LogotypyLogo Renault – jak zmieniało się logo tej francuskiej marki?

Logo Renault – jak zmieniało się logo tej francuskiej marki?

Historia marki Renault zaczyna się w 1899 roku i przez ponad stulecie logo zmieniało się wielokrotnie. Jak teraz wygląda logo Renault?

Krótka historia marki Renault

Renault to marka słynnego francuskiego producenta samochodów, który działa od 1899 roku. Projekt został uruchomiony przez trzech braci, Louisa, Marcela i Fernanda Renault. Dziś jest własnością jednego ze światowych liderów branży, aliansu Renault-Nissan. Firma powstała pod nazwą Societe Renault Freres w 1899 roku, ale pierwszy samochód został zaprezentowany w 1897 roku i sprzedany przyjacielowi rodziny rok później. Marka otrzymała swoje pierwsze logo rok po oficjalnym ustanowieniu, a w ciągu ponad stu lat swojej historii projekt logo Renault przeszedł kilka znaczących zmian.

Jak zmieniało się logo Renault?

Pierwsze logo Renault było doskonałym przykładem swoich czasów, z jego elegancją i finezją. Składał się z inicjałów trzech braci Renault, wygrawerowanych na owalnym medalionie z dwiema wstążkami.

Logo Renault (1899 – 1906)

Kolejne logo zostało zaprojektowane w 1906 roku i pokazywało wizerunek samochodu zamknięty w okrągłym kole zębatym. Logo stało się bardziej wyraziste i industrialne.

Logo Renault (1906 – 1919)

Podczas I wojny światowej Renault konstruowało czołgi, co znalazło odzwierciedlenie w logo nowej marki. Okrągły emblemat przedstawiający czołg pozostał w firmie Renault przez 4 lata.

Logo Renault (1919 – 1923)

W 1923 roku emblemat został przeprojektowany, posiadał podłużną kratkę, okrągłą ramkę oraz tabliczkę ze znakiem słownym pośrodku.

Logo Renault (1923 – 1925)

W 1925 roku zaprojektowano pierwsze diamentowe logo. Godło firmy nabrało kanciastych form i zamieniło się w romb. Wzór kratki pozostał, podobnie jak tabliczka z nazwą marki w centralnej części.

Logo Renault (1925 – 1930)

W 1930 roku znaczek Renault został przeprojektowany. Stał się wyraźniejszy, mocniejszy i solidniejszy w swojej formie, zachowując jednak geometryczny kształt diamentu. Logotyp „Renault” został napisany wielką literą mocnego i eleganckiego kroju szeryfowego z grubymi liniami i masywnymi szeryfami.

Logo Renault (1930 – 1945)

Przeprojektowanie z 1945 roku zmieniło nieco koncepcję identyfikacji wizualnej. Diament został zamknięty w ramce w kształcie tarczy z zaokrąglonymi liniami, dodano szary kolor głównych elementów i żółte wypełnienie. Herb był zarysowany w kolorze szarym i miał geometryczne ornamenty zarówno na górnej, jak i dolnej linii ramy. Jeśli chodzi o sam Diament, był to poziomy wzór w paski i napis „Regie Nationale Renault France” w kolorze czarnym, czcionką bezszeryfową, umieszczoną w czterech poziomach. Warto wspomnieć, że od 1945 roku Renault zaczęło używać żółtego koloru do swojej identyfikacji wizualnej. I od tego czasu kolor stał się synonimem marki.

Logo Renault (1945 – 1946)

W 1946 roku herb został usunięty z identyfikacji wizualnej Renault, zachowując kultowy emblemat jako pojedynczy element. Renault Diamond został teraz narysowany w żółtej, białej i czarnej palecie kolorów. Cienkim czarnym poziomym liniom towarzyszył odważny i nowoczesny bezszeryfowy napis wielkimi literami.

Logo Renault (1946 – 1958)

Kolejny redesign został przeprowadzony przez markę w 1959 roku. Znak słowny pozostał na swoim miejscu, ale został wykonany drobniejszym napisem. Diament również został udoskonalony, stał się węższy i bardziej elegancki. Otrzymał również nową nazwę – Pointe de Diamanté, co oznacza „diamentowy punkt” w języku francuskim.

Logo Renault (1958 – 1967)

W 1967 roku projektanci wprowadzili zupełnie nową koncepcję identyfikacji wizualnej Renault. Jasnożółty kwadrat miał dwie białe figury przypominające strzałki, umieszczone obok siebie i tworzące żółty romb w negatywnej przestrzeni. Czarny zwężony napis „Renault” wielkimi literami tradycyjnego pogrubionego bezszeryfowego pisma został umieszczony pod żółtym kwadratem, zamknięty między dwiema czarnymi poziomymi liniami.

Logo Renault (1967 – 1972)

W 1972 roku Renault zatrudniło słynnego artystę Victora Vasarely’ego do przeprojektowania logo. Stworzył on trójwymiarowy emblemat, który był dynamiczny i czysty dzięki liniom o zmiennej grubości.

Logo Renault (1973 – 1982)

Przeprojektowanie z 1982 roku udoskonaliło kontury i dodało kilka białych akcentów do diamentu, co sprawiło, że wyglądał bardziej elegancko i stylowo. Podkręcono również efekt trójwymiarowości. Odcień żółtego został zmieniony na ciemniejszy, a krój pisma logotypu — na elegancki i stabilny, z grubymi wyraźnymi liniami i masywnymi szeryfami na końcach.

Logo Renault (1982 – 1990)

Identyfikacja wizualna marki została ponownie przeprojektowana w 1992 roku. Symbol stał się silniejszy i bardziej minimalistyczny, jego kształt 3D stał się teraz bardziej widoczny dzięki zaakcentowaniu cieni. Nazwa Renault pojawiła się pod emblematem, wykonanym pogrubioną czcionką szeryfową. Logo było fundamentem tego, które widzimy dzisiaj.

Logo Renault (1990 – 2004)

W 2004 roku logo zostało nieco unowocześnione, a znak słowny otrzymał nowy krój pisma. Żółty kwadrat znów pojawił się na logo jako tło. Znak słowny został zaprojektowany przez Erica de Berrangera. Był mocny i elegancki, łącząc zarówno grube, jak i cienkie linie.

Logo Renault (2004-2007)

W 2007 roku zmienił się układ całego emblematu. Logotyp stał się mniejszy i pojawił się pod znakiem diamentu, a wszystko zamknięto w żółtej ramce.

Logo Renault (2007 – 2015)

Logo Renault z 2015 roku jest odważniejsze i nowocześniejsze. Znak słowny w niestandardowym kroju pisma jest minimalistyczny i stylowy. Diament stał się nieco łagodniejszy w formie, posiadał wygładzone i zaokrąglone linie.

Logo Renault (2015 – 2021)

W 2021 roku francuska marka zmieniła projekt swojego logo, czyniąc go minimalistycznym i progresywnym. Logo składa się teraz z monochromatycznego diamentu, narysowanego w dwóch grubych liniach, co stworzyło wrażenie tkania łańcuchów. Logotyp został usunięty z wersji podstawowej, ale nadal może towarzyszyć godłu w zależności od potrzeb marki np. w komunikacji marketingowej.

Logo Renault (2021 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji