46,7 min (chociaż z Z4 wypadałoby porównać Boxstera, ale jego wynik nie jest dostępny). Więcej o nowym Z4 pisaliśmy tutaj.
Galaxy i S-Max z nowymi dieslami oraz 8-biegowym automatem
Minivany Forda otrzymują najnowszego turbodiesla 2.0 EcoBlue. Jednostka będzie dostępna w czterech wersjach mocy: 120, 150 i 190 KM (pojedyncze turbo) oraz 240 KM (biturbo). Ponadto oferta obu modeli wzbogaca się o nowy 8-biegowy automat z obrotowym wybierakiem przełożeń. Poszerzono również funkcjonalności systemów wspomagających i wprowadzono wycieraczki z wbudowanymi dyszami spryskiwaczy.
![Ford S-Max po liftingu (2019) Ford S-Max po liftingu (2019)](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/a0ad0709-2019-ford-s-max-3-1024x683.jpg)
JLR ostrzega przed Brexitem
Ralf Speth, dyrektor generalny koncernu Jaguar Land Rover, podczas konferencji w Birmingham po raz kolejny wyraził swoje obawy co do negatywnych skutków Brexitu. Speth utrzymuje, że przy niekorzystnym scenariuszu wyjście Wielkiej Brytanii z UE może kosztować dziesiątki tysięcy miejsc pracy w branży motoryzacyjnej i wiązać się z zamknięciem fabryk. Port w Dover może zamienić się w „parking” z uwagi na przedłużające się kontrole pojazdów. „Nieograniczony dostęp do jednolitego rynku jest dla JLR równie ważną częścią działalności jak koła dla naszych samochodów” – powiedział szef JLR. Dodał też, że produkcja aut np. w Europie wschodniej jest znacznie tańsza niż w Anglii.
Nissan: koniec z Pulsarem
Po 4 latach Nissan zakończył produkcję modelu Pulsar. Powód: przede wszystkim klienci wolą SUV-y. A zażarta konkurencja w segmencie kompaktów też nie pomagała.
![Nissan Pulsar Nissan Pulsar](https://www.wyborkierowcow.pl/wp-content/uploads/2018/09/nissan-pulsar-black-edition-1024x576.jpg)
Kia K3 GT, czyli kolejna wersja nadwoziowa Ceeda…
…która do złudzenia przypomina modele GT oferowane przez BMW. Na rodzimym południowokoreańskim rynku Kia wprowadza nowy wariant swojego kompaktowego modelu – K3 GT, łączący nieco sportową linię z funkcjonalnością liftbacka. Pod maską – 1,6-litrowy benzynowy silnik turbo o mocy 204 KM i 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego, połączony z 7-stopniową „dwusprzęgłówką”. Auto nie będzie oferowane w Europie, ale prezentujemy je jako ciekawostkę – czy Wam również przypomina BMW 3 GT?