Mitsubishi Eclipse Cross, najnowszy kompaktowy SUV japońskiego producenta, występuje z dwoma typami przekładni do wyboru – ręczną lub bezstopniową CVT. Jak model spisuje się w bazowej konfiguracji, ze skrzynią manualną i przednim napędem?
Zgodnie z trendami Mitsubishi koncentruje się na SUV-ach. Wszystkie modele tej marki poza miejskim Space Starem są uterenowione lub terenowe. Taki też jest najnowszy Eclipse Cross, który pod względem wymiarów celuje w sam środek segmentu kompaktowych SUV-ów, a zarazem wpisuje się między ASX-a a Outlandera: mierzy bowiem 441 cm długości (ASX: 430 cm, Outlander: 470 cm). Japoński producent pokłada ogromne nadzieje w tym aucie. Pierwsze wyniki sprzedaży wskazują zresztą, że nie bez powodu – w ciągu roku od chwili premiery Eclipse Cross znalazł ponad 80 tys. nabywców.

Również nasze pierwsze testy pokazały, że nowy SUV Mitsubishi jest atrakcyjną propozycją, lepszą niż starszy, także kompaktowy ASX – zwinnym podczas jazdy po mieście, a zarazem funkcjonalnym i wygodnym w dalszych podróżach. Nie każdy będzie jednak optował za wyborem bezstopniowej przekładni (stosowanej zarówno w aucie z napędem na przednie, jak i na cztery koła), ale Mitsubishi oferuje możliwość zakupu Eclipse Crossa z 6-biegową skrzynią manualną. I właśnie taki wariant teraz testujemy.

Rozsądna konfiguracja
Na pewno tak schludnie i starannie do tej pory nie było wykonane żadne oferowane w Europie Mitsubishi. Kokpit jest przyjemny dla oka, a jego wielka zaleta to nagromadzenie schowków, wnęk i półek. Auto przekonuje do siebie także dobrym wykończeniem i funkcjonalnością: tylne drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym, a kanapa jest obszerna i wygodna. W dodatku ma regulowany kąt pochylenia oparcia. Aby powiększyć bagażnik, który standardowo mieści 378 l (co odpowiada pojemności typowej dla aut kompaktowych), można przesuwać ją w zakresie 20 cm; po odsunięciu w przód objętość przestrzeni bagażowej rośnie aż do 485 l.
Nawet gładzik do obsługi systemu multimedialnego – choć tego typu rozwiązania zwykle irytują – w tym samochodzie działa naprawdę dobrze (spora w tym zasługa dużych ikon na ekranie oraz prawidłowo dobranej czułości gładzika). Mitsubishi zadbało również o dostępność nowoczesnych dodatków, takich jak wyświetlacz head-up. I, co istotne, nie każe swoim użytkownikom dopłacać tysięcy złotych za opcjonalną nawigację: zamiast tego można skorzystać z interfejsu do integracji smartfona (Android Auto oraz Apple CarPlay) i korzystać z aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym.
Atutem Eclipse Crossa jest niewielka średnica zawracania, która przydaje się w mieście, minusem – ograniczona widoczność do tyłu (topowe wersje oferują zestaw kamer 360 stopni). Na pocieszenie: nocą pas przedzielający szybę zapobiega oślepianiu przez światła pojazdów jadących z tyłu, a lusterka boczne – w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych modeli – są bardzo duże. Co więcej, przymocowano je wprost do poszyć drzwi, dzięki czemu nie zasłaniają one widoku w przód po przekątnej. Na trasie docenić należy także skuteczne wyciszenie kabiny (64,1 dB przy 100 km/h).



Dodatkowe atuty
Mitsubishi Eclipse Cross jest oferowany z nowoczesnym, benzynowym turbodoładowanym silnikiem 1.5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijającym moc 163 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego (dostępnego w bardzo szerokim zakresie 1800-4500 obr./min). I choć skrzynia CVT w Mitsubishi, jak na tego typu konstrukcję, działa bardzo przyzwoicie (m.in. ma umiejętność symulowania zmiany ośmiu wirtualnych przełożeń), dopiero ręczna przekładnia pozwala docenić żywiołowy charakter jednostki napędowej i szeroki zakres użytecznych obrotów. Już gdy wał korbowy obraca się 700 razy na minutę, dodanie gazu skutkuje płynnym rozpędzaniem bez śladu dławienia i nieprzyjemnych wibracji (dzięki temu przejeżdżając przez próg zwalniający czy skręcając pod kątem 90°, nie trzeba nawet redukować do „dwójki”). Kiedy obroty przekroczą 1300, przyspieszenie wręcz wciska w fotel. Co ważne, silnik nie traci sił aż do maksymalnych 6200 obr./min i przyjemnie brzmi. A do tego okazuje się całkiem oszczędny – w mieście auto zużywa rozsądne 8,7 l/100 km (wyraźnie mniej niż z CVT). Do zalet należy też precyzyjnie działająca przekładnia z drążkiem o przyjemnie krótkim skoku.

Bezstresowe prowadzenie
Na drodze Eclipse Cross zwraca uwagę lekkością prowadzenia – pewnie utrzymuje kierunek jazdy na wprost i mimo zwiększonego prześwitu ma typowo „osobową” charakterystykę prowadzenia. Jego priorytetem nie jest angażowanie kierowcy, ale bezpieczeństwo i spokój. W zakrętach Mitsubishi przejawia łatwą do skorygowania podsterowność, a jego układ kierowniczy zapewnia niezłe wyczucie kół (choć nie jest przesadnie bezpośredni). Zawieszenie wystarczająco sprawnie tłumi nierówności – pracuje stosunkowo cicho i bez wstrząsów filtruje większość typowych dziur. Plus za skuteczne, wytrzymałe na zmęczenie hamulce i dobre wyczucie pedału.
Sztywny cennik
I szkoda tylko, że chcący kupić Eclipse Crossa z manualną skrzynią nie mogą wybrać dwóch najbogatszych wersji. Choć trzeba przyznać, że nawet w odmianie Intense wyposażenie standardowe samochodu jest bogate. Należą do niego m.in. systemy bezpieczeństwa czynnego (np. automatycznego hamowania w przypadku ryzyka kolizji i asystent pasa ruchu), automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, wyświetlacz przezierny, system multimedialny z 7-calowym (sprawnie działającym) ekranem dotykowym i obsługą Apple CarPlay, a także Android Auto, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, podgrzewane siedzenia (przednie oraz tylne zewnętrzne) i kierownica czy aluminiowe 18-calowe felgi z oponami 225/55.
Auto w takiej specyfikacji kosztuje 112 990 zł, ale obecnie obowiązuje na nie rabat i cena wynosi 107 990 zł.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – PODSUMOWANIE
Czasami tańsza wersja to dobry wybór. Eclipse Cross z ręczną skrzynią to lepsza propozycja niż z CVT. A poza tym – poręczny, funkcjonalny kompaktowy SUV.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intens – plusy i minusy
+ Żwawy i oszczędny silnik, precyzyjna skrzynia biegów, dobra funkcjonalność, bogate wyposażenie;
– Ograniczona wysokość kabiny z tyłu, przeciętna pojemność bagażnika przy maksymalnie cofniętej kanapie
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – dane techniczne producenta
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1499 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 163 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1800 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 441/181/168 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1425/625 kg |
Pojemność bagażnika | 378/1122 l |
Poj. zbiornika paliwa | 63 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 8,2/5,7/6,6 |
Zasięg | 950 km |
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – dane i pomiary testowe
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 3,5/9,8 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 6,9 s (4. bieg)/13,7 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 36,4/36,6 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 57,4/64,3 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 8,7/6,3/7,5 |
Rzeczywisty zasięg | 840 km |
panie, po ile pan ma te samochody? można cos ubić?
Mój Eclipsie z cvt potrafił zejść poniżej 7l w mieście wystarczy jedynie delikatnie obchodzić się z gazem i hamować silnikiem. Przy dynamicznej jeździe pali ok 9.5l w mieście. Co do osiągów to jest ok 9s do setki a neutralność pokonywania zakrętów z napędem jedynie na przednią oś przy większych prędkościach zaskakuje bardzo pozytywnie. Dla mnie to, że jest krótki to ogromna zaleta przy parkowaniu no i dzięki temu pokuszę się o stwierdzenie, że jest to suv coupe. Powiem tak, można się z nim bardzo szybko zaprzyjaźnić. Przestałem się na Eclipsa z Mercedesa E coupe i nie żałuję.
Kolega Rafał ma rację. Można zejść poniżej 7 l w mieście ale tylko gdy nie ma korków, jedzie sie do 50 km/h i bardzo delikatnie obchodzi z gazem. Często jeżdże moim Eclipsem (oczywiście z CVT) w nocy po mieście i udaje mi się zejść z spalaniem nawet do 6 l/100 km. Ale w dzień , gdy często mi się spieszy w związku z korkami na mieście to niestety spalanie wzrasta do około 10 l/100 km. Komfort jazdy, wyciszenie jest bardzo dobre. No i jeszcze jedno….wzbudza zainteresowanie innych kierowców i pieszych 🙂 . Dodatkowo mój jest w kolorze Diamont Red, po umyciu nie ma osoby,która się nie obejrzy 🙂
Witam ja mam na eclipsie przez 14 miesięcy 50000 km zrobione, super mi się jedź spalanie na normalnej transie 7.5 w automacie na autostradzie 9.5 rewelacyjny samochód.
Witam, jeżdżę Eklipsem CVT i trochę ze zdziwieniem czytam osiągnięte tak niskie wyniki w zakresie spalania. Przejechałem 30 tyś. i jak narazie to nie udało mi się osiągnąć mniejszego spalania niż 7,5 i/100. Na pewno jest bardzo wrażliwy na technikę jazdy , różnica w spalaniu w zależności od techniki jazdy może wynieść nawet 3 l/100, ale przy spokojnej jeździe trasa/miasto zużywa średnio ok 9,5 l/100. Generalnie auto jest bardzo przyjemne w jeździe i cenię go za dynamikę, dobre i wysokie zawieszenie oraz że jest cichy w czasie jazdy przy dużych predkosciach. Wcześnie jeździłem Toyotą RAV4 i tym autem się jeździ o wiele przyjemniej.