Mitsubishi Eclipse Cross - dynamiczne

Mitsubishi Eclipse Cross, najnowszy kompaktowy SUV japońskiego producenta, występuje z dwoma typami przekładni do wyboru – ręczną lub bezstopniową CVT. Jak model spisuje się w bazowej konfiguracji, ze skrzynią manualną i przednim napędem?

Zgodnie z trendami Mitsubishi koncentruje się na SUV-ach. Wszystkie modele tej marki poza miejskim Space Starem są uterenowione lub terenowe. Taki też jest najnowszy Eclipse Cross, który pod względem wymiarów celuje w sam środek segmentu kompaktowych SUV-ów, a zarazem wpisuje się między ASX-a a Outlandera: mierzy bowiem 441 cm długości (ASX: 430 cm, Outlander: 470 cm). Japoński producent pokłada ogromne nadzieje w tym aucie. Pierwsze wyniki sprzedaży wskazują zresztą, że nie bez powodu – w ciągu roku od chwili premiery Eclipse Cross znalazł ponad 80 tys. nabywców.

Mitsubishi Eclipse Cross - dynamiczne
Atrakcyjny design ze wznoszącą się linią okien i pasem świetlnym biegnącym przez całą szerokość auta skutkują przeciętną widocznością do tyłu. Plus: nocą pas przedzielający szybę zapobiega oślepianiu przez światła pojazdów jadących z tyłu.

Również nasze pierwsze testy pokazały, że nowy SUV Mitsubishi jest atrakcyjną propozycją, lepszą niż starszy, także kompaktowy ASX – zwinnym podczas jazdy po mieście, a zarazem funkcjonalnym i wygodnym w dalszych podróżach. Nie każdy będzie jednak optował za wyborem bezstopniowej przekładni (stosowanej zarówno w aucie z napędem na przednie, jak i na cztery koła), ale Mitsubishi oferuje możliwość zakupu Eclipse Crossa z 6-biegową skrzynią manualną. I właśnie taki wariant teraz testujemy.

Mitsubishi Eclipse Cross - deska rozdzielcza
Nowoczesny kokpit jest przyzwoicie wykończony i dobrze rozplanowany. Nie brakuje schowków, a do obsługi wentylacji służą – na szczęście – tradycyjne instrumenty. Bardzo udane multimedia z interfejsami dla smartfonów (Android Auto, Apple CarPlay), aż dwa gniazda USB.

Rozsądna konfiguracja

Na pewno tak schludnie i starannie do tej pory nie było wykonane żadne oferowane w Europie Mitsubishi. Kokpit jest przyjemny dla oka, a jego wielka zaleta to nagromadzenie schowków, wnęk i półek. Auto przekonuje do siebie także dobrym wykończeniem i funkcjonalnością: tylne drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym, a kanapa jest obszerna i wygodna. W dodatku ma regulowany kąt pochylenia oparcia. Aby powiększyć bagażnik, który standardowo mieści 378 l (co odpowiada pojemności typowej dla aut kompaktowych), można przesuwać ją w zakresie 20 cm; po odsunięciu w przód objętość przestrzeni bagażowej rośnie aż do 485 l.

Nawet gładzik do obsługi systemu multimedialnego – choć tego typu rozwiązania zwykle irytują – w  tym samochodzie działa naprawdę dobrze (spora w tym zasługa dużych ikon na  ekranie oraz prawidłowo dobranej czułości gładzika). Mitsubishi zadbało również o dostępność nowoczesnych dodatków, takich jak wyświetlacz head-up. I, co istotne, nie każe swoim użytkownikom dopłacać tysięcy złotych za opcjonalną nawigację: zamiast tego można skorzystać z interfejsu do integracji smartfona (Android Auto oraz Apple CarPlay) i korzystać z aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym.

Atutem Eclipse Crossa jest niewielka średnica zawracania, która przydaje się w mieście, minusem – ograniczona widoczność do tyłu (topowe wersje oferują zestaw kamer 360 stopni). Na pocieszenie: nocą pas przedzielający szybę zapobiega oślepianiu przez światła pojazdów jadących z tyłu, a lusterka boczne – w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych modeli – są bardzo duże. Co więcej, przymocowano je wprost do poszyć drzwi, dzięki czemu nie zasłaniają one widoku w przód po przekątnej. Na trasie docenić należy także skuteczne wyciszenie kabiny (64,1 dB przy 100 km/h).

Mitsubishi Eclipse Cross - fotel kierowcy
Fotele są nieźle ukształtowane, a wsiadanie i wysiadanie jest wygodne. Wysoka, typowa dla SUV-ów pozycja za kierownicą łączy się tu z poczuciem „otulenia” kierowcy, znanym raczej z aut sportowych.
Mitsubishi Eclipse Cross - kanapa
Plus za przesuwaną kanapę z regulacją kąta oparcia, sporo miejsca na stopy (zasługa wysoko umieszczonych przednich foteli) i niski tunel, ale przydałoby się nieco więcej miejsca nad głową. Mimo sportowej linii dachu okna są na tyle duże, że pasażerowie nie mają poczucia klaustrofobii (np. jak w Toyocie C-HR).
Mitsubishi Eclipse Cross - bagażnik
Bagażnik jak w kompakcie – ma 378 l pojemności, ale można go powiększyć do 485 l po przesunięciu kanapy i 1159 l po złożeniu oparć. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na roletę.

Dodatkowe atuty

Mitsubishi Eclipse Cross jest oferowany z nowoczesnym, benzynowym turbodoładowanym silnikiem 1.5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijającym moc 163 KM i  250 Nm maksymalnego momentu obrotowego (dostępnego w bardzo szerokim zakresie 1800-4500 obr./min). I choć skrzynia CVT w Mitsubishi, jak na tego typu konstrukcję, działa bardzo przyzwoicie (m.in. ma umiejętność symulowania zmiany ośmiu wirtualnych przełożeń), dopiero ręczna przekładnia pozwala docenić żywiołowy charakter jednostki napędowej i szeroki zakres użytecznych obrotów. Już gdy wał korbowy obraca się 700 razy na minutę, dodanie gazu skutkuje płynnym rozpędzaniem bez śladu dławienia i nieprzyjemnych wibracji (dzięki temu przejeżdżając przez próg zwalniający czy skręcając pod kątem 90°, nie trzeba nawet redukować do „dwójki”). Kiedy obroty przekroczą 1300, przyspieszenie wręcz wciska w fotel. Co ważne, silnik nie traci sił aż do maksymalnych 6200 obr./min i przyjemnie brzmi. A do tego okazuje się całkiem oszczędny – w mieście auto zużywa rozsądne 8,7 l/100 km (wyraźnie mniej niż z  CVT). Do zalet należy też precyzyjnie działająca przekładnia z  drążkiem o przyjemnie krótkim skoku.

Mitsubishi Eclipse Cross - silnik
Silnik nie traci sił aż do maksymalnych 6200 obr./min. I okazuje się całkiem oszczędny.

Bezstresowe prowadzenie

Na drodze Eclipse Cross zwraca uwagę lekkością prowadzenia – pewnie utrzymuje kierunek jazdy na wprost i mimo zwiększonego prześwitu ma typowo „osobową” charakterystykę prowadzenia. Jego priorytetem nie jest angażowanie kierowcy, ale bezpieczeństwo i spokój. W zakrętach Mitsubishi przejawia łatwą do skorygowania podsterowność, a jego układ kierowniczy zapewnia niezłe wyczucie kół (choć nie jest przesadnie bezpośredni). Zawieszenie wystarczająco sprawnie tłumi nierówności – pracuje stosunkowo cicho i bez wstrząsów filtruje większość typowych dziur. Plus za skuteczne, wytrzymałe na zmęczenie hamulce i dobre wyczucie pedału.

Sztywny cennik

I szkoda tylko, że chcący kupić Eclipse Crossa z manualną skrzynią nie mogą wybrać dwóch najbogatszych wersji. Choć trzeba przyznać, że nawet w odmianie Intense wyposażenie standardowe samochodu jest bogate. Należą do niego m.in. systemy bezpieczeństwa czynnego (np. automatycznego hamowania w przypadku ryzyka kolizji i asystent pasa ruchu), automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, wyświetlacz przezierny, system multimedialny z 7-calowym (sprawnie działającym) ekranem dotykowym i obsługą Apple CarPlay, a także Android Auto, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, podgrzewane siedzenia (przednie oraz tylne zewnętrzne) i kierownica czy aluminiowe 18-calowe felgi z oponami 225/55.

Auto w takiej specyfikacji kosztuje 112 990 zł, ale obecnie obowiązuje na nie rabat i cena wynosi 107 990 zł.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – PODSUMOWANIE

Czasami tańsza wersja to dobry wybór. Eclipse Cross z ręczną skrzynią to lepsza propozycja niż z CVT. A poza tym – poręczny, funkcjonalny kompaktowy SUV.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intens – plusy i minusy

 +  Żwawy i oszczędny silnik, precyzyjna skrzynia biegów, dobra funkcjonalność, bogate wyposażenie;

 –  Ograniczona wysokość kabiny z tyłu, przeciętna pojemność bagażnika przy maksymalnie cofniętej kanapie

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – dane techniczne producenta

Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1499 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 163 KM/5500
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1800
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 441/181/168 cm
Rozstaw osi 267 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa/ładowność 1425/625 kg
Pojemność bagażnika 378/1122 l
Poj. zbiornika paliwa 63 l (Pb 95)
Opony 225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 8,2/5,7/6,6
Zasięg 950 km

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – dane i pomiary testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 3,5/9,8 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 6,9 s (4. bieg)/13,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 36,4/36,6 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 57,4/64,3 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 8,7/6,3/7,5
Rzeczywisty zasięg 840 km

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense – galeria zdjęć

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here