LogotypyLogo Lamborghini – jak zmieniało się logo tej włoskiej marki?

Logo Lamborghini – jak zmieniało się logo tej włoskiej marki?

Marka Lamborghini jest znana na całym świecie, a jej modele są marzeniem niemal każdego miłośnika motoryzacji. Jak zmieniało się logo Lamborghini?

Krótka historia marki Lamborghini

Automobili Lamborghini S.p.A. to włoska marka i producent luksusowych samochodów sportowych i SUV-ów z siedzibą w Sant’Agata Bolognese. Obecnie firma jest własnością Grupy Volkswagen poprzez jej spółkę zależną Audi. Wszystko zaczęło się od firmy Lamborghini Trattori – założonej w 1948 roku przez Ferruccio Lamborghini z siedzibą w Pieve di Cento we Włoszech. Firma ta nadal produkuje ciągniki rolnicze. W 1963 r. Ferruccio Lamborghini założył Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A., aby konkurować z Ferrari. Firma od początku była znana z montowania centralnie umieszczonych silników i napędu na tylne koła. Lamborghini dość szybko osiągnęło sukces, ale sprzedaż spadła w następstwie światowego kryzysu finansowego w 1973 roku i kryzysu naftowego. Własność firmy zmieniała się trzykrotnie po 1973 roku, a w 1978 roku ogłoszono bankructwo.

Amerykańska firma Chrysler Corporation przejęła kontrolę nad Lamborghini w 1987 roku, a w 1994 r. sprzedała ją malezyjskiej grupie inwestycyjnej Mycom Setdco i indonezyjskiej grupie V’Power Corporation. W 1998 roku Mycom Setdco i V’Power sprzedały Lamborghini Grupie Volkswagena, gdzie znalazło się pod kontrolą Audi. Dość szybko opracowano nowe modele, stworzono nowe linie modelowe, zwiększono również produktywność marki. Pod koniec 2000 roku, podczas światowego kryzysu finansowego i późniejszego kryzysu gospodarczego, sprzedaż Lamborghini spadła o prawie 50 procent.

Jak zmieniało się logo Lamborghini?

Pierwsze logo Lamborghini było zupełnie inne od tego, do czego przyzwyczaił się cały świat. Było to proste monochromatyczne logo geometryczne z minimalną ilością elementów – piramida złożona z trzech trójkątów konturowych. Każdy trójkąt miał czarną wielką literę – F, L i C. Litery zostały napisane bardzo prostym, ale surowym i pewnym krojem bezszeryfowym.

Logo Lamborghini (1953 – 1963)

Kultowy emblemat Lamborghini, który jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych identyfikacji wizualnych w motoryzacji na świecie, został wprowadzony w 1963 roku. Początkowo logo było czarno-białe, co było bezpośrednio związane z ograniczonymi możliwościami produkcyjnymi. Kolorowy i jasny emblemat można było zobaczyć tylko w publikacjach drukowanych. W nich tło na godle było czerwone, a byk był czarny. Piękny czarny kontur tarczy oraz dodatkowy logotyp – specjalny odręczny napis w kolorze czarnym lub srebrnym, wyglądały bardzo reprezentacyjnie i harmonijnie. Byk nie jest przypadkową maskotką, bowiem został wybrany przez Ferrucio Lamborghini, założyciela marki, którego znakiem zodiaku był właśnie byk. Ferrucio był także fanem walk byków, dlatego też byk na logo firmy jest ukazany w pozycji bojowej.

Logo Lamborghini (1963 – 1972)

W 1972 roku logo firmy zostało zmodyfikowane. Nazwa firmy była zapisywana tylko wielkimi literami – czarną ukośną czcionką Univers na tle żółtego prostokąta. Napis znajdował się bezpośrednio wewnątrz tarczy, nad wizerunkiem byka na czarnym tle, który pozostał w tej samej pozycji co poprzednio.

Logo Lamborghini (1972 – 1974)

Podczas swojego istnienia firma Lamborghini doświadczyła kilku momentów kryzysu. Jednym z nich był upadek w latach siedemdziesiątych. W 1987 roku Lamborghini przeszło w ręce amerykańskiego koncernu Chrysler. Emblemat marki został zmodyfikowany i przybrał nieco inne zarysy. Logo marki staje się skromniejsze, logotyp został napisany pogrubioną kursywą. Napis jest bardzo podobny do czcionki Neue Helvetica Paneuropean 83 Extended Heavy Oblique. Ten wariant emblematu był używany tylko przez siedem lat, kiedy amerykańska firma była właścicielem marki Lamborghini.

Logo Lamborghini (1974 – 1998)

W 1998 roku udziały zostały sprzedane nowemu właścicielowi – Audi. Pociągnęło to za sobą fundamentalne zmiany nie tylko w zasadach funkcjonowania całej firmy. Innowacje wpłynęły zarówno na proces produkcji, jak i zmiany w konstrukcji samochodu. Zarząd zdecydował się również na rebranding logo. Prace powierzono niemieckiej agencji „KMS Team”. Celem było zwrócenie uwagi na ultranowoczesnych samochodach i przyciągnięcie nowych klientów do salonów. Zmieniono proporcje tarczy i rozmiar byka. Mimo modyfikacji, najważniejszy element logo – atakujący byk – pozostał niezmieniony.

Logo Lamborghini (1998-2024)
Logo Lamborghini (1998-2024) + logotyp

W 2024 roku producent przedstawił odświeżone logo, w którym zachowano główne motywy (atakującego byka i nazwę marki), ale postawiono na bardziej stonowane barwy emblematu. Od teraz dominuje na nim czerń i biel.

Logo Lamborghini
Logo Lamborghini (od 2024 r.)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji