LogotypyLogo Dacia: co oznacza i jak wygląda logo rumuńskiej marki?

Logo Dacia: co oznacza i jak wygląda logo rumuńskiej marki?

Dacia to bardzo popularna marka budżetowych samochodów pochodzących z Rumunii. Jak wygląda logo tego producenta i jak zmieniało się od początku powstania?

Krótka historia marki Dacia

Dacia to nazwa bardzo popularnej rumuńskiej firmy – założonej w 1966 roku i produkującej samochody na licencji Renault od 1968 r., a przejętej przez Grupę Renault pod koniec 1999 roku. Marka specjalizuje się w produkcji niedrogich (budżetowych) samochodów, które cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. W Polsce szczególnie popularne są modele Duster, Logan czy też Sandero. Ostatnim modelem Dacii, który właśnie trafił na rynek jest Jogger.

Logo Dacia – historia i znaczenie

Przez pierwsze trzy dekady swojej historii rumuńska firma produkująca samochody nazywała się UAP, a produkowane przez nią modele nazywały się Dacia (pierwszym była Dacia 1100). UAP był skrótem od Uzina de Autoturisme Pitești, czyli fabryki samochodów w Pitesti. UAP posiadała tradycyjne logo heraldyczne, które przez wiele lat przekształcało się w dość radykalny sposób – z tradycyjnego godła w nowoczesny i minimalistyczny emblemat. Oryginalne logo UAP z początkowych lat istnienia składało się z tradycyjnego herbu z czarną górną częścią i cienkim srebrnym konturem. Czarny sztandar odznaki składał się z eleganckiego srebrnego napisu w niestandardowym kroju pisma, z dość charakterystycznym krojem litery „A”. Jeśli chodzi o główną część herbu, miał on jasne błękitne tło, na którym umieszczono brązowego orła, siedzącego na zielonej górze z białymi szczytami. Krajobraz miał być hołdem dla Rumunii, a logo w tej formie przetrwało z marką ponad dziesięć lat.

Logo Dacia (1966 – 1978)

W 1978 roku logo stało się nowocześniejsze. Emblemat stał się trójwymiarowy, a paleta kolorów została ograniczona do czerni i srebra. Wykonany w metalicznej szarości orzeł był teraz bardziej uwydatniony, podobnie jak napis „UAP”, który dzięki nowej kolorystyce stał się bardziej widoczny i przyciągający wzrok.

Logo Dacia (1978–1990)

Ze stosowania nazwy UAP w logo zrezygnowano po przemianach ustrojowych w Rumunii, które miały miejsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Po przejęciu marki przez Renault w 1999 roku, nazwa UAP została zmieniona na  powszechnie rozpoznawalną nazwę Dacia, a logo zostało całkowicie przeprojektowane. Był to prosty monochromatyczny herb z tradycyjnym konturowaniem. Korpus herbu był po prostu czarny, składał się z białego napisu w starym stylu w górnej części i podwójnego czarno-białego konturu. Warto zwrócić uwagę na obie litery „A”, które przypominały te z oryginalnego napisu „UAP”.

Logo Dacia (1990 – 1997)

Monochromatyczna paleta logo Dacii została zastąpiona przez niebiesko-białą w 1997 roku. Dzięki temu odznaka stała się bardziej rozpoznawalna i dynamiczna oraz dodała świeżości identyfikacji wizualnej firmy. Ramka z konturem został usunięta z herbu, ale brak ramy został zrównoważony powiększonym napisem w kolorze białym. Litery „A” nadal miały te same rozpoznawalne kontury.

Logo Dacia (1997 – 2003)

Rok 2003 był rokiem dużych zmian w identyfikacji wizualnej Dacii. Chociaż paleta kolorów pozostała taka sama – niebieska i biała, a kształt herbu był tylko nieznacznie zmodyfikowany, styl i charakter odznaki stały się zupełnie inne. Jasnoniebieski herb w grubym szarym zarysie miał biały znak słowny w nowym ostrym kroju pisma ze spiczastymi krawędziami, umieszczonym nad geometrycznym wzorem, który składał się z licznych trójkątów prostych narysowanych w jaśniejszym odcieniu niebieskiego. Pozbyto się znanych z wcześniejszych logotypów liter „A”, zaś wspomniany wzór dawał wrażenie przestrzenności.

Logo Dacia (2003 – 2008)

W 2008 roku wprowadzono logo, które pojawia się nadal w lekko zmienionej wersji na obecnie oferowanych modelach. To nowoczesna interpretacja klasycznego herbu, wykonana w błyszczącym metalicznym kolorze z gładkimi, eleganckimi konturami. Emblemat przypominający tarczę (choć złośliwy twierdzili, że otwieracz do kapsli…) miał zaokrągloną dolną część i otwór powtarzający kształt odznaki. Nad nim znajduje się niebieski napis „Dacia” w miękkim nowoczesnym bezszeryfie. Litery mają delikatny biały kontur, dzięki czemu są bardziej widoczne na gradientowej powierzchni logo.

Logo Dacia (2008 – 2015)

Linie i kolory logo zostały dopracowane w 2015 roku. Paleta kolorów i kształtów pozostała taka sama, ale ze względu na lekko podwyższone odcienie i akcenty, odznaka zaczęła wyglądać solidniej.

Logo Dacia (2015 – 2021)

Przeprojektowanie 2020 roku wprowadziło uproszczony logotyp Dacii, który został zaczerpnięty z poprzedniej wersji. Tym razem czysty i smukły napis wielką literą został umieszczony nie na srebrnym emblemacie, ale na zwykłym białym tle, a nowe minimalistyczne podejście marki pokazało jej zdolność i chęć zmiany oraz dostosowania się do współczesnych trendów. Logo w tej formie nie stosowano na samochodach, a jedynie do komunikacji marketingowej.

Logo Dacia (komunikacja marketingowa)

Zaledwie kilka miesięcy po przeprojektowaniu z 2020 roku, Dacia przeprowadziła kolejny rebranding – tym razem na bardzo szeroką skalę. Emblemat stworzony dla marki w 2021 roku jest czymś zupełnie nowym i nie przypomina żadnego z poprzednich znaczków Dacii.

Logo Dacia (2021 – dzisiaj) Nowe logo składa się z abstrakcyjnego geometrycznego emblematu umieszczonego nad stylizowanym logotypem z mocno technicznymi w wyglądzie, wielkimi literami. Oba elementy identyfikacji wizualnej wykonane są w jednolitych czarnych grubych liniach o licznych ostrych kątach i lekko wydłużonych konturach. Nowy emblemat Dacii ma kompozycję dwóch lustrzanych symboli podobnych do „C”, umieszczonych jeden po drugim. Nowe wersje emblematów i logotypu będą pojawiać się na nowych i odświeżonych modelach marki, jak również na salonach sprzedaży.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji