NowościAktualnościMożna zamawiać nowe Mercedesy. To… 65-letnie „kurzhaubery”

Można zamawiać nowe Mercedesy. To… 65-letnie „kurzhaubery”

Produkowane od 1959 roku ciężarowe Mercedesy serii L nadal cieszą się wzięciem w Iranie. Teraz podano wartość przedpłat na kupno nowego „kurzhaubera”. Ile wynoszą?

„Kurzhauber” lub „Rundhauber” to potoczne określenia dawnych ciężarówek Mercedesa z serii L, które zadebiutowały na rynku pod koniec lat 50. XX wieku. Owe przezwiska oznaczają „krótka maska” lub „okrągła maska” i tym samym wyraźnie nawiązują do kształtu kabiny owych ciężarówek. Dzięki skróceniu maski i cofnięciu silnika w głąb kabiny udało się spełnić panujące wówczas (pojazd debiutował w 1959 roku) w Niemczech przepisy dotyczące długości pojazdów.

Mercedesy „kurzhaubery” już w latach 70. zostały zastąpione przez nowocześniejsze ciężarówki z serii NG, jednak z czasem przeżywały one drugą młodość w różnych zakątkach świata – przeważnie w regionach Bliskiego Wschodu, ale też w Afryce i Ameryce Południowej. Tam w późniejszych latach poddano je liftingowi, który zastąpił okrągłe światła prostokątnymi i dodał charakterystyczną, wielką atrapę chłodnicy w kolorze czarnym. Mercedesy z serii L z powodzeniem znajdywały nabywców aż do późnych lat 90., kusząc przede wszystkim sprawdzoną konstrukcją odporną na trudne warunki użytkowania i nieustanne przeładowywanie.

Mercedes Kurzhauber
Mercedesy „kurzhaubery” były nawet przed krótki czas oferowane w Stanach Zjednoczonych. Nie odniosły tam sukcesu.

Mercedes „kurzhauber” w Iranie. Dobra passa trwa do dziś

Z największym uznaniem „kurzhaubery” spotkały się jednak w Iranie. Mercedes w 1979 roku sprzedał firmie Iran Khodro Diesel (wtedy jeszcze znanej jako Khawar) licencję na produkowanie ciężarowych modeli serii L. W odróżnieniu od rynków południowoamerykańskich, irański Mercedes „kurzhauber” nigdy nie otrzymał unowocześnionego przodu. Wizualnie nadal wygląda jak pierwowzór sprzed 65 lat, choć wyróżnia się kilkoma detalami (np. innymi lusterkami i obecnością belki przeciwnajazdowej). Więcej zmian zaszło we wnętrzu, gdzie pojawiła się nowa kierownica, regulowany fotel kierowcy i bardziej „współczesny” zestaw wskaźników (ale nadal wkomponowanych w metalową deskę rozdzielczą). Oprócz tego pojazd dostosowano do spełniania normy spalin Euro 3.

Produkcja Mercedesa serii L w Iranie trwa do dzisiaj. Auto nazywa się tam Iran Khodro Benz 1924 lub 2624. Oznaczenia liczbowe dotyczą różnych wersji napędu (1924 ma podwozie 4×2, a 2624 – 6×4). Oprócz tego Iran Khodro Diesel oferuje możliwość wyboru wariantu z zabudową skrzyniową lub wywrotką. Na poniższym filmiku można zobaczyć, jak prezentuje się nowy Mercedes „kurzhauber” na irański rynek.

Ile kosztuje nowy Mercedes „kurzhauber” w Iranie?

Niesłabnąca popularność wiekowych ciężarówek Mercedesa w Iranie wynika z ich wyjątkowej trwałości i dobrego zaopatrzenia w części zamienne – czego tam nie można powiedzieć o konkurujących z „kurzhauberami” ciężarówkami z Chin. Aktualnie firma zbiera zamówienia na kolejną partię „nowych starych” Mercedesów. Aby takowego nabyć, trzeba uiścić przedpłatę, której wartość uzależniona jest od konkretnej wersji. Przykładowo, za wariant 2-osiowy ze standardową skrzynią wynosi ona 1 miliard 300 milionów tomanów (czyli ok. 12,3 tys. zł), podczas gdy za 3-osiową wywrotkę – 1 miliard 950 milionów tomanów (ok. 18,4 tys. zł).

Warto podkreślić, że producent nie gwarantuje stabilności ostatecznej ceny pojazdu: ta w dużej mierze zależy od aktualnych trendów w irańskiej gospodarce. Mimo tych niedogodności auta najprawdopodobniej znajdą nabywców i nie zanosi się, by prędko zeszły ze sceny – zwłaszcza w rejonie, gdzie walory estetyczne mają drugorzędne znaczenie.

Redakcja poleca:

Więcej na temat wyrejestrowania pojazdu

Wszystko na temat przerejestrowania samochodu

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji