NowościAktualnościMamy za mało fotoradarów. Liczby nie pozostawiają złudzeń

Mamy za mało fotoradarów. Liczby nie pozostawiają złudzeń

Na każde 1000 km² Polski przypadają statystycznie tylko dwa fotoradary. W Belgii jest ich aż 30! Wraz z dość niskimi kwotami mandatów i brakiem poczucia nieuchronności kary ułatwia to zrozumienie, dlaczego nierzadko przekraczamy prędkość.

Fotoradary, zwłaszcza niepoprzedzone znakami ostrzegawczymi, są jednym z najskuteczniejszych sposobów na egzekwowanie przepisowej jazdy. Kierowcy, którzy lubią zbyt mocno naciskać na gaz nie mogą mieć wówczas pewności, czy ich zachowanie na drodze nie zostanie uwiecznione przez urządzenie pomiarowe.

W Polsce od lat trwa rozwój zautomatyzowanej sieci fotoradarów. Serwis Rankomat.pl podaje, że nawet po kolejnych inwestycjach krajowa infrastruktura będzie uboższa od istniejącej w innych krajach Europy. I to nie tylko zachodniej!

Liczba fotoradarów w EuropieW Polsce na 1000 km² przypadają niecałe dwa urządzenia monitorujące, podczas gdy np. w Belgii jest ich 30. Niemcy posiadają 6-krotnie więcej radarów, a i nawet Białoruś jest pod tym względem zdecydowanie lepsza. W Rosji pracuje 21 razy więcej radarów niż w Polsce. Dużo, jednak nie można zapominać o ogromnej powierzchni tego kraju.

Redakcja poleca: Fotoradarowe rekordy z 2020 r. Nawet o 142 km/h za szybko!

Dlaczego fotoradary są powszechnie stosowane? Są skutecznym narzędziem do minimalizowania ryzykownych zachowań – nie tylko zbyt szybkiej jazdy, ale także np. przejeżdżania na czerwonym świetle. Temperują także zapędy kierowców do zbyt szybkiej jazdy. To ważne, bo dane nie pozostawiają złudzeń – pozornie najbezpieczniejsze miejsca w cale nie są bezpieczne. Serwis Rankomat.pl podał, że w 2020 roku na prostych odcinkach drogi i na skrzyżowaniach dochodziło 5-krotnie częściej do wypadku niż np. na zakręcie, łuku drogi czy na wzniesieniu. Rankomat.pl dodaje, że z przeprowadzonego pod koniec 2019 r. Instytut Transportu Samochodowego badania wynika, że większość fotoradarów w Polsce pracuje poprawnie i spełnia swoją rolę. W niektórych przypadkach poziom bezpieczeństwa można by poprawić dodatkowym ograniczeniem prędkości czy innymi rozwiązaniami technicznymi na drodze.

Kolejne fotoradary są ustawiane przy polskich drogach w oparciu o analizę częstotliwości kolizji i wypadków drogowych na skrzyżowaniach z ostatnich trzech lat.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji